Foto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅNFoto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅN
 Foto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅN
Foto: Anel Avdic.Foto: Anel Avdic.
 Foto: Anel Avdic.

”Betydligt större avtal än i de andra ligorna”

Publicerad

DHL blir ny presentationspartner till allsvenskan.

Det meddelades på onsdagens upptaktsträff.

– Vi är jätteglada, säger Mats Enquist, Sef:s generalsekreterare.

På onsdagens upptaktsträff meddelade Svensk Elitfotboll att fraktföretaget DHL blir allsvenskans nya logistikpartner - men också tillika presentationspartner till allsvenskan – ”delivered by DHL”.

– Vi ska inte byta namn. Vi låter allsvenskan heta allsvenskan. Vi är en stolt liga med tradition. Däremot behöver vi partners, inleder Mats Enquist, Sef:s generalsekreterare.

Får rätt exponera sig bredvid logotyp

– Vår nya partner kommer att leverera bollen. Vi är jätteglada att få en partner i DHL, som blir vår logistik partner, men inte äger liganamnet på det sättet.

Ted Söderholm, vd på DHL Sverige, om det nya samarbetet.

– Vi på DHL Express ser fram emot att ingå i ett partnerskap med Svensk Elitfotboll och bli den officiella logistikpartnern till allsvenskan.

DHL, som är allsvenskans nya logistik- och presentationspartner, har bland annat rätten att grafiskt exponera sig bredvid allsvenskans logotyp. 

"Namnet är fortfarande allsvenskan"

Mats Enquist, Sef:s generalsekreterare utvecklar för SportExpressen:

Vad innebär avtalet i praktiken?

– Vi har en plats på armen, där allsvenska lagen sitter, och så sitter tipselit där. Ena armen är borta från klubbarna, den äger dem inte själva, och så har det varit i evig tid. Vi har förhandlat med svenska spel om att få den ytan fullt ut. De har gått med om att vi får sätta loggan där. Nu får vi trycka ihop "A:et" för att få plats med DHL-biten. 

– Den kommer att synas där, men ingen ny plats, och den är inte exklusiv så att klubbarna inte får göra egna saker. Men den syns där. Och andra sidan kommer vi ta upp den här frågan med klubbarna på fredag, vill klubbarna så får vi riva avtalet.

Har klubbarna varit positivt inställda till det här?

 – Ja. Det är alltid så här. Klubbarna har varit med hela processen och det handlar om väldigt mycket pengar mot en liten exponering - och mot inget intrång alls utav klubbarnas egna rättigheter.

Hur mycket pengar rör det sig om?

– Jag kommenterar aldrig summor men det är en bra rättighet som är stor och seriös. Man måste respektera att det finns känslor kring matchtröjor, men vi är en demokratis organisation och ändrar klubbarna sig så tar vi upp det. Men det tror jag inte.

Hur ofta kommer "deliverd by DHL" att användas och när?

– Egentligen bara i loggan. Vi kommer aldrig prata om det. Namnet är fortfarande allsvenskan. Det gäller enbart när vi kör det grafiskt och på webben. Alla tillfällen när vi använder allsvenska loggan. Vi kommer aldrig prata om allsvenskan som "deliverd by DHL". För den heter inte så - utan serien heter allsvenskan. 

Hur mycket pengar får klubbarna?

– Allt. Rubbet. Vi är bara ett ombud för föreningarna, vi har inget eget intresse i det här.  

– Jag kan inte prata om summor, men avtalet är bra. Jag tror ingen klubb kommer vara i närheten av att skriva ett eget avtal.

"Kan inte nämna summor"

Varför kan du inte nämna summor?

– Därför att av rättighetsskäl så får vi inte det. Det är alltid så i förhandlingar, det kommer säkert komma ut, men vi nämner det för klubbarna. De har koll på summorna, men vi kan inte fronta siffrorna. Klubbarna har i alla fall den möjligheten. 

Hur står sig det här avtalet med motsvarigheten i Norge och Danmark?

– Det här ett betydligt större avtal än vad vi ser i de andra ligorna, definitivt. Det är ett riktigt bra avtal. 

Har ni haft planer på att sälja namnrättigheterna till allsvenskan?

– Allsvenskan är så gammalt inarbetad, skulle vi ge oss på den, så tror jag att det är en gigantisk process att få accept på det. I dag är det orealistiskt och inte önskvärt i första hand, generellt, från alla sidor. Vi gör inte saker utan klubbarna. 

Foto: Anel Avdic.
Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag