Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stänger läktaren – för att locka större publik

Foto: KRISTER ANDERSSON / BILDBYRÅN
Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN

AIK vill öka årskortsförsäljningen och locka mer publik till sina hemmamatcher 2020. Då väljer klubben att stänga ner det översta etaget på Friends arena.

– Principen ”folk drar folk” är en effekt vi av erfarenhet vet fungerar, säger AIK:s biljett- och marknadschef Fredrik Söderberg.

Från och med nästa säsong väljer AIK att minska publikkapaciteten på Friends arena med 20 000 platser. 

Syftet med att stänga ner det översta etaget är att öka årskortsförsäljningen inför nästa säsong och höja lägstanivån på hemmamatcherna, då klubben anser att man i dagsläget har ett för stort publikglapp mellan olika matcher.

– Vi har en fantastisk publik och överlag är AIK Fotbolls publiksiffror goda sett ur ett nationellt perspektiv, men med ett undantag. Vi har för stora glapp mellan vår högsta respektive lägsta nivå, säger Fredrik Söderberg, Biljett- och marknadschef på AIK Fotboll i ett pressmeddelande.

AIK stänger etage tre

Under 2019 hade AIK ett publiksnitt på 18 969 på sina hemmamatcher (näst bäst efter Hammarby på 24 232 åskådare) och jämfört med guldåret 2018 är det en minskning med 4 696. Nu gör AIK ett försök att få fart på publiksiffrorna till nästa säsong.

– Genom att helt enkelt ta bort tjugotusen platser i kapacitet i vår biljettplanering kommer de matcher vi traditionellt sett säljer mest av att ta slut rätt omgående efter biljettsläpp. Därför kommer det bästa sättet att garantera sig om en plats vara att införskaffa ett årskort. Ökar årskortsförsäljningen kommer tillgången till lösbiljetter på samtliga matcher att minska vilket gör att vår möjlighet till att sälja slut ökar även på de matcher som normalt inte skulle göra det. Principen ”folk drar folk” är en effekt vi av erfarenhet vet fungerar, säger Fredrik Söderberg

Jobbar för ”ökad AIK-profilering”

AIK skriver vidare i pressmeddelandet att ”Strategin i att höja lägstanivån omfattar inte enbart en stängning av läktare 3. Den besökande publiken kommer även att märka att de läktarsektioner som är öppna kommer att tajtas till” samt att AIK kommer jobba för en ”ökad AIK-profilering och förbättrade tygavskärmningar”. 

– Det viktiga är att vi står fast vid den här principen. Det är ett lätt beslut att ta i en match mitt i sommaren mot ett motstånd som inte hör till de mest publikdragande. Men en princip är inte värd någonting innan den testas. Därför är det viktigt att den här principen gäller under Stockholmsderbyn eller ett eventuellt gruppspel i Europa i framtiden. Det är först då vi verkligen kan se effekten av beslutet, avslutar Fredrik Söderberg.