Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Efter haveriet i Dplay – får kräva kompensation

Discoverys nya expert ger sin analys inför säsongen.
Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN
Foto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅN

Konsumentverket säger till Aftonbladet att Dplays konsumenter som har problem med sina sändningar ska kunna kräva kompensation. 

Jessica Linnman, kommunikationsdirektör på Dplay, säger till SportExpressen att de som har upplevt problem ska vända sig till kundtjänst. 

– Om man inte kunnat se en match kan man vända sig dit och då gör de en bedömning om kompensation, säger Linnman. 

Streamningstjänsten Dplay fortsätter ha stora problem under de allsvenska tv-sändningar. Något som har lett till en storkritik på sociala medier. Användare vittnar om matcher som avbryts mitt i, ljud utan bild och att i vissa fall kraschar sidan och man får börja om från början. 

SportExpressen har under måndagen varit i kontakt med Dplay som svara så här: 

– Det är en liten del av våra kunder som har problem med att sändningarna buffrar eller inte kommer i gång. I går var majoriteten av problemen kopplade till vår app i Samsung tv och vi jobbar nu på att lösa det. Men det är viktigt att poängtera att det är en liten del av våra tittare som har de här problemen men dock lika viktigt för oss att lösa de problemen, säger Jessica Linnman, kommunikationsdirektör på Discovery. 

”Gör en bedömning”

Aftonbladet har varit i kontakt med Konsumentverket som hävdar att kunder ska kunna kräva kompensation. 

– Svaret är: ja, om man inte får vad man har avtalat om. Betalar man pengar för att man ska kunna följa allsvenska matcher och det inte fungerar som man har kommit överens om så kan det vara möjligt att kräva prisavdrag motsvarande det här problemet, säger Adam Dahlin, vägledare på Hallå Konsument.

För SportExpressen utvecklar Dplays kommunikationsdirektör Jessica Linnman: 

– När man vänder sig till kundtjänst är fokus på att vi ska hjälpa alla till en bra upplevelse men om man inte kunnat se en match kan man vända sig dit och då gör de en bedömning om kompensation.

Vad är det för kompensation en kund kan få? 

– Det är en bedömning som kundtjänst gör utifrån både vad man har för klagomål och vilket abonnemang man har, säger Jessica Linnman. 

Vad är problemet och hur ska ni lösa det?

– Det finns olika problem med att streama livesport och de kan vara relaterade till vår plattform, till vilken uppkoppling du har och vilken teknik man använder. Det vi jobbar hårt för är att alla ska kunna se svensk elitfotboll och ha en bra upplevelse. Det har varit ett enormt tryck på Dplay med väldigt många nya abonnenter tillsammans med en situation där vi inte sänt så många försäsongsmatcher samt att schemat är otroligt komprimerat. Det är viktigt att komma ihåg det och att också uppmärksamma att vår redaktion gör ett bra studioinnehåll, att vi har duktiga och pålästa experter och kommentatorer och en bra matchproduktion.

När förväntas ni åtgärda problemen? 

– Vi har redan åtgärdat flera i problem i veckan, kommer att släppa nya uppdateringar den här veckan och jobbar kontinuerligt för att produkten ska bli ännu bättre, säger Jessica Linnman.