Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Klubbchefen om kioskilskan – bad personalen byta tröja

Kalmar vann matchen mot Helsingborg med 2-0.
Foto: PATRIC SÖDERSTRÖM/TT / TT NYHETSBYRÅN
Kalmars FFs klubbchef Markus Rosenlund.
Foto: PELLE BÖRJESSON / BILDBYRÅN

Under Kalmars hemmamatch hade personal i en av kioskerna en Hammarbytröja på sig.  

Något som uppmärksammades på Twitter av supportrar.

Kalmars klubbchef Markus Rosenlund noterade uppståndelsen. 

– Vi bad henne ta av sig den, säger Rosenlund. 

Kalmar FF stod för en övertygande 2–0-seger hemma mot Helsingborgs IF på söndagen. Men supportrar till klubben visade ändå upp sitt missnöje på Twitter – med en bild som har nått tusentals personer och fått många att reagera.

I kiosken vid hemmaläktarens ståplats på Guldfågeln arena stod nämligen en anställd i Hammarbytröja. 

Sånt jävla skämt”‚ skriver personen som delat bilden på Twitter.

Klubbchefen i Kalmar FF Markus Rosenlund kommenterar nu saken. 

– Vi har en policy att alla som jobbar i kiosk på matchdag ska ha neutral klädsel eller Kalmar FF-klädsel. Så fort det kom till vår kännedom i går att den personen hade Hammarbytröja på sig så bad vi henne att ta av sig den, säger Rosenlund. 

Har brustit mot policyn

Personalen på Guldfågeln arena, förklarar Rosenlund, kommer från Kalmars samarbetsföreningar och ungdomslag. De flesta i personalen arbetar ideellt. 

Det finns en uttalad hållning i föreningen för arenapersonalen angående klädsel, men som i det här fallet brustit. 

– Vi kommer förtydliga denna policy med tanke på vad som hände i går inför kommande hemmamatcher.

Rosenlund har själv inte pratat med personalen i fråga, men tror att personen ”upplevde det som lite genant”. 

I och med segern gick Kalmar förbi AIK upp på en femteplats.