Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

AIK:s fina initiativ: Ger bort 5 000 matlådor

Foto: JESPER ZERMAN / BILDBYRÅN

Coronavirusets utbrott har lamslagit sjukvården i Stockholm.

Nu försöker AIK hjälpa till genom initiativet ”Svartgul matlåda”.

Målet är att leverera 5 000 måltider till Stockholms vårdpersonal under de följande två veckorna.

Läget i Stockholm är akut sedan utbrottet av Covid-19. 

Dödssiffran i Sverige steg på fredagen till 333 personer och Region Stockholm har nu aktiverat Krislägesavtalet. Samtidigt meddelar Socialstyrelsen att de nu får rapporter om akut läkemedelsbrist inom intensivvården.

AIK försöker nu dra sitt strå till stacken för att stötta sjukvårdspersonalen under de tuffa omständigheterna.

”Sjukvården i Stockholm befinner sig för närvarande i ett mycket akut läge som saknar motsvarighet i Sveriges moderna historia. För AIK Fotboll ligger denna situation bara en utspark bort, från Nationalarenan till Karolinska Universitetssjukhuset”, skriver klubben på sin hemsida. 

– Det känns fantastiskt att på det här sättet kunna visa vår uppskattning för många av de hjältar som sliter inom sjukvården just nu. Förhoppningsvis kan det även underlätta deras arbetspass en aning. Att vi samtidigt bidrar till att under den här tuffa period stötta en utsatt restaurangnäring gör mig extra stolt och glad, säger Stefan Jonasson, kommersiell chef i AIK Fotboll.

Succén: Har redan sålt 4000 lådor

Sedan i torsdags säljer AIK matlådor – som sedan kommer att köras ut till behövande inom sjukvården och äldre som befinner sig i riskgruppen. Ett initiativ som även gynnar flera utsatta restauranger.

På bara ett dygn har klubben sålt över 4000 matlådor.

– Idén med Svartgul matlåda föddes i samverkan med en grupp AIK-supportrar och vi kände direkt från AIK Fotbolls håll att det här var ett initiativ som vi ville hjälpa till att göra till verklighet. Vi trodde dock aldrig att gensvaret skulle bli så här stort, men responsen sedan lanseringen i torsdags har varit enorm. Både från privatpersoner och våra samarbetspartners, och även från personer med andra färger på sina klubbhjärtan än svart och gult, säger Jonasson.