Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Löftet till tittarna – så ska de visa allsvenskan

Djurgården vann SM-guld 2019. Nästa år visar Discovery Networks Sweden deras försök att försvara titeln. Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN
Hanif Hosseini, sportchef på Discovery Networks Sweden. Foto: Magnus Ragnvid / Magnus Ragnvid / www.ragnvid.com
MFF:s Anders Christiansen. Foto: ANDERS BJURÖ/TT / TT NYHETSBYRÅN
AIK:s Sebastian Larsson. Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN

Allsvenskan och superettan flyttar från C More till Discovery år 2020.

Tommy Åström och Karin Frick kommer att bli profilerna som bär studioprogrammen.

Därtill lovar tv-bolaget att sända 30 matcher i Kanal 5 och Kanal 9 – och avser att göra allsvenskan billigare för tittarna.

– Vi gör en storsatsning, säger sportchefen Hanif Hosseini.

En era som har pågått sedan 1997 går i graven.

Till 2020 kommer C More inte längre att sända allsvenskan, efter att Discovery köpt rättigheterna fram till och med 2025.

Rekordaffären innebär även att tv-bolaget tar över rättigheterna över superettan. Nu presenterar Discovery sina första besked om hur planen för sändningarna ska se ut.

– Det har varit klart en längre tid att vi ska ta över efter C More som har gjort ett fantastiskt jobb. Vi tror på vår filosofi och kommer att ha fullt fokus på att vara seriösa i den traditionella matchbevakningen – det vill säga uppsnack, nedsnack och så vidare, säger sportchefen Hanif Hosseini.

– Sen blir det lika viktigt för oss att bredda vårt innehåll till att vara ute i städerna och på landet och berätta historierna om eldsjälar och de öden som har en koppling till svensk elitfotboll. Vi ser det som ett ansvar att upplysa om fotbollens roll för integrationen i samhället och ungdomarna i förorten och vad fotbollen betyder för dem. Vi vill också berätta om fansen – hur de samlas sent på nätterna för att fixa sina tifon för att bära fram sina lag. Det vill vi lägga stor vikt vid.

Mer konkret - vilka nyheter kommer vi att kunna se i er bevakning?

– Det kommer att bli en hel del nyheter. Vi kommer att öka produktionen med fler kameror på superettan. Sen kommer det blir en hel del nyheter produktionsmässigt där vi vill vara innovativa med statistik och grafik. Vi vill inte bygga våra analyser på ”killgissningar”.

– Det kommer att vara en storsatsning. Vi vill göra avtryck. För oss handlar det om att sätta vår prägel på innehållet. På superettan kommer vi att ha en trekameraproduktion, som ger en större effekt i flera vinklar.

Discovery om kameror i omklädningsrummet

Kommer ni att ha studio på plats på alla toppmatcher?

– Vi har en ambition att vara närvarande på alla matcher.

Kameran i omklädningsrummen blev en snackis under säsongen och var inte alltför uppskattad av alla klubbar. Kommer ni att fortsätta med den?

– Vi skulle inte göra vårt jobb om vi inte har alla möjliga scenarion öppna. Självklart har vi pratat om det. Men vi får be att återkomma om den specifika frågan.

Den stora frågan har varit i vilka kanaler som de allsvenska tittarna kommer att kunna se matcherna. Bolaget ger nu ett tydligt besked: 30 matcher kommer att visas i linjär-tv på Kanal 5 och Kanal 9.

Resten behöver man, som allsvensk tittare, att köpa via onlineplattformen Dplay.

– Ett mål vi har är att bredda rättigheten. Den har under en längre tid varit mer eller mindre låst och vi vill öppna upp den. Vi vill lägga 30 stycken matcher – allsvenskan och superettan – i de stora linjära kanalerna som vi har: Kanal 5 och Kanal 9. Om man vill kunna se alla allsvenska matcher så får man vända sig till Dplay, säger Hanif Hosseini.

Vad blir kostnaden för Dplay?

– Vi har en plan för kostnaden men ber om att få återkomma från 1 januari när vi verkligen är fria att prata om det. 

Ambitionen: Billgare än C More

Kommer det att bli dyrare eller billigare?

– Det mest troliga är att det kommer bli billigare än det pris som finns hos C More.

Många allsvenska fans har ett favoritlag. Kommer ni erbjuda något slags ”säsongskort” där tittare kan betala för att följa ett lags alla matcher?

– Självklart så pratar vi om olika former av upplägg. Jag får återkomma i mer exakta termer hur det ska se ut.

Sedan tidigare står det klart att kanalens profiler runt allsvenskan kommer att bli Karin Frick och Tommy Åström som programledare. Därtill kommer Jonas Dahlquist att vara reporter.

Bolaget har redan rekryterat Petra Svensson från Radiosporten – men fler förstärkningar är att vänta.

– Vi kommer att behöva värva. Vi är inne i en Silly Season, precis som klubbarna är. Sen finns det synergier mellan rättigheter eftersom vi sänder allsvenskan, superettan och OS samma år. Vi är trygga med den kompetensen som finns hos oss, säger Hosseini.

Marcus Danielsons storslam på allsvenskans stora pris

Två utmärkelser för Djurgårdens lagkapten