Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Längdintressets stora bov: ”Det är en kamp mot snön”

Idrottsborgarråd i Stockholm, Karin Ernlund
Foto: Henrik Juhlin / Press
Foto: HENRIK ISAKSSON / IBL

Längdskidintresset ökar i hela landet. I Östersund behövs det ökade resurser för att hinna med spårunderhållet.

I Stockholm handlar det snarare om parkeringsbrist och kanske det allra viktigaste – brist på snö.

– Det är en kamp mot snön. Det måste ju vara ett väder så att vi får riktig snö, säger Stockholms idrottsborgarråd Karin Ernlund. 

Intresset för utomhusidrotter i allmänhet och längdskidor i synnerhet har ökat lavinartat sedan pandemins början. I Östersund har detta resulterat i ökat slitage på skidspåren och resursbrist bland de som ska preppa dem. 

– Vi skulle behöva en heltidsanställd till under vinterhalvåret, säger Roger Hedlund, driftansvarig för de kommunala skidspåren, till Östersundsposten.

I Stockholmsområdet kan man också se att intresset för längdskidåkning har ökat, men där är det inte resurser som är det stora problemet – utan parkeringsplatser. 

– Vi ser ju att fler använder spåren. Det är jätteroligt. Det är klart att det kan vara trångt i spåren ibland, men där har vi egentligen inte haft några problem. Där vi ser att vi har vissa kapacitetsproblem är gällande parkeringsplatser och framför allt i Ågesta, säger Stockholms idrottsborgarråd Karin Ernlund. 

Det är bara ett fåtal platser i Stockholm där kommunen producerar och spårar med konstsnö. Ett av dem, är den stora satsningen i Ågesta. För andra året i rad står Ågesta-anläggningen redo att ta emot längdskidshungriga åkare. 

– Ågesta-anläggningen vår stora satsning. Den skulle ha kommit i gång 2020, men då var det en väldigt dålig vinter. Vi hade all utrustning och alla var redo att dra i gång, men vädret tillät aldrig att producera snö. Så anläggningen kom i gång på riktigt förra vintern. 

Många åkare söker sig söder om Stockholm, till kommunens anläggning, vilket gör att underhåll av spåren inte kan ske på dagtid. 

– Det är väldigt många som använder spåren i Ågesta, vilket är glädjande. Idrottsförvaltningen underhåller och preppar spåren på nätterna. Det är väldigt hög klass på skidspåren och om man ska ha den standarden behöver man ju underhålla. Men det gör vi ju även om det är få personer i spåren. När det gäller naturspåren så handlar det mest om att det ska finnas tillräckligt mycket natursnö, säger Ernlund. 

Eftersom Stockholm trots allt ligger på den södra halvan av Sverige är snötillgången inget som går att räkna med. För kommunen är det just vädret som är den stora boven när det kommer till att fylla längdskidåkarnas behov. 

– Det är en kamp mot snön. Det måste ju vara ett väder så att vi får riktig snö. För visst, man kan producera snö och hålla i gång, som på Stockholms stadion. Det är en väldigt skyddad anläggning så om man lyckas få till konstsnö där så kan det bli dåligt väder i flera dagar utan att spåren blir dåliga. Men annars är det ju vädret som är det stora problemet, att snön helt enkelt slaskar bort, säger Ernlund. 

Men för Ernlund och kommunen är potentialen för längdskidåkning enorm och de hoppas på fler längdspår både kommunalt och genom andra vägar.

– Egentligen finns det hur många utvecklingsmöjligheter som helst och det är ju inte bara vi i kommunen som ordnar skidspår. Många föreningar spårar på olika ställen på frivillig basis. Väldigt många privatpersoner hjälper också till att spåra och hålla i gång skidspåren. Så länge det finns natursnö är utvecklingsmöjligheterna oändliga. 

TV: Se hur Åsarna blev guldbyn

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.