Foto: EFREM LUKATSKY / AP TT NYHETSBYRÅNFoto: EFREM LUKATSKY / AP TT NYHETSBYRÅN
 Foto: EFREM LUKATSKY / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: SERGEY DOLZHENKO / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅNFoto: SERGEY DOLZHENKO / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
 Foto: SERGEY DOLZHENKO / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Galna kuppen – efter jätteskrällen mot City

Publicerad

För första gången den här säsongen åkte Manchester City på en förlust.

Då passade Shakhtar Donetsk-tränaren Paulo Fonseca på att spexa till det.

När han anlände till presskonferensen efter matchen var han iklädd en... Zorro-mask.

I både Premier League och Champions League har Manchester City visat sig vara i stort sett oslagbara.

I den inhemska ligan har Pep Guardiolas lag bara tappat poäng vid ett tillfälle – och i Champions League hade alla matcher slutat med seger. Tills i kväll.

När man mötte Shakhtar Donetsk på bortaplan skulle säsongens första förlust (1–2) inkasseras – något som skickade Shakhtar till Champions League-slutspel, och Napoli till Europa League.

Matchens mål gjordes för Shakhtar del av Bernard, ett snyggt placerat skott i krysset, och Ismaily. Sergio Agüero reducerade på straff på övertid.

Men den stora snackisen var inte skrällen – det var vad som hände efteråt, när Shakhtar-tränaren Paulo Fonseca höll sin presskonferens.

Paulo Fonseca – utklädd till Zorro 

När han kom in i pressrummet var han nämligen iklädd en Zorro-förklädnad – något som väckte reaktioner.

"Jag har aldrig sett något liknande", skriver journalisten 

Andy Hampson, som var där på plats för att bevaka matchen, på Twitter.

https://twitter.com/andyhampson/status/938539131277332481

Det finns så klart en förklaring till utstyrseln. Inför Champions League-säsongen lovade portugisen att han skulle klä ut sig till Zorro om Shakhtar tog sig vidare från gruppen, som alltså hade jättar i form av Manchester City och Napoli.

Och nu har han alltså hållit sitt löfte.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag