Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Blir så fruktansvärt provocerad av det”

Marie Lehmann Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Elena Lövholm

Med konceptet "Ladies Day" skulle Gif Sundsvall locka kvinnor till att se en allsvensk match och lyssna på en föreläsning om kosmetika. 

Nu har satsningen fått tung kritik. 

– Jag blir så fruktansvärt provocerad, säger journalisten Elena Lövholm.  

– Hade vi haft en helt vanlig annons är frågan om vi hade motiverat kvinnliga företagare att komma, säger Gif Sundsvalls eventansvarige Sara Nilsson. 

Gif Sundsvalls event Ladies Day marknadsförs med rosa typsnitt och en frilagd bild på läppstift. För de 495 kronor man betalar för att delta i eventet får man matchbiljetter i Giffarnas match mot BP, en buffé med plockat, ett glas bubbel och en föreläsning från kosmetikaföretaget October Stockholm. 

Bilden plockades upp av journalisten och tidigare SVT-profilen Elena Lövholm och blev en snackis av den större kalibern på mikrobloggen Twitter. 

Bland de som tyckte till fanns SVT-programledaren Marie Lehmann och tidigare TV4-reportern Johanna Garå. 

 

https://twitter.com/svtlehmann/status/993987976676937730

 

https://twitter.com/johannagara/status/994075519577677826

 

”Fruktansvärt provocerad”

– Jag blir så fruktansvärt provocerad av sådana här saker. Speciellt när det händer inom fotbollen, säger Lövholm. 

– I fotbollen har vi diskuterat de här sakerna så mycket redan så jag trodde att vi var överens om någon form av minsta gemensamma nämnare, att här går gränsen.

– Det var ett tag sedan som vi såg det här inom fotbollen, jag är jätteförvånad och jätteirriterad över att det här händer för det är så fruktansvärt förlegat.

Vad skickar det för budskap med en bild på läppstift på en annons till en fotbollsmatch?

– Det säger att man har en förlegad bild av väldigt mycket. Av evenemang, av kvinnor och av supporterkultur. Man är fel ute på alla punkter.

– Att man lägger ut en bild på läppstift, det har jag svårt att tro att det är en fotbollsintresserad kvinna som har gjort och tänkt att det är en bra idé att photoshoppa in smink.

Gif Sundsvall svarar på kritiken

Sara Nilsson, eventansvarig på Gif Sundsvall, menar att kontexten har försvunnit i kritikstormen. 

– Vi har en våning där vi testar olika event. Nu skulle vi bjuda in kvinnliga företagare, och jag hittade en spännande tjej från Sundsvall som samarbetar med Cancerfonden, och en viss del av intäkterna från försäljningen går dit. Det var inte så stort fokus på kosmetikan, det handlade om att motivera kvinnliga företagare att komma till fotbollen, säger hon. 

”Jag ifrågasätter mig själv"

Nilsson blev förvånad när hennes annons fick spridning på Twitter – men hon underkänner inte kritiken. 

– Hade vi haft en helt vanlig annons är frågan om vi hade motiverat kvinnliga företagare att komma. Jag vet inte, jag kan förstå båda sidor. Jag kanske inte skulle ha använt en rosa färg. Jag tog en bild på företagets läppstift, det handlade inte om att locka kvinnor med smink, det handlade om att det var ett spännande företag, säger hon. 

– Jag ifrågasätter mig själv, funderar: hur tänkte jag? Min baktanke har inte varit att locka någon med kosmetika. Det kanske är så att jag får tänka annorlunda nästa gång, kanske har en bild på företagsloggan i stället. Man måste ta till sig och fundera på om det är rätt eller fel. Jag har fått otroligt mycket positiv feedback från folk som fått inbjudan. 

 

LÄS MER: Allsvenskan 2018 – spelschema, resultat, tabell. 

LÄS MER: Fotbolls-VM i tv – tider och kanaler.  

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!