Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så lyckas du med träningen år 2021

Sandra Friberg som både har en Instagramprofil och en youtubekanal där hon ger träningstips har själv bytt gymmet mot hemmet.
Foto: Privat / Privat
Petra Månström som främst inspirerar genom löpning märker att allt fler vill börja springa under coronapandemin.
Foto: Hanna Skoog

Vid tolvslaget på nyårsafton sjösätts ett gäng nyårslöften – inte minst om träning. 

Men hur går man tillväga när man inte kan rusa till gymmen?

SportExpressen Föreningsliv har pratat med två träningsprofiler om deras träning och tips för att lyckas med träningsåret 2021 trots coronapandemin. 

År 2021 är här och med det även peppade svenskar som står redo för att fullfölja sina nyårslöften. Det allra mest klassiska, att börja träna, kan vara svårt att hålla i mer än ett par veckor. När nu en pandemi håller många borta från gymmen kan det vara ännu svårare. SportExpressen Föreningsliv har därför pratat med två kvinnor som är proffs på att träna hemma. 

– Det kanske låter klyschigt men det är varken jobbigt eller komplicerat, många kanske tror att det är svårt och att man måste ha mycket olika prylar – och därför kommer man inte i väg. Men det går att motionera i sina vanliga kläder, du behöver knappt ha träningskläder. Sen är det kanske skönare med tajts. Jag tror att folk målar upp att man måste se ut som en elitidrottare för att kunna komma ut och träna. Och jämför dig inte med andra! Jag vet att det är svårt men försök att inte bry dig om vad andra gör, säger journalisten och löpcoachen Petra Månström, 44.

– Träning ska vara enkelt och inte behöva kosta massa pengar. Det ska vara nära och man ska inte behöva känna att man måste ta sig i väg. Gymkort kan ju kosta väldigt mycket pengar, speciellt i större städer, säger Sandra Friberg, 39.

Fler löprundor under coronapandemin

Petra Månström inspirerar över 40 000 följare på Instagram under namnet ”Maratonpetra”. Hon ser sig själv som en glad motionär som vill få flera att upptäcka löpning och hon tror att det är viktigt att lyfta enkelheten i vardagsmotion. 

Under coronapandemin upplever hon att det för egen del blivit fler löprundor för att lämna hemmet där det spenderas extra mycket tid nu. Bland sina följare märker hon att fler vill testa på löpning samt vill ta sig ut för att träna. Därav har hon fått anpassa sitt innehåll i sina kanaler.  

– Det har helt klart blivit mer uteträningsinspiration. Jag tänker att man hellre vill vara ute, speciellt när det är mörkt så vill man passa på att komma ut när det väl är ljust. Även mentalt så har jag frågat folk hur de mår och hur det funkar för dem nu just nu. Då gäller det inte bara träning utan mer generellt. Jag märker att det finns ett stort behov, kanske mer än någonsin, hos folk att berätta hur de mår eftersom att det här är så nytt för alla med corona. 

Petra Månström är löpcoach och journalist.
Foto: Hanna Skoog

Petra Månström är optimistisk inför det nya träningsåret, även om vi ska undvika inomhusgym, och hoppas att de som funnit löpningen håller i den. 

Hon tror stenhårt på uteträning och vet att det ger resultat, inte minst mentalt. 

– Vi som springer året om vet vilken fördel det är att ha vetskapen att man tar sig ut vare sig det är ösregn eller storm.  Förstå vilket mentalt försprång det är när man ska springa lopp sen och det är jättefint väder, då vet man att man klarar av det här och vad som helst. Det behöver inte ens vara loppsammanhang utan även i familjelivet och annat. 

FYRA TIPS FRÅN MARATONPETRA

KONTINUITET. 

– Hellre fyra pass på fem minuter i veckan än att du kör ett pass som är jättelångt och där du blir mental dränerad. Hellre kort och ofta! 


