Foto: Jan Wiridén
 Foto: Jan Wiridén

Blåvitts nya avtal - tio miljoner om året

Publicerad
Blåvitts klassiska tröja med Ica på magen är ett minne blott. I dag presenterades finansbolaget Prioritet Finans som ny huvudsponsor till IFK Göteborg. Enligt uppgifter till FotbollsExpressen.se är avtalet värt cirka tio miljoner kronor per år.
- Det är oerhört stimulerande för oss, säger sportchefen Håkan Mild.
Sedan 1982 har Ica varit förenat med den klassiska blåvita tröjan. Så blir det inte längre, även om Ica fortfarande är en av IFK Göteborgs största sponsorer. Ica blir i stället ny hederssponsor till klubben. Avtalet med finansbolaget Priorietet Finans, som tidigare i år gått in med pengar i handbollsklubben RIK, löper fram tills 2014.
– Men vår målsättning är att vi ska jobba i 15–20 år, kanske lika länge som Ica, det vet man aldrig, säger försäljningschefen Fredrik Abrahamsson.

Tio miljoner per år

IFK Göteborg har samarbetat med Prioritet Finans sedan tre år tillbaka. Nu blir finansbolaget, som är rotat i Göteborg, klubbens största sponsor någonsin. Enligt vad FotbollsExpressen.se erfar går bolaget in med cirka tio miljoner kronor per år.
– Vi nämner inga summor, men Prioritet går in med mer pengar än vad Ica gör, säger Abrahamsson.

Byter tröja

Avtalet med Prioritet Finans har gått oväntat snabbt. Bara för några veckor sedan presenterade IFK Göteborg nämligen årets nya matchställ – med Ica-loggan på magen.
– Jag vet inte vad supportrarna säger men, jag tycker att den nya tröjan är jättesnygg. Det är glädjande att det är ett Göteborgsföretag som går in och satsar och som tror på oss, säger Håkan Mild.
Oskar Schriever-Abeln

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag