Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Efter Fortnite-succén: ”E-sport är i framkant”

VM i Fortnite på ett Fullsatt stadium i New York. Foto: JASON SZENES / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Stort firande efter att laget Fish Fam vann vm i Fortnite. Foto: USA TODAY NETWORK / CATALINA FRAGOSO-USA TODAY SPORT SIPA USA

I helgen var det fullsatt när VM i Fortnite avgjordes i New York. 

I Sverige finns det 27 e-sportföreningar som har en organiserad verksamhet, och allt fler börjar få upp ögonen för sporten.  

– Spelföreningar finns och växer, men vi har nått ett tak här. Den här typen av organisering som e-sporten behöver kan inte byggas av ungdomarna själva, säger Max Horttanainen, ordförande i svenska e-sportsförbundet.  

Sverige har länge legat i framkant när det gäller e-sport. Ett exempel på det är 16-årige Theo Ferrer från Rönninge som åkte till New York och blev sexa på VM i Fortnite. I dag spelar 80% ungdomar digitala spel. Många som hamnar i en spelförening stannar kvar, och när de blir äldre coachar de lag och hjälper andra. 

– Det ser vi bland annat i Malmö, de har en organiserad e-sportverksamhet året om. Utbildade ledare med en blandad målgrupp på 300-400 medlemmar. I Jönköping finns en liknande verksamhet, dessa föreningar har egna klubblokaler då kommunen har gått in och hjälpt till. De har förstått vad e-sporten är för någonting, säger Max Horttanainen. 

LÄS MER: Svenske Theo, 16, vann sex miljoner kronor 

Arrangerar läger för ungdomar

I Göteborg är Max Horttanainen ordförande i föreningen Pink Orange. De arrangerar läger varje år för ungdomar som vill spela digitala spel och e-sport tillsammans. 

– Många ungdomar som skriver utvärderingen efter lägret är att de är tacksamma över att lägret finns och fått träffa likasinnade, säger Max Horttanainen. 

Men allt fokus ligger inte bara på digitala spel. Max Horttanainen berättar hur viktigt det är att ha med fysiska aktiviteter. 

– De vi gör på vårt läger är att vi spelar halva tiden, sedan är vi ute och leker resten av tiden så att de får ett socialt sammanhang.

Men även om e-sporten har blivit en trend och växer mer in i samhället så anser Max Horttanainen att det går lite för långsamt.

– Spelföreningar finns och växer, men vi har nått ett tak här. Den här typen av organisering som e-sporten behöver kan inte byggas av ungdomarna själva. De behöver någon som kan stötta upp det och då är Riksidrottsförbundet en väg att gå. Nu är det flera barn som sitter hemma själva och spelar oorganiserat. Och så ska det inte vara. 

Han fortsätter:

– Det viktiga är att ungdomarna har ett sammanhang och en förening de kan gå till och syssla med sin träning. Och det är det vi försöker bygga på svenska e- sportförbundet, säger, Max Horttanainen.

LÄS MER: Emil, 16, drog in 28 miljoner på Fortnite 

Fått avslag från Riksidrottsförbundet

I maj ansökte svenska e-sportförbundet om att bli en del av idrottsrörelsen i Riksidrottsförbundet. Men fick avslag pågrund av att man behöver vara etablerad i tre år som organisation. En annan utmaning var att e-sportförbundet inte hade tillräckligt med påverkan på reglerna vid stora e-sporttävlingar. 

Men Max Horttanainen ser inte avslaget som ett nederlag utan kommer fortsätta försöka igen. 

– Såklart tycker jag att det är tråkigt, men samtidigt så förstår vi och vi tar till oss av de som är sagt, och kommer söka igen 2021, säger Max Horttanainen.

LÄS MER: Pontus, 23, tävlar om 280 miljoner kronor i Fortnite