SKAFFA RÄTT GREJER. 

– Visst, du kan träna i jeans och tröja men det kommer inte att vara lika skönt och peppande som om du har riktiga bra tajts som tål lite kyla och funktionskläder. Försök att ha ett sådant set så att det blir skönt att komma ut. 


HA BRA MUSIK I LURARNA. 

– Ett lite otippat tips, men lägg energi på att skapa en bra låtlista. Tänk känslan att komma ut och träna och så har du världens bästa musik att lyssna på, det är svårslaget! 


TA HJÄLP AV ANDRA.
– Jag var med på ett pass med Urban Tribes där man kopplar upp sig på Zoom och så är det en instruktör som coachar ett intervallpass. Då hör man alla andra kämpa samtidigt, det var svinpeppande! 


Instagram: maratonpetra


Måste inte ha redskap för att bli stark

Sandra Friberg, 39, har både ett Instagramkonto och ett Youtubekonto där hon inspirerar sina följare till att träna hemma. Sandra har på ett eller annat sätt arbetat med träning sen hon var 18 år och har själv tränat både hemma och på gym. 

På sociala medier har det redan från början varit fokus på hemmaträningen och sedan i mars har Sandra avstått gymmet och lagt om träningen till att helt och hållet fungera hemma. Hon vill visa följarna att man inte måste använda maskiner och tunga vikter. 

– Det som kan vara bra att ha är en träningsmatta, ett bra underlag. De flesta av mina pass är utan redskap helt och hållet. det är mycket kroppsvikt och där är det många som missuppfattar och tror att man måste ha redskap för att bli stark men det behöver man verkligen inte. Man kan göra det ganska tungt med egen kroppsvikt och komma upp på en ganska hög nivå.

Sandra Friberg har på ett eller annat sätt arbetat med träning i 18 år.
Foto: Privat / Privat

Att träna hemma med den egna kroppen ger en mer funktionell träning som hittar fler muskler än när du tränar med maskiner säger Sandra.  

– Jag får ofta frågor om man kan bli lika stark om man tränar hemma, om det ens är lönt utan vikter. Det är rädslan att vad ska hända med min kropp utan vikter? Folk är rädda för att tappa det de byggt upp men jag tror att det ofta handlar om att man inte testat någonting annat än gymmet. 

Hon forstätter:

– Så längde du utmanar din kropp har det ingen betydelse vad du utmanar din kropp med. Då kommer du få en träningsutveckling. 

Sandra säger att hon har ett ökat engagemang på sociala medier och hon tror att folk kommer fortsätta att träna hemma. Vad gäller de klassiska nyårslöftena har hon några knep på hur man håller i träningen.

– Klassikern är att man gör alldeles för mycket, alldeles för ofta och det håller kanske i två till tre veckor och sen faller det pladask. Man får tänka på att inte köra gasen i botten utan hitta en lagom nivå så att det blir hållbart. Börja i andra änden att känna efter och öka efter hand. 

FYRA TIPS FRÅN SANDRA FRIBERG

✓ BRA UTRYMME 

– Jag har hjälpts jättemycket av att hitta ett bra utrymme där jag kan vara själv och ha utrymme att röra mig. Om det är köket eller utomhus spelar ingen roll. 


✓ MUSIKEN

– Jag har tjocka hörlurar som förstärker känslan och ger en extra energikick. 


✓ TRÄNA DET DU TYCKER ÄR KUL

– Tycker du inte om yoga så skit i yoga. Vill du ha någonting pulshöjande som får i gång adrenalinet så är det det du ska göra. 


✓ PLANERA

 – Jag tror det är viktigt att bestämma dagar. Då vet du att måndag, onsdagar och fredagar till exempel då ska du inte boka in något annat utan då är det träning planerat. Jag tror det är ganska bra att ha lite struktur. 


Instagram: sandra.friberg 

Youtube: Sandra Friberg 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.