En månad har gått sedan FC Rosengård tog tillbaka SM-guldet från BK Häcken, skåningarnas sjunde guld sedan 2010. Nu står det klart att damallsvenskan får ett nytt hem i tv från och med nästa säsong.
Nent Group, som bland annat har kanalerna TV3, TV6 och streamingtjänsten Viaplay har köpt rättigheterna till att visa landets högsta fotbollsserie.
De två senaste säsongerna har Aftonbladet ägt rättigheterna att visa damallsvenskan. Men nu tar alltså Nent över.
Enligt P4 Kalmar är det nya avtalet en ekonomisk succé för klubbarna. Kanalen uppger att avtalet innebär gemensamma inkomster på omkring 20 miljoner kronor för klubbarna i damallsvenskan.
– Jag kommenterar inte de exakta siffrorna, då måste vi kommentera alla sporträttigheter och det kan vi inte. Men det är betydligt bättre pengar än vad det var tidigare, säger Nents vd Anders Jensen.
Spelarna: ”Väntat länge”
Hammarbys Madelen Janogy gläds över nyheten att Nent tar över sändningsrättigheterna till damallsvenskan.
– Sen jag fick höra det har jag varit lyrisk. Det känns otroligt bra. Jag tror att det är det här steget vi måste ta för att hänga med och ta nästa steg. Både för klubbarna och för spelarna tror jag att det är ett sjukt bra steg, säger hon.
Hon får medhåll av BK Häckens anfallare Stina Blackstenius, som nyligen utsågs till säsongens mest värdefulla spelare.
– Det känns som att det är rätt steg att ta i utvecklingen som varit kring damfotbollen den senaste tiden. Kul med satsningen, självklart. Det kommer betyda mycket för klubbarna, oss spelare och damfotbollen generellt, säger anfallsstjärnan.
Så sänds damallsvenskan nästa säsong
Viaplay kommer att visa samtliga matcher från damallsvenskan nästa år. Matcherna kommer att visas i de nordiska länderna, Baltikum, Nederländerna och Polen.
Två matcher per omgång kommer att visas i TV6 där matcherna kommer att ramas in av en studiosändning antingen från arenan eller från en tv-studio.
– Den inramningen som Stockholmsderbyt hade är det vi vill se på så många matcher som möjligt, säger Nents vd Anders Jensen.
– Jag tycker att klubbarna som både har en herr och en damsida ska engagera sig för att få dit fansen, att se till att det bli bra tifon och stora engagemang kring damfotbollen och att man alltid får spela på huvudarenan för att det kommer på tv eller en streamingplattform, fortsätter han.