Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Finns en jättestor risk – spännande och läskigt”

Sportchefen: ”Chansen finns att Zlatan spelar i Hammarby”
Hammarbysupportern Johan Ejermark på Bajenmatch med sin dotter.Foto: Privat / Privat
Jeanette Rådström i den årliga Bajenmarschen.Foto: Privat / Privat
Foto: MAGNUS LILJEGREN / STELLA PICTURES

Zlatans intåg i Hammarby är mer än bara stjärnglans och uppmärksamhet.

Hammarbysupportrar befarar att det också kan vara en utmanad klubbidentitet och i värsta fall en hotad föreningsdemokrati.

– Jag tror att man kommer ännu längre ifrån tanken om att det är vi medlemmar som styr klubben, säger supportern Johan Ejermark.

Zlatans intåg i Hammarby slog ned som en bomb i höstas och marken skakar fortfarande.

Rivaliserande supportrar vill få det till att Hammarby blir en plastklubb nu och konflikten mellan honom och Malmö FF är öppen och infekterad. I media är hungern efter Zlatans magnetism till synes omättlig. Han gör ett betalt reklamsamarbete med Dplay och han lyckas förvandla sig själv till en nyhetshändelse mitt under pågående pandemi.

Hammarby var redan favorittippat i allsvenskan och ska kvala till Europa framöver. Att de får in en person i klubben som kan öppna dörrar, dörrar som de kanske inte ens hade kunnat nå annars, är så klart en enorm tillgång.

Men är det bara det det är? 

Runt klubben, bortom hungriga tidningsrubriker och det höga tonläget på sociala medier finns supportrar som i första hand värnar om sin föreningsdemokrati och den klubbstruktur som de själva har varit med och format.

Saker som nu kan vara hotade.

Kritiken från rivalerna känns

Zlatan Ibrahimovic värmer upp tillsammans med Muamer Tankovic, Abbe Khalili och de andra Hammarbyspelarna ute på konstgräset på Tele 2 arena. Det är snart dags för spel. Kommentatorerna förklarar att det inte är en riktig match och att domaren är en låtsasdomare. För man får ju inte spela matcher, det har Folkhälsomyndigheten sagt. 

Ändå tv-sänds träningen som innehåller matchspel elva mot elva på Dplay och det säger sig självt att det aldrig hade hänt om det inte vore för Zlatan. 

En snabb koll ute på sociala medier och reaktionerna är blandade. Kritiken från rivaliserande supportrar är både hånfull och nyanserad om vartannat.

– Det är ganska svårt att få det här att landa i någon form av sansad bild, för det finns ju en skadeglädje i att Malmösupportrar tycker att det här är jobbigt. Och så finns det någonting fantastiskt i att Djurgården och AIK, i alla fall ur ett Hammarbyperspektiv, är avundsjuka på uppmärksamheten, säger Johan Ejermark.

– Så den rivaliteten gör att det sätter en helt annan prägel på situationen, som inte handlar om de faktiska omständigheterna. 

Han menar att man som Hammarbysupporter gärna vill hitta bortförklaringar till den tv-sända träningsmatchen och det faktum att klubbens officiella kanaler intervjuar en av deras främsta spelare och frågar hur det känns att spela med Zlatan.

– Men så kan man inte hålla på, det är ju jippo, och det känns när folk påpekar det, säger han.

Supportern Jeanette Rådström håller med. Hon pratar om att det är lätt att förstå Malmösupportrarnas irritation på Zlatans intåg i Bajen, hånen och också den nyanserade kritiken som kommer från olika håll. Men hon säger samtidigt att det inte är helt enkelt att förhålla sig till situationen som man som Hammarbysupporter nu befinner sig i.

– Av det jag har läst och hört är det väldigt många som tycker att man ska vara tydlig med var man står i Zlatan-frågan, liksom är du för eller emot? Men jag tycker inte att man som supporter har ett krav på sig att vara tydlig med det, för det är inte någonting som vi själva har valt. Utan vi får rätta oss i ledet att det här är ett faktum nu.

Men vad kan man som supporter göra när en person med en större plattform än klubben själv kommer in och till stor del kan sätta agendan? Och vilka möjligheter och eventuella risker ser man med att Sveriges största fotbollsspelare genom alla tider har bestämt sig för att göra just sin klubb till Skandinaviens största? 

”Både spännande och läskigt”

Rätt utnyttjat menar både Johan Ejermark och Jeanette Rådström att Zlatan Ibrahimovics intåg i Hammarby kan innebära mycket positivt för klubben. 

– Här får vi en kanal in på ställen och nivåer i fotbollen som vi inte för egen maskin hade kunnat claima. Även om jag hatar att säga det så kan man ringa från Zlatans klubb och fråga om en 17-årig spelare var som helst i världen och de tar det samtalet, gissar jag, säger Ejermark.

– Och det är ju jätteintressant så klart. Rätt använt skulle Hammarby kunna få en roll som en intressant talangfabrik in i Skandinavien och Europa från en massa marknader som vi inte har varit på tidigare.

