Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Det hade varit både korkat och taskigt”

Zlatans karriär kan vara över
Foto: NIPI / STELLA PICTURES BACKGRID UK
Foto: HAHN LIONEL/ABACA / HAHN LIONEL/ABACA STELLA PICTURES

Zlatan Ibrahimovics hint om en ”återkomst till Spanien” var en reklamkupp. 

Men svenskens PR-trick föll inte alla i smaken. 

– Hade det gällt någon annan idrottsman hade jag sagt att det var en riktigt korkad eller taskig strategi, säger varumärkesexperten Niklas Olovzon Turner. 

– Hej, Spanien. Gissa vad? Jag kommer tillbaka. 

Så sa Zlatan Ibrahimovic i ett kryptiskt klipp på sitt Instagram-konto och fick, återigen, sportmedier över hela världen att spekulera i hans framtid. Svenskens kontrakt med Los Angeles Galaxy går ut på nyårsafton, och uttalandet tolkades av vissa som en ledtråd till att Ibrahimovic, med ett förflutet i FC Barcelona, var på väg tillbaka till La Liga. 

Flera nyhetstexter om Zlatans ord lade in brasklappen att det hela skulle kunna röra sig om ett reklamprojekt. 

Och mycket riktigt. Under torsdagen sattes orden in i ett sammanhang, och det hela handlar om att spelsajten Bethard nu lanseras i Spanien. 

Kritik mot Zlatan efter reklamkuppen

PR-kuppen har fått blandade reaktioner. Magasinet FourFourTwo twittrade ut reklamvideon med budskapet att de ville kasta den i soptunnan. 

Brittiska Daily Star menar att flera La Liga-supportrar känner sig svikna, och upplever att ”Zlatan lurat hela fotbollsvärlden”. 

Även den belgiska journalisten Kristof Terreur är besviken. 

”Det var så uppenbart”, skriver han på Twitter. 

”Ingenting är som det verkar med den svenske anfallaren”, skriver spanska Be Soccer. 

”Zlatans återkomst till Spanien var för en bettingsajt”, konstaterar Diario Sports Juan G. Arango. 

”Skulle inte rekommendera strategin”

Niklas Olovzon Turner, varumärkesexpert och grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab, förstår irritationen – men menar samtidigt att Zlatan ”spelar i en egen liga”. 

– Han är i dag mer ett varumärke och en PR-maskin. Hade han hållit på med det här för några år sedan när han var som allra bäst hade jag varit mer kritisk till det, nu tycker jag att man kan ta det med en axelryckning och tycka att det är lite smart också, säger Olovzon Turner.

– Det skulle kunna bli ”vargen kommer” och slå tillbaka mot honom men samtidigt skrivs det så mycket om honom, och han står för sig själv i svensk mediabevakning. 

Är all PR bra PR för Zlatan, så att säga?

– Jag tror att han ligger nära, någonstans finns det en risk till mättnadsfaktor. Han får passa sig och inte göra vad som helst. Men man måste inse att han har varit ganska sparsmakad med medverkan i reklamsammanhang under sin karriär, det har kommit en explosion i reklam, delägarskap och affärsmässiga relationer i slutet av karriären. 

– Varje person måste bedömas unikt, hade det gällt någon annan idrottsman hade jag sagt att det var en riktigt korkad eller taskig strategi. Men Zlatan landar någonstans alltid på fötterna. Det är klart att det finns folk som blir irriterade, men samtidigt garvar han och många andra gör det med honom också i målgruppen. 

– Jag skulle inte rekommendera strategin om jag jobbat med Zlatan eller någon annan. Men spelreglerna runt Zlatan är annorlunda jämfört med de flesta. 

Zlatans attack på landslaget

https://www.instagram.com/p/B4RvIE3g0Ia/

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.