Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Vi måste göra något sådant för att nå ut..."

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
"BAYWATCH"-KOPIORNA. Kristianstads DFF la upp en video på sin hemsida - för att locka ny publik till matcherna.

Kristianstadsspelarna klev i den röda bikinin och spelade in en film - för att locka publik till lagets fotbollsmatcher.

Nu är filmen borttagen från Youtube.

Men KDFF:s landslagsmålvakt Hedvig Lindahl, 29, försvarar greppet.

- Vi måste göra något sådant för att nå ut, säger hon.

Hedvig Lindahl har just genomgått en korsbands­operation och kunde inte vara med på den omtalade film­inspelningen förra veckan.

Men hon gillar KDFF-tränaren Elisabet "Beta" Gunnarsdottirs annorlunda grepp.

- Jag tycker att det är en bra tanke att man gör ett känt tema och får många träffar på You­tube för att sprida damfotbollen.


Landslagsmålvakten Hedvig Lindahl.
Foto: Foto: Avdo Bilkanovic

Kristianstads toppmålvakt, med 91 a-landskamper och flera mästerskap i bagaget, gör sin analys kring det enorma genomslaget.

"Sex säljer"

- Det är inte den första videon som KDFF gjort. Det finns fler varianter. Men det som är intressant är att den här fick väldigt många träffar. Det är för att sex säljer. Och det är ju hemskt att det är så.

- Det är uppen­barligen så här man får uppmärksamhet. Den nådde ju ut till många. Men det är lite tråkigt att det ska behöva gå så långt.

Var det rätt att stoppa filmen?

- Det är inte den första filmen som stoppas. Samtidigt säger det något intressant. För att vi ska kunna nå ut med vårt budskap krävs det sådana här grejer - och det i sig är ju hemskt.

- Men vi har inte ekonomi för marknads­föring. Vad ska vi göra?

"Som Beckham"

Kvällsposten har sökt flera av spelarna som var med i filmen som spelades in på stranden utanför Kristianstad.

Elena Sadiku vill inte svara på några frågor.

- Jag har inte tid. Jag är med landslaget (U20) på läger i England. Jag måste äta, säger hon.

Kristianstads DFF:s tränare Mikael Forsberg säger:

- Det är inte i KDFF:s regi, det är tjejerna själv som gjort filmen. Den går inte över gränsen.

- Den håller inte annorlunda klass om du jämför sport­reklam med Ronaldo och Beckham.

- Märkligt när det handlar om tjejfotboll, då kan det inte fungera på samma sätt som när det är killar som figurerar.