Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bajen ber sina fans om ursäkt efter ilskan

Hammarby börjar nu sälja logeplatser i klacken. Foto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES - PELLE T NILSSON
Hammarbyspelarna firar ett mål mot Dalkurd i svenska cupen tidigare i år. Foto: THERESE BACK / THERESE BACK/STELLA PICTURES STELLA PICTURES

Hammarby erbjuder vip-loger för särskilt välbeställda supportrar.

Förändringen har fått ett ilsket mottagande i fansleden. 

– Vissa upplever det som ett intrång, säger Kalle Strandberg, vice ordförande i supportergruppen Bajen Fans. 

Det var via hemsidan som Hammarbys något okonventionella arenaerbjudande först kablades ut. Supportrarna kommer numera att kunna köpa sig till en läktarmässig gräddfil: en vip-loge.

”2019 kan Hammarby för första gången erbjuda vip-loger – mitt i klacken. Mellan nedre och övre etage med plats för fyra personer per loge, där stämningen är som bäst”, skriver Hammarby på sin hemsida.

Hammarby erbjuder vip-loger

Logerna kommer att kosta 8000 kronor per match. 

När samma nyhet gick ut på Twitter lät inte reaktionerna vänta på sig. En uppsjö ilskna Hammarby-supportrar protesterade mot förändringen.

Hammarbys största supportergrupp Bajen Fans har noterat upprördheten. 

– Utan att skriva någon på näsan så kan jag tänka att många identifierar sig om klacksupportrar. Vi är många som följer laget överallt och åker på alla bortamatcher. De som sitter i vip-logen kanske inte är supportrar av samma karaktär. Det finns säkert många som ser klacken som en privat sfär, här är man om man är ”äkta”. Och då ser man det här som ett intrång, säger vice ordförande Kalle Strandberg.

”Ses som ett inkräktande”

– Klacken ser man som sin plats. Man äger området, man bestämmer vad som händer där. Man ser det som ett inkräktande på en personlig yta. Vilket jag kan förstå, vi har många supportrar som lägger ner otroligt mycket tid på sitt supporterskap. 

Bajen Fans officiella hållning är dock inte lika kritisk. 

– Rent krasst så står vi för alla typer av supportrar. Oavsett om man sitter i en vip-loge eller i en klack. Så logen som sådan tycker vi ingenting om. Det är väl bra pengar in för klubben och kul för den som vill sitta på nån sorts gräddhylla. Men placeringen i klacken är något man kan bli lite förundrad över. Att befinna sig mitt i en klack är inte speciellt Vip:igt. Det är mer av arbetarsidan av supportersidan. Och frågan är om man kan se så mycket. 

”Har inte blivit kontaktade”

Strandberg är dock kritisk mot att Hammarby inte pratade igenom saken med Bajen Fans innan de skickade ut pressmeddelandet. 

– Vi har inte blivit kontaktade, vilket jag är förvånad över. När det blir förändring i arenan brukar det ske en dialog med oss. 

FÅ BÄST KOLL: Följ Hammarby – direkt i Messenger 

Hammarby: ”Arenan byggd för det här”

Axel Pershagen, presskontakt på Hammarby Fotboll, förklarar beslutet så här:

– Det är helt enkelt så att vi har ett antal tomma platser på arenan, en yta som inte har nyttjats tidigare. Nu har vi fått möjlighet att utnyttja den ytan till det den faktiskt byggdes för: att ha loger där, säger Pershagen och fortsätter:

– Det handlar ju inte om en ombyggnation, ytan för logerna har funnits där hela tiden. Vi äger inte arenan, så vi kan ju heller inte kräva att de ska bygga om den. 

Pershagen tror att det nya initiativet kommer vara bra för Hammarby.

– Det här är en yta mellan två etage och det påverkar inte ståplats överhuvudtaget, det blir inte färre platser på ståplats. Vi har kommit till ett läge där vi kan välja att sälja fler biljetter till matcherna eller inte göra det. Och då väljer vi att sälja fler, eftersom vi vill ha så många som möjligt på våra matcher.

Hammarby ber om ursäkt – kallar till möte

Nu ber Hammarby om ursäkt för det man kallar för en ”miss i kommunikationen” i samband med lanseringen av logerna och bjuder samtidigt in sina fans till ett möte.

– Vi kommer att gå ut med en artikel på vår hemsida där vi ber om ursäkt för att kommunikationen kring den här produkten kunde gjorts bättre och att vi tar vårt fulla ansvar där, säger marknadschefen Patrik Blomquist till Fotbollskanalen och fortsätter.

– Kommunikationen med våra supportrar är oerhört viktig för oss och det är också någonting som vi tar på största allvar och vi försöker alltid ha en proaktiv dialog med våra supportar och supporterorganisationer som rör bland annat läktare, ståplats och sittplats och så vidare. Vi kan bara beklaga att så som texten beskrev den här produkten så blev det väldigt olyckligt formulerat.

Blomquist menar att formuleringen ”mitt i klacken” blev fel.

– Den är inte lyckosam. Sedan skulle vi också ha förankrat det här hos våra supporterorganisationer innan vi gick ut och sålde detta. Det är också olyckligt. Nu har vi för avsikt att bjuda in till ett möte med våra supportrar i morgon, säger han.