Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Så håller 79-åriga Christina i gång – med hjälp av judo

Julia Hamilton instruerar.
Foto: Jens Arenhill
Christina Ponton von Gerber.
Foto: Privat

Undersökningen SeniorBarometern visar att äldre upplever livet som både roligare och mer socialt om de får vara en del av föreningslivet.

Men det finns fler fördelar. 

Judo är en sport som förutom gemenskap även lär ut hur man faller ”rätt”.

– Jag är 79 år och väldigt angelägen om att inte bli sittande hemma, säger Christina Ponton von Gerber. 

I början av året kom SeniorBarometern med en ny undersökning som visar fördelarna med att hålla i gång med en idrott inom föreningslivet när man blir äldre. De kunde bland annat se en ökad livskvalitet tack vare gemenskapen som det kan innebära att ha en återkommande idrottslig aktivitet i schemat. 

– Det är riktigt roligt. Framför allt att det utöver själva hälsoeffekten ger en massa andra pluseffekter för äldre. De här positiva bieffekterna gör det extra kul, säger Björn Eriksson, ordförande för Riksidrottsförbundet. 

Det finns en rad olika idrottsaktiviteter, vissa mer eller mindre anpassade för målgruppen, och en av dessa är Judo4balance. Det är ett förebyggande träningsprogram för fallträning. Instruktören Julia Hamilton var med i projektet från början och leder sedan fyra år tillbaka gruppträningar i konsten att falla ”rätt”. 

– De blir starkare, smidigare och upplever ofta en bättre balans. Man litar mer på sig själv och sin egen förmåga och att kan bättre parera ett fall. Jag har haft flera deltagare som dragit nytta av det. Sen är det gruppträningar så man får mycket av de sociala komponenterna, de skrattar mycket, bygger nya relationer och har alltid väldigt kul på träningarna. Man blir ett gäng. Det hjälper mot psykisk ohälsa och ensamhet, särskilt nu under pandemin.

”Väldigt positiv känsla”

Programmet har utvecklats med hjälp av Michail Tonkonogi, professor i medicinsk vetenskap med inriktning idrottsfysiologi vid Högskolan Dalarna. Och det var också i den regionen som den första testgruppen startades. Det läste Christina Ponton von Gerber om och hon blev genast intresserad av att prova på det själv. 

Hon kontaktade Judoförbundet med en önskan om att det skulle finnas även i Stockholm. Då var projektet redan påtänkt i huvudstaden och Christina blev en av de första deltagarna. 

I fyra år har hon deltagit på träningarna med Judo4balance och hon stormtrivs. 

– Det är en väldigt positiