Foto: DAVID BLUNSDEN / IMAGO/ACTION PLUS IMAGO SPORTFOTODIENSTFoto: DAVID BLUNSDEN / IMAGO/ACTION PLUS IMAGO SPORTFOTODIENST
 Foto: DAVID BLUNSDEN / IMAGO/ACTION PLUS IMAGO SPORTFOTODIENST
Foto: RUI VIEIRA / AP TT NYHETSBYRÅNFoto: RUI VIEIRA / AP TT NYHETSBYRÅN
 Foto: RUI VIEIRA / AP TT NYHETSBYRÅN

Liverpools ilska: ”Något inom fotbollen är trasigt”

Publicerad

Brist på biljetter och skyhöga resekostnader gör att många supportrar tvingas stanna hemma när Champions League-finalen spelas i Kiev senare den här månaden.

Nu rasar Tony Barrett, som jobbar med supporterfrågor i Liverpool, mot situationen.

”Det antyder att något inom fotbollen är väldigt trasigt, när något som är hela sportens kärna behandlas på det här sättet”, skriver han i ett inlägg på Twitter. 

Real Madrid och Liverpool är lagen som möts i Champions League-finalen den 26 maj.

Matchen kommer att spelas på Olympic Stadium i Kiev – något som nu kritiseras kraftigt av Tony Barrett, som jobbar med supporterfrågor i Liverpool.

”Till alla Liverpool-fans som just nu upplever en mardröm – och jag använder ordet mardröm väldigt medvetet – med att arrangera sina resor till Kiev, vill jag bara be om ursäkt. Det som borde vara en av de bästa tidpunkterna i era liv är nu motsatsen och det är för mig helt oförsvarbart”, skriver Barrett på Twitter.

https://twitter.com/TonyBarrett/status/995546246302568448

”Något är väldigt trasigt”

Olympic Stadium har en kapacitet för 63 000 åskådare – men trots det har bara 33 252 biljetter delats ut till Liverpool och Real Madrid, enligt BBC. Ytterligare 6 700 har sålts till supportrar världen över, och resten kommer att gå till medier, tidigare spelare och kommersiella partners.

”Valet att anordna finalen på en plats som är så svår och så otroligt dyr att ta sig till är något som beslutstagarna måste förklara. Det antyder att något inom fotbollen är väldigt trasigt, när något som är hela sportens kärna behandlas på det här sättet”, skriver Tony Barrett.

Han säger att han tvivlar på att hans ord kommer att göra någon skillnad, men att han känner att det är hans ansvar att påtala problemet.

”Till er som kommer fram till Kiev hoppas jag att det var värt varje krona och all den energi som ni tvingats lägga ned. Till er som inte gör det – och ni är tyvärr redan alldeles för många – ber jag om ursäkt för att jag inte kan hjälpa er mer. Fotbollen är ingenting utan sina fans.”

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag