Lionel Messi, 35, är klar för David Beckhams Inter Miami i amerikanska MLS. Han har sedan genombrottet 2004 prenumererat på såväl titlar som individuella priser.
På några dagar har Inter Miamis Instagram fått en ökning av följare på över 650%, från cirka en miljon till över sex och en halv miljon.
– Det är väldigt ovanligt. Det är en ökning som är absurd. Det är inte så jäkla ofta man ser det. Men det medför en del positiva saker, säger Joey Massa, operativ chef på sociala medieföretaget Collabs.
”Påminner om Zlatans flytt”
Han säger även att det påminner lite om Zlatan Ibrahimovic och hans flytt till Los Angeles 2017.
– Lionel Messi är en av de mest följda personerna på Instagram. Efter VM ökade hans följarantal något extremt så det intresset finns där. Rykten kring flytten har skapat chock runtom i fotbollsvärlden och gett ett intresse. Det medförde även Zlatan till LA Galaxy.
Enligt spanska tidningen AS, kommer han att tjäna så mycket 540 miljoner kronor om året i USA. Lönetaket är på runt 50 miljoner kronor om året för en spelare. Därför kommer stora delar av lönen att täckas av sponsorer i form av Apple och Adidas.
– De miljonerna kan klubben garanterat dra in enkelt med ett major partnerskap vill jag påstå. Knyta större summor till laget tack vare att man tar in en ny publik. Det är inte bara att han är skitstor, det är en profil som är folkkär och det gör att varumärken vill associeras med honom, säger Joey Massa vars företag bland annat arbetar med influencer marketing.
”Det såg man senast med formel 1”
Lionel Messi kommer till Miami med en yngre målgrupp bland sina följare som ofta följer enskilda spelare och profiler på sociala medier. Redan har över fem miljoner av hans Instagram-följare dykt upp även hos Inter Miami.
– Det är extremt viktigt för Inter Miami att växa där. Det är deras möjlighet att nå ut till rätt målgrupp. Jag tror definitivt att de kommer vara det laget som har bäst exponering på sociala medier i MLS. Faktiska värdet i exponeringen kommer leda till att andra tittar på det man gör. Det sa man även med det saudiska laget som värvade Cristiano Ronaldo. Nu har flera stora spelare sökt sig dit.
Nu kan MLS gå samma framtid till möte som formel 1, efter Netflix-serien Drive to survive. Det säger Joey Massa.
– Det öppnar möjligheten att knyta partnerskap med varumärken globalt. Det såg man senast med formel 1 och Drive to survive, det öppnade upp sporten för fler målgrupper och gjorde den absurt mycket större i USA. Det är jätteviktigt.