Men de är också överens om att det finns stora risker i hur klubben hanterar situationen.

– När det kommer in en sådan här person, som har ett eget starkt varumärke så måste man vara väldigt tydlig och inte bara åka med på den här Zlatan-rushen, säger Jeanette Rådström och fortsätter:

– Även om jag förstår att det finns jättemycket att vinna med den publicitet som han kan ge oss, som i sin tur ger oss möjligheter på olika sätt så sätter det här vår värderingsgrund och vår varumärkesstrategi på prov.

Hur långt sträcker sig inflytandet?

– Det är både spännande och läskigt att vi har en person som kan komma att prägla uppfattningen av Hammarby väldigt mycket, säger Johan Ejermark. 

Han exemplifierar och problematiserar också vad han tror kan utspela sig när Hammarby ska värva spelare framöver. Han förmodar att medier kommer vara mer benägna att fråga vad Zlatan tycker om en ny värvning, snarare än att fråga sportchefen Jesper Jansson. 

– Det externa fokuset flyttas på ett sätt som Hammarby inte riktigt kan styra över, och risken är att det i sin tur kommer att styra det interna fokuset. Att om Jesper lägger fram en spelare som en investering för ledningen så kommer alla fråga vad Zlatan tycker, säger Ejermark.

– Och det är utmanande för ledningen och riskerar att slå sönder positioner som är tillsatta av oss som medlemmar. Vi har ju genom föreningen satt bolaget och en ledning där som vi tror ska utföra medlemmarnas önskan i slutänden. Nu har vi en person som inte är tillsatt av oss medlemmar som kan sätta agendan för hur det pratas om Hammarby och också i förlängningen kanske vad Hammarby gör. 

Det här ringar in en stor frågeställning. Zlatan äger 25 procent av Hammarby, men stannar hans inflytande där?

Kritiserar klubbens hantering av Zlatan

Först måste man ha klart för sig hur det gick till när Zlatan blev delägare i klubben. Han köpte 25 procent av AEG:s ägande i Hammarby Fotboll AB, affären gick alltså inte direkt mellan Zlatan och Hammarby. Johan Ejermark berättar att han har varit med och försökt få till en diskussion kring hur supportrarna ska kunna vara med och säga sitt om ägandesituationen i aktiebolaget.

– Vi var några stycken som motionerade kring det här till föreningens årsmöte nu senast, att man skulle se över hur aktieägaravtalet i aktiebolaget ser ut för att kunna se att man har en möjlighet att agera på den här typen av ägarförändringar. Men från Hammarby var man inte intresserad av att prata om det alls.

Och både Johan Eijermark och Jeanette Rådström är eniga i att det finns tendenser som visar att klubben inte riktigt kan hantera den uppmärksamhet och det inflytande som Zlatan hittills har fått i Hammarby i och med sitt ägandeskap.

– Jag tycker att vi har sett bevis på att de inte klarar av det. De började med en hållning att ”nu får vi se vad det här är, han är som vilken delägare som helst” men sedan ganska snabbt hoppade de på den här hajpen och lät han styra hela intrycket av situationen, säger Johan Ejermark.

Han påpekar återigen att supportrarna inte själva har någon makt över hur stort inflytande Zlatan får, och att det är oroande.

”Man får hålla i sig och hoppas att det håller”

Är man rädd att klubben kan gå i en annan riktning nu än att vara medlemsdriven?

– Jag tror att det finns en jättestor risk för det. För även om vi som tur är har 51-procentsregeln så är det så att med tillräckligt mycket pengar kommer det kunna finnas sätt att, inte kringgå den, men göra att vi hamnar i en rävsax att vi inte riktigt har makt att stå emot, säger Jeanette Rådström.

– Säg att vi skulle kunna få ett jättebra samarbete med ett varumärke som Zlatan kan vara inkörsporten till, då är det klart att vi skulle behöva de pengarna. Men vad är motkraven då? Jag tror att det där sätter vårt föreningsengagemang på prov. Att vi verkligen i så fall är medvetna om att nu är det upp till oss medlemmar, supportrar, att veta var vi ska stå. Och kan vi säga emot en sådan grej? Och vad blir det i så fall för konsekvens av det? 

Johan Ejermark efterfrågar bättre kommunikation från Hammarbys organisation i den här frågan.

– Man skulle vilja känna att det fanns någon i organisationen som nyktert kunde hålla i det här. Nu tycker jag att det låter, när man lyssnar på den här officiella podden man har, som att de har dragits med ganska mycket. Och jag förstår det, det är klart att man vill rida på det här. Här har vi någon som både kan ge oss en fantastisk exponering, och som kan öppna en massa dörrar och så där, men man vet inte var det ska landa. 

– Så jag vet inte, just nu känns det mest som att man får hålla i sig och hoppas på att det håller.

Zlatans kritik mot MFF efter matchen med Hammarby

Zlatans kritik mot Malmö FF efter Hammarby-matchen