Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Det går inte att leka med svensk fotboll"

Foto: Nils Petter Nilsson

På 1990-talet växte Premier League i rekordfart till världens rikaste och bästa liga – men kapade samtidigt sina rötter. I dag sörjer engelska supportrar allt de förlorat.

2015 lockade allsvenskan mer publik än någonsin.

Nu vill Svensk Elitfotboll utveckla ligan till Nordens bästa.

Är det dags att svenska supportrar ställer sig frågan om allsvenskan behöver K-märkas?

– Det går inte att hålla på och leka med svensk fotboll, säger Sef:s generalsekreterare Mats Enquist.

Generalsekreterare Mats Enquist tittar ut genom sitt fönster på Svensk Elitfotbolls huvudkontor i Solna.

– Jag har inte klarsyn nog att veta var det här tar vägen, säger han.

Den senaste veckan har han och Svensk Elitfotboll (Sef) tagit sig igenom långa konferensdagar med allsvenskans utveckling på dagordningen. När vi ses har det bara gått några timmar sedan man offentliggjorde en av sina planer, en ny digital plattform för allsvenska supportrar. En "Spotify-lösning", som Enquist kallar den.

- Men fokus är så klart på arvet, traditionen och närheten, fortsätter han.

Snart börjar den. De medlemsägda klubbarnas liga som har hetat samma sak sedan 1924 och som spelas vår-höst och som alla har råd att gå på.

Nu ska den bli ännu bättre.

- Det går inte att hålla på och leka med svensk fotboll. Vi kan inte testa hursomhelst, inte ens med våra innovativa tankar med den här ”Spotify-modellen”. Svensk fotboll kommer inte acceptera att man gör grejer som inte är okej, säger Enquist.

Vad är egentligen inte okej? Politiker, supportrar och intresseorganisationer som Sef kommer att avgöra hur morgondagens allsvenska ser ut och vad den heter. Behöver den K-märkas för att bli som alla vill?

 

 

Svensk Elitfotbolls generalsekreterare Mats Enquist. Foto: Andreas L Eriksson / BILDBYRÅN

 

Sverige har aldrig visat sin allsvenska så mycket kärlek som under 2015. Efter att ha skvalpat på ungefär samma publiknivåer under ett par års tid sågs den av 2 392 068 åskådare förra säsongen.

- Det är ändå bara 59 procents beläggning, vi kan fylla upp väldigt mycket mer, säger Mats Enquist.

Han pekar på Sef:s framgångsrika varumärkesarbete som en stor orsak till publiktillströmningen.

- När jag och Lars-Christer Olsson kom in 2012 saknades en hel del saker. Vi var splittrade mot klubbarna, vi var splittrade mot supportrarna. Vi hade ingen färdig tanke på hur vi skulle lyfta det här. Det var uppdraget vi fick i knät – hur ska vi se över allsvenskan?

Allsvenskan – under utveckling sedan 1924

1924: Den 3: augusti har allsvenskan premiär. AIK slår Västerås med 5-1, men Putte Kock missar straff.

 

1938: Publiksnittet landar på 8 140 åskådare per match. En ökning med 5 000 sedan starten 1924.

 

1939-45: Trots att andra världskriget rasar i Europa och Norden spelas allsvenskan klart varje år.

 

1949: Gunnar Nordahl blir världens första utlandsproffs när han flyttar till AC Milan från IFK Norrköping.

 

1953: Norrländska lag ges möjlighet att kvala till allsvenskan för första gången någonsin.

 

1955: Allsvenskan har tv-premiär. AIK mot IFK Norrköping är först ut i rutan.

 

1958: VM spelas i Sverige, och den allsvenska säsongen har sedan dess lagts om till kalenderår. Allsvenskan slår publikrekord med totalt 1 956 042 åskådare.

 

1961: Elfsborg blir första nykomling att vinna allsvenskan.

 

1965: Gif Sundsvall blir första norrländska lag i allsvenskan

 

1966: Att byta spelare blir tillåtet och Örgryte gör det första bytet mot Djurgården i premiären.

 

1974: Ronnie Powell blir första utlandsimport i allsvenskan när han spelar för Brynäs.

 

1982: Publiksiffrorna dalar och allsvenskan återgår från 14 till 12 lag efter ett tioårsexperiment.

 

1982: IFK Göteborg vinner Uefacupen.

 

1987: IFK Göteborg vinner Uefacupen igen.

 

1990: Tre poäng för seger införs för att belöna offensivt spel.

 

1993 når målsnittet högst nivå sedan 1974.

 

1993: Allsvenskan återgår till att vara en rak serie med hemma- och bortamöten mellan alla lag.

 

2001: Lennart Johanssons pokal instiftas som vandringspris. Hammarby blir först att lyfta den.

 

2004: Sverige inför internationella transferregler i november och börjar med ett "vinterfönster".

 

2008: Allsvenskan utökas till 16 lag.

 

2013: Åskådare nummer 103 000 000 går på allsvensk fotboll.

 

2015: 2 392 068 åskådare ser allsvenskan – nytt publikrekord.

Han fortsätter berätta om hur allsvenskan "var på botten imagemässigt", hur allmänheten betraktade svensk fotbolls flaggskepp som en cocktail av "dålig spelkvalité, våld och hot".

- Vi var svaga i jämförelse med Europa och vi var kända för att det var tufft och bråkigt att gå på fotboll. Ser man på de mätningar som görs i dag har vi kommit närmare något vi vill uppnå. Vi har inte samma medel och pengar som Real Madrid och kommer att ha svårt att slå dem, som vi vet numera. Men vi är ganska bra i Sverige. Vi vill att våra evenemang ska förknippas med fester, säger han.

Sef:s vision heter NBL17 - Nordens Bästa Liga 2017 - och ska göra att allsvenskan "går från fastighetsskötare till byggherre".

 

Liverpools supportrar protesterade mot skenande biljettpriser. Foto: David Blunsden / DAVID BLUNSDEN/ACTIONPLUS/IBL ACTION PLUS SPORTS I

Får att nå dit vill man skapa en upplevelse som sträcker sig bortom arenorna.

- Delvis är vi där. Vi har jobbat med frågequiz, e-svenskan där supportrar spelar allsvenskan på tv-spelet "Fifa" med våra spelare, vi har lanserat "Fotbollsdrömmar” där supportrar får träffa spelare och klubbar, säger Enquist.

Han reser sig, går runt i rummet och håller upp ett finger för varje initiativ som kan bockas av.

- Vi kommer att lansera ett koncept nu som påminner om Hard Knocks i USA, där man får följa ett lag under försäsongen och komma in under skinnet på alla. Vi har lagt ut allsvenska museet på nätet, för att man ska se sitt lags historia och tradition över de senaste 90 åren.

- Vi måste ha varumärkets tre nyckelkomponenter i åtanke: supportrarna, äktheten och närheten.

Vad innebär de tre orden?

- Närheten innebär att du kan uppleva allsvensk fotboll ganska nära. Spelarna är dina grannar, de bor i staden, du kan se träningsmatcher, du kan se träningar. Du följer något som är en del av din egen identitet. Och supportrarna är nummer ett, två och tre på listan över våra viktigaste tillgångar.

- Sedan är det äkta. Vi har en stark koppling mellan talangproduktion och supportrar, spelarna är ofta från samma stad, inte bara gerillor hopköpta från hela världen. Det finns Åshöjdens BK, som Norrköping i år. Det blir lite mer äkta när man inte kan köpa ihop hursomhelst.

När man pratar om äkthet, är inte namn på klubbar, arenor och tävlingar viktiga då? Och nu befinner ni er i process där ni undersöker möjligheter att sälja namnrättigheterna till allsvenskan.

- Ja, det är ju inte gjort än. Och det är inte säkert att det någonsin blir, men det är en möjlighet. Om det innebär att namnet allsvenskan försvinner eller om det är som Barclays Premier League, att man behåller liganamnet och associerar med en sponsor, det är en diskussion.

- Men det är klart. Där närmar du dig den här "k-märkningen". Man måste vara väldigt respektfull om man ska ändra på de här riktiga fundamenten. Vi är stolta över allsvenskan.

 

 

IFK Göteborg bjöd på många publikfester förra säsongen. Foto: Michael Erichsen / Bildbyrån / BILDBYRÅN

 

- Vad ska de göra med namnet? Göra som här? säger Liam Thompson.

Han låter förskräckt. 

 

Total publik allsvenskan 2010-2015


2015: 2 392 068
2014: 1 711 722
2013: 1 830 374
2012: 1 730 357
2011: 1 758 348
2010: 1 564 207

Källa: svenskfotboll.se

- Här släpper vi det nu. Det kommer bara heta Premier League, som NFL i USA, men med officiella partners till andra saker. Du vet, en officiell bank och en officiell öl.

Thompson jobbar för FSF, Football Supporters Federation, Englands rikstäckande paraplyorganisation för supporterfrågor som har funnits sedan tiden innan engelsk fotboll förändrades i grunden. Den senaste veckan har varit hektisk. Liverpools supportrar gjorde revolt mot skenande biljettpriser och tillsammans med FSF vann man ett slag i ett numera mångårigt krig.

- När Premier League bildades förändrades våra arenor och det har påverkat enormt mycket. Atmosfären är förlorad, speciellt bland hemmasupportrarna där stämningen på det stora hela bara är dyster. Ja, vi har turistdimensionen som finns hos till exempel Manchester United och Liverpool, men det är inte bara det. Det är ett stort bekymmer, säger Thompson.

 

MFF:s Johan Wiland tackar publiken. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN

- Orsakerna är komplexa. Demografiskt har arenorna blivit äldre eftersom det kostar mer att gå på match. Då låter det mindre. Vi jämför oss gärna med Tyskland. De fyller sina arenor, det låter, familjer är där, folk sjunger, fotbollen är bra och biljetterna är billiga. Men vi har gjort något fel. Vi har hamnat någon annanstans.

Han söker sig tillbaka i tiden och resonerar om anledningarna till den engelska fotboll han beskriver som "dyster". Till slut hamnar han vid tidpunkten då tv-bolaget Sky såg potentialen i "vår produkt", som han kallar den, och skapade Premier League.

- Då var atmosfären en av grundpelarna. Vi tycker att tv-pengarna ska användas för att skydda de som går på matcher, snarare än skada deras upplevelse. Att man visar fotboll på tv är inte nödvändigtvis ett hot mot sporten. Publik och tv borde samexistera, via tv når vi större publik, men nu har det svängt. Avspark flyttas till en ny tid eller ny dag hela tiden. Händer det är det en viktig signal på att saker är på väg åt fel håll, säger han.

- Jag vet ju vad som finns i Sverige. Folk här ju åker dit för att uppleva atmosfären. Man kan inte använda supportrar för att marknadsföra en produkt, och sedan göra det för dyrt för de människorna att vara med.

Men Mats Enquist är inte orolig att en omvandling av allsvenskan som tv-produkt skulle innebära risker för en utveckling lik den i England.

- Vi har diskuterat det otroligt mycket. Det finns några saker som folk glömmer bort. Vi kan aldrig bygga ett system som gör att folk hellre stannar hemma, det är en kärnfaktor. Så nej, vi vill inte skapa en tv-produkt som leder till att folk sitter hemma, säger han bestämt.

 

Häcken hyllas av fans på ståplatser. Foto: Carl Sandin / BILDBYRÅN

 

Hos de allsvenska supporterklubbarna är enigheten stor. Kalmar FF:s Supporterunionen är förvisso den enda som vill K-märka Henrik Rydström, men ståplats, serieformatet, namnet allsvenskan och naturgräs återkommer hos många. Och 51-procentsregeln, så klart. Den stora gemensamma nämnaren. I många motiveringar förklarar man från supporterhåll hur den i sig fungerar som en sköld.

När Liam Thompson har avslutat sin berättelse om hur engelsk fotboll förvandlades låter han sorgsen.

- Jag tror att vi var i behov av politiska krafter som kunde hjälpa oss, säger han.

- Alla förändringar kom under en tid när man inte ansåg sig ha råd att respektera fotbollssupportrar överhuvudtaget. Det har väl förändrats nu. Man har börjat förstå att supportrar ofta är vältaliga och intelligenta människor som man bör lyssna på. Förändringarna var reaktionära.

Kan politiken skydda svensk fotbolls fundament från att rubbas på samma sätt som i England? Och är ett eventuellt namnbyte på allsvenskan en signal om att vi är på väg ditåt?

Det tror inte Gabriel Wikström, Sveriges idrottsminister.

- Nej, och jag tycker nog inte att man ska ha åsikter från politiskt håll när vi är nere på den nivån. Diskussionen måste föras inom fotbollen. Fotbollen måste skapa forum för det här. Det är själva essensen i att vi har en självständig och folkrörelsebaserad idrottsrörelse, säger han.

Så motsvarande k-märkningar av vissa element inom fotbollen är bara att glömma?

- Vi får inte betrakta fotbollen som ett levande museum. Det är den inte. Den är i högsta grad levande och utvecklas ständigt. Vi behöver ha diskussioner om vägval och saker som kommer upp. Man kan tycka att de leder i fel riktning, men poängen med en demokratisk organisation är ju att man diskuterar innan det går till beslut. Medlemmarna måste vara med och bestämma.

- Mitt viktigaste ansvar som politiker är att inte driva på i en riktning som kommersialiserar idrotten. Man ska inte känna sig tvungen att höja avgifter eller liknande. Alla ska vara välkomna.

***

Någonting har gått sönder i Mats Enquists dator och en person från hjälpdisken avbryter oss precis när han går igenom de allsvenska klubbarnas 49 olika samhällsengagemang. Strax innan har han med stor stolthet spelat upp den nya reklamfilm som Sef har producerat för att visa allt som händer i och runt ligan som ska bli Nordens bästa.

- Vi måste värna jäkligt mycket om supportrarna. Ibland kommer de här förslagen om att köpa bort de problem vi har med superdyra biljetter. Aldrig. Vi vill försvara äktheten i allsvenskan – vårt supporterstöd är inte förankrat i en amerikansk tradition och ska inte framstå som en turistattraktion. Kärleken till laget är ett fundament.

Hur säkerställer vi att det blir så?

- Om vi pratar en levande liga tycker jag att vi ska prata k-märkning i lite andra termer. Kanske inte att för alltid cementera saker, att det alltid måste se exakt likadant ut. Snarare borde vi säga att om förändringar ska ske, ska de ske med oerhört stor varsamhet och respekt. Att bara säga att vissa saker ska vara som förr och aldrig ändras, det gör att man blir lite dum. Man missar en del möjligheter som faktiskt kan vara bra.

- Respekt. Det handlar om respekt för arv och tradition.

Mats Enquist snurrar nästan ett helt varv på sin stol.

- Jag vill nog respektmärka snarare. Man måste förstå kulturen och arvet men samtidigt lyfta på stenar utan att bli superkommersiella eller respektlösa mot vad vi har.

- Respektmärka. R-märka. Ja, det är faktiskt riktigt bra.

Detta vill supportrarna K-märka

Änglarna, IFK Göteborg

- 51-procentsregeln
"Den är en förutsättning för mycket av det som gör att vi älskar vår förening och vår allsvenska. Den bidrar till att nästan alla har en rimlig ekonomisk chans att komma in i gemenskapen och att vi får stå och leva ut på ståplatser runtom i landet. Den borde på riktigt K-märkas."
- Naturgräs
"Skydda de sista riktiga fotbollsplanerna i allsvenskan. Fotboll ska spelas på gräs, punkt!"

 

Sky Blues, Gefle

- 51-procentsregeln
"Klubbar ska verkligen inte bli uppköpta hursomhelst."

 

Kärnan, Helsingborg

- 51-procentsregeln.
"Medlemsdemokratin är oerhört viktigt för oss och grunden i vår verksamhet. Vi tror även att den långsiktigt har positiva effekter eftersom den släpper fram de mest bäst idéer."
- Namnet allsvenskan
"Allsvenskan som namn är en del av varumärket och att sälja ut det riskerar mer negativa konsekvenser än positiva. Det vore ett viktigt värde som gick förlorat om vi lät marknadskrafterna styra även detta."
- Ståplats
"Den är ett centralt inslag och på sikt nödvändigt att behålla om vi vill behålla och utveckla läktarkulturen som vi har."

 

MFF Support, Malmö FF

- 51-procentsregeln
- Ståplats

 

IFK Support, IFK Norrköping

- Namnet

"Viktigt är nog att skydda varumärket Allsvenskan, som kulturbärare av svensk fotboll."
- Spelformatet
"Det är värt att skydda hur allsvenskan spelas, med dubbelserie i nuvarande format."

 

Kubanerna, Örebro SK

- 51-procentsregeln
"Det finaste med fotbollen i Sverige är att den är medlemsägd, att slippa se 'Big-Corp Örebro' skrivet över klubbloggan är en befrielse."
- Ståplats
"Vi vill att både hemma och bortalagets supportar ska ha tillgång till ståplats"
- Föreningsmänniskorna
"I vår vackra sportklubb har vi föreningsmänniskor som bär klubben på sina axlar. Personifierat i Ivan Stenberg, en man som med ett leende på läpparna som tillbringar 14 timmar om dagen i klubbens tjänst. Eldsjälarna inom idrotten får aldrig försvinna."

Getingarna, Häcken

-51% regeln
- Ståplats på våra läktare
-16 lag i en rak serie av hemma och bortamatcher
- Vår/höst-säsong
- Icke tv-styrda matchtider

 

Supporterunionen, Kalmar FF

- Naturgräs

Guliganerna, Elfsborg

- Spelformatet.
- Föreningsdemokratin.
"Fotbolls- och idrottsrörelsen gick i bräschen för demokratiseringen vilket är fantastiskt. Detta samt att medbestämmande också ger en bättre delaktighet."

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!