Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Experten: ”Vi vet inte så mycket om effekterna”

Specialistläkaren Anna-Sofia Melin.
Foto: Hulda Andersson
Deltagare under ett pass i crossfit.
Foto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅN

Endometrios är en sjukdom som drabbar ungefär var tionde person som har mens.
Ändå finns det stora kunskapsluckor om hur de som lever med sjukdomen ska kunna leva ett aktivt liv, det menar specialistläkaren Anna-Sofia Melin. 

– Kunskapen är jättelåg hos såväl idrottslärare som ungdomstränare. 

SportExpressen Föreningsliv har pratat med dressyrryttaren Sanna Nilsson som tävlar på världscupsnivå trots att hon redan som tonåring diagnostiserades med endometrios. Sjukdomen som enligt Vårdguiden 1177:s hemsida innebär att vävnad som liknar livmoderslemhinnan växer utanför livmodern. 

I Sverige är ungefär var tionde person som har menstruation drabbad och lever då bland annat med kraftiga blödningar och svår smärta. 

Men hur ser det ut för de med endometrios som vill leva ett aktiv liv?

Enligt specialistläkaren Anna-Sofia Melin, som har arbetat med endometriospatienter i flera år, så är det ett område med stora kunskapsluckor.  

– År 2018 gjorde vi en SBU-rapport (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering) om vård vid endometrios, då sökte vi på material kring träning. Det finns nästan inget publicerat, så man kan säga att vi inte vet så mycket om effekterna vid träning.

”Det är jätteviktigt”

Vad är det som händer i kroppen vid endometrios? 

– Det är celler som liknar cellerna på insidan i livmodern som sitter utanför livmodern och växer fast på organ, bukhinna och ligament, framför allt i lilla bäckenet, tarm, urinblåsa, livmoder, och bildar härdar med celler. De funkar som härdarna i livmodern så när du har mens blöder du även i de här härdarna i buken och det ger en jättekraftig inflammation och smärta. 

– Kroppens immunförsvar försöker bekämpa det här och då blir det en väldig inflammation. Därför är de vanligaste symptomen mensvärk från början, men sen kan det även bli mer kroniskt och att man har ont alla dagar i månaden. Så det är dels smärtan men även inflammatoriska symptom, man kan bli väldigt trött, ha ledvärk och muskelvärk och ha en sjukdomskänsla. 

Anna-Sofia Melin beskriver att patienterna ofta får ont av rörelse, särskilt i områden kring buken och ryggen. 

– Jag tjatar jättemycket på dem (patienterna) att de måste träna. De får träna de dagarna de inte har så ont. Sekundärt så gör den här värken att de får spänningar i muskulaturen och lite stel kroppshållning, kurar ihop sig, får felställningar i bäcken och rygg. Det kan komma väldigt mycket värk sekundärt så alla måste träna. Framför allt bålstyrka, bäcken, rygg och mage. Det är jätteviktigt. Det är också viktigt för psykiskt välbefinnande som med sömnen, hålla i gång tarmar och alla de här grejerna. 

Kunskapen låg hos ungdomstränare

Då de med endometrios upplever mycket smärta så är det många som drar sig från att delta i olika typer av idrottsgemenskaper och ofta startar det redan i tonåren. 

Anna-Sofia Melin tror att just kunskapsluckorna kring sjukdomen hos tränare inom idrottsrörelsen gör att patienter drar sig för att delta i olika typer av idrottsaktiviteter. 

– Kunskapen är jättelåg hos såväl idrottslärare som ungdomstränare. Man blir nog itutad ganska snabbt att man ska bita ihop och kämpa. Det behövs verkligen kunskap och jag tycker egentligen att det behövs kunskap redan i skolan, att man ska få slippa idrottslektioner om man har ont. Att man tar kvinnors smärta på allvar och inte förminskar besvären.

Men även om det inte finns så mycket forskning, så menar Anna-Sofia Melin att det inte är farligt att träna med endometrios, däremot kan det vara obehagligt. 

– Man ska ha med sig att det inte är farligt, men också att man är lite snäll mot sin kropp och tar det lugnt de här dagarna. Så kan man satsa mer de andra dagarna. Men att det inte är farligt är viktigt och att man gärna tar hjälp av en tränare eller sjukgymnast och får lite råd. Det är tyvärr väldigt vanligt, tycker jag, att kvinnor ska lösa alla sina problem själva. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.