Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Allsvenskan kan byta namn – efter 94 år

Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN
Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

Allsvenskan blir... DHL-allsvenskan?

Enligt uppgifter till SportExpressen har det internationella fraktföretaget köpt namnrättigheterna till den svenska fotbollsligan.

Något som väntas bli officiellt på den allsvenska upptaktsträffen till veckan.

Svensk Elitfotboll har under en längre tid försökt sälja namnrättigheterna till herrarnas fotbollsallsvenska.

Nu har de lyckats.

Enligt uppgifter till SportExpressen har man kommit överens med fraktföretaget DHL, som har köpt namnrättigheterna. Något som kommer att offentliggöras under Allsvenskans upptaktsträff på onsdag.

Sef:s generalsekreterare Mats Enquist vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

– Jag har inga kommentarer. Jag måste tyvärr vara så pass tråkig, säger Enquist. 

Oklart vad försäljningen innebär i praktiken

Det är i dagsläget oklart vad försäljningen av namnrättigheterna innebär i praktiken, men möjligen kommer företagsnamnet DHL bakas in i ligans namn, likt norska Tippeligan och OBOS-ligan.

Namnet "Allsvenskan" lanserades så tidigt som 1924, då det ersatte föregångaren "Svenska serien" och har spelats varje år sedan dess. 

Senare under lördagen skrev Mats Enquist på Twitter att allsvenskans namn inte kommer att ändras.

https://twitter.com/matsenquist/status/975034314495856645

 

Namnrättigheten är inte den första nyheten på senare tid som lär innebära ett rejält ekonomiskt lyft för allsvenskan.

För ett år sen stod det klart att allsvenskan från och med säsongen 2020 kommer att sändas i Discoverys tv-kanaler (efter att ha sänts i C More, tidigare Canal Plus, sedan 1997). Enligt uppgifter till Aftonbladet betalar Discovery cirka 540 miljoner kronor per år för att få sända allsvenskan, vilket är en fördubbling om man jämför med C Mores avtal som löper ut efter säsongen 2019.