Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

TikTok-kändisarna försöker få unga att börja röra på sig

Patrik och Fanny tränar mycket och brukar kombinera träning och resor.Foto: Ludwig Saari / Privat
Både Fanny och Patrik tränar för att kunna upptäcka mer saker och må bra.Foto: Ludwig Saari / Privat

Fanny Ahlfors och Patrik Widell har tillsammans 1,5 miljoner följare på TikTok.

Där uppmuntrar de främst barn och unga att börja röra på sig mer genom enklare utmaningar. 

– Många gör ju det andra gör och ser de fler som tränar på TikTok så kommer fler att träna, säger Patrik Widell.

Fanny Ahlfors och Patrik Widell ifrån Jönköping har alltid varit aktiva och tränat en rad olika saker. För två år sedan skaffade de TikTok och i dag har de 1,5 miljon följare tillsammans som tar del av deras träningstips och utmaningar, någonting som jp.se tidigare skrivit om. 

– Det är ju ganska mycket dansutmaningar på TikTok, att man ska härma och göra någonting bredvid. Men det finns även träningsutmaningar som man kan göra. Så som det är med barnens skärmtid i dag tycker vi att det är bra om de nu sitter med skärmen, att de kan träna och försöka hänga med och lära sig någonting nytt, säger Fanny Ahlfors.

Fanny, som heter @fanny_josefine och Patrik, @patrikwidell, lägger ibland ut utmaningar och efterfrågar själva utmaningar. Just nu är det att man ska röra på sig en kilometer om dagen. 

Utformar rörelsepauser till skolor

Till vardags studerar Fanny och Patrik arbetar som polis. Men arbetet med de sociala kanalerna tar allt mer plats, nu har de även inlett ett samarbete med Generation Pep som är ett initiativ som startades av kronprinsessan Viktoria och prins Daniel och syftar till att få barn och unga att röra mer på sig.

– Vi tycker att det är ett bra initiativ och en bra organisation. Det går mycket i hand med det vi gör i dag. För några veckor sen spelade vi in rörelsepauser till Jönköping skolor som de kan använda. Bara tre minuter som de kan göra i klassrummen, säger Fanny Ahlfors.

Hur kommer samarbetet se ut?

– Vi kommer att ha en dialog och ta del av vad de håller på med och gör. Just nu håller vi ju på med pep-kilometern och sen kommer de ju ha olika aktiviteter som vi kommer vara med på.

Fanny skaffade TikTok av ren nyfikenhet och Patrik för att kunna se vad det var för plattform som hans barn använde och hur klimatet var där. Nu är de i stort sett kändisar. 

– Det har ju växt till att vi får så himla mycket feedback från barn och unga varje dag om hur de ser upp till oss i kommentarer, på Snapchat eller på stan. Barn går fram och tar bilder eller föräldrar säger att ”Mitt barn har börjat träna nu, tack för att ni är bra förebilder”. Så nu vill vi ju ta vara på det som vi har byggt upp och göra någonting bra av det. Då känns generation Pep helt rätt som ett nästa steg, säger Fanny.

”Vi fokuserar väldigt lite på utseende”

Båda två håller på med swimrun som är en idrott där man springer och simmar om vartannat. En idrott som kräver väldigt mycket av kroppen och för Fanny och Patrik är det viktigt att visa vilka fördelar man har om man orkar använda sin kropp.

– Vi försöker förmedla varför det är bra att vara stark och varför det är bra att ha bra kondition. Man kan uppleva så mycket mer och det är kul att träna, säger Fanny Ahlfors. 

Hon fortsätter:

– Vi fokuserar väldigt lite på utseendefixeringen. Vi nämner inte att du ska träna för att få stora muskler, vi nämner inte att du ska se ut på ett visst sätt. Vi tränar för att vi mår bra av det och för att bli starka. 

Fanny har även nominerats till Årets förebild inför fitnessfestivalen 2020. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.