Kompisarna som tävlar i racing: ”Gemenskap”

Filip Sandström och Erik Bertilsson.
Foto: Petr Fryba
Teamägaren för Carpek Service, Tomas Pekar i mitten, Erik Bertilsson till vänster om honom och Filip Sandström till höger.
Foto: Johan Sandström
Prisutdelning. Filip Sandström högst på pallen, Erik Bertilsson på andraplats.
Foto: Petr Fryba

Filip Sandström, 19 och Erik Bertilsson, 20, brinner för motorsport. 

Tillsammans reser de två kompisarna runt i Europa och tävlar för det tjeckiska teamet Carpek Service i Renault Clio Cup. 

– Det blir en gemenskap som man aldrig kommer att glömma, säger Erik Bertilsson. 

De båda har sina motorintresserade pappor att tacka. Det var via de som Erik Bertilsson från Varberg och Filip Sandström från Göteborg kom in i sporten och började köra karting i tioårsåldern. Några år senare delade de tält på en juniorcup och sedan dess har de två kompisarna hängt ihop. Då var Erik 13 år och Filip 12 år. 

Nu är de unga vuxna och kör båda i Renault Clio Cup för det tjeckiska teamet Carpek Service. Den här säsongen var det Filip som tog hem mästerskapet – och Erik slutade på en andraplats. Men rivalitet och vänskap går att kombinera. 

– I Tjeckien hade vi en bra fajt i sista racet där jag lyckades ta dubbelvinsten på sista varvet, säger Filip och vänder sig till sin kompis: 

– För mig gick inte första racet i Tjeckien jättebra. Men annars gick det bättre i andra, det var lite tråkigt att han (Filip) tog mig på sista varvet, säger Erik med glimten i ögat och fortsätter: 

– Vi kör för samma team, det ska vara tufft men ändå schyst körning, det är inte så att vi kör på varandra. 

Pappa är reseledare 

Tillsammans har Erik Bertilsson från Varberg och Filip Sandström bildat BESA Motorsport. Och det är med det flaggskeppet som de reser runt i Europa tillsammans när det ska göras upp i de sex deltävlingarna som ingår i Renault Clio Cup. Under året har de tävlat i länder som Ungern, Slovakien, Polen, Kroatien och slutligen Tjeckien.

– Filips pappa har varit reseledare och löst alla krissituationer, säger Erik och skrattar. 

Det har varit en utmaning att resa under coronapandemin, de berättar bland annat om hur de hamnade ute i en däckfabrik på den slovakiska landsbygden för att ta ett PCR-test. Men som förare för Carpek Service behöver de åtminstone bara hålla koll på sig själva. 

– Vi äger bilarna vi tävlar med, Renault Clios, men de står nere i Tjeckien hos teamet så de har hand om bilarna mellan racen och står för transport och hela rubbet. Vi tar bara med oss vår förarutrustning och kommer till banan under helgerna då det är tävlingar, och så kör vi sen, säger Filip.

”Vill se hur långt man kan ta det”

Filip Sandström tog studenten i somras och arbetar just nu som transportör. Och även Erik Bertilsson har ett liv som kretsar kring bilar. 

– Jag jobbar på Bildepån i Varberg som personlig servicetekniker på Volvosidan och sen har jag ett litet helgjobb i butiken på Mekonomen. Jag jobbar hela tiden.

För att få ihop en tävlingssatsning krävs mycket tid, energi – och pengar. Andelen av tiden som de kan njuta på tävlingsplatsen är rätt liten i förhållande till allt annat. Men de är båda överens om att det är värt det. Trots allt så är det en livsstil.  

– Det är verkligen en sak man alltid kommer att komma ihåg, resorna jag, Filip och våra pappor gör. Det blir en gemenskap som man aldrig kommer att glömma, säger Erik. 

De hoppas båda på att kunna fortsätta tävla i Renault Clio Cup nästa säsong, men sedan är deras gemensamma långsiktiga målsättning att tävla i WTCR, VM-serien för förare med bilmodellen TCR. 

– Man vill verkligen se hur långt man kan ta det här, avslutar Filip. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.