Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Då förstår man ju att det inte är så jävla bra”

Susanne Kottulinsky med dottern Mikaela Åhlin-KottulinskyFoto: AMELIE HERBERTSSON / GT/EXPRESSEN
Mikaela Åhlin-KottulinskyFoto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN

Susanne Kottulinsky banade väg för tjejer inom motorsporten.
Länge var det helt otänkbart att hennes egen dotter skulle gå i samma fotspår. 

Men det var precis så det blev – och även Mikaela Åhlin-Kottulinsky har fått kämpa: 

– Hon har fått stått upp för sin kapacitet och kompetens och det måste hon göra mer än en kille men det gör att både att ens viljan och styrka blir starkare att bevisa. 

Motorsporten är rejält inpräntat i familjen Kottulinsky. 

Freddy Kottulinsky var en otroligt framgångsrik racing- och rallyförare och så småningom skulle hans dotter Susanne gå i samma fotspår. Och tillslut även hennes egna barn Mikaela och Fredrik, vars pappa är Jerry Åhlin. Även han rallyförare. 

Mikaela Åhlin-Kottulinsky valde dock att gå en egen väg, hon blev racerförare. Mamma Susanne Kottulinsky berättar att hennes dotter alltid givit 100 procent i allt men att hon länge inte alls var intresserad av motorsport överhuvudtaget. 

– Hon var totalt ointresserad, jag menar verkligen totalt. Det var noll, det går inte att definiera det på annat sätt. 

”Vem är den manliga föraren?”

Susanne Kottulinsky var banbrytande under sin rallykarriär på 80-talet. Största triumfen kom i West Euro Cup 1986. Hon har kört för Volvo och Audi och berättar att hon är tacksam att hon fått livnära sig på det hon älskar allra mest. 

Men det var inte alltid helt respekterat. 

– Reaktion var ofta ”vad kul Susanne, men vem är den manliga föraren?” Då sa jag att det är bara jag. På 80-talet var det rätt ovanligt måste man säga. Det är det fortfarande tyvärr, man kan tro att klockorna stått stilla sen dess stundtals men då var det jätteovanligt. 

Hennes dotter Mikaela blev intresserad av motorsport först när hennes äldre bror skulle sälja sin gokart. Susanne beskriver det som en blixt från klarblå himmel den middagen då Mikaela avbröt middagen med orden: ”Vadå, ska inte jag få ärva den?”

Om kraschen: ”Förmodligen inte så jävla bra”

Tillsammans med hennes man Jerry Åhlin har Susanne meckat och förberett under sina barns respektive karriärer, med både bilar och matlådor. Under barnens karriärer har hon noterat en särskild skillnad när det gäller hur de agerat som tävlingsindivider. 

– Tittar vi på vår son, han har gett fullständigt fan i vad andra tycker och tänker. Att vara mamma till en kille och tjej skiljer sig oerhört i hur man ska tackla vissa situationer, säger hon och fortsätter:  

– Mikaela är som de flesta tjejer. Det är så viktigt att bli accepterad och omtyckt. Ett år hade hon en kvinnlig teamchef när hon åkte Porsche och hon lärde Mikaela en viktig sak, du måste vara egoistisk. Alla grabbar är svinegoistiska.  

Motorsporten är på många sätt riskfylld. Susanne Kottulinsky är väl medveten om vad det innebär, och hon eller maken Jerry är alltid på plats när barnen tävlar. 

Mikaelas värsta krasch minns hon var i Holland. Då var pappa Jerry på tävlingsplatsen. 

– När de börjar bygga upp ett sådant här blått tält runt för att man inte ska kunna filma så förstår man själv att det förmodligen inte så jävla bra. Hon har gjort en del krascher, men det har gått bra, men värsta krashen var definitivt i Holland. Jag vet inte hur många meter hon var uppe i luften. Efter det fick hon lite ont i ryggen och mjukskador men också att det finns flera olika delar på kroppen som är viktiga att stärka upp. 

Mikaelas första gokart-körning på isbanaFoto: Privat/ Privat

För och nackdelar som tjej i sporten 

Sonen Fredrik valde i år att avsluta sin rallykarriär men Mikaela som nu är 27 år fortsätter att ta för sig på racerbanorna. Genom karriären har hon plockat flera historiska triumfer, år 2014 när hon blev första kvinna att vinna ett race i Volkswagen Scirocco R-Cup och samma sak var det när hon 2018 vann ett STCC-heat. 

– Det tar många resultat innan man blir sedd som en medtävlare i stället för ”hon tjejen”. Det är väldigt få kvinnor som lyckas slå sig fram inom motorsporten, säger Susanne Kottulinsky och tillägger:  

– Hon har blivit luttrad på sin resa, hon har fått ge svar på tal. Hon har fått stått upp för sin kapacitet och kompetens och det måste hon göra mer än en kille men det gör att både att ens viljan och styrka blir starkare att bevisa. 

Men det är inte bara nackdelar med att vara tjej i motorsporten. 

Susanne Kottulinsky menar att om man väljer att ha rätt inställning och människor att samarbeta med så finns det också fördelar att hämta gentemot de manliga förarna. 

– Jag visste att om det var någon som skulle lyckas, då var det Mikaela. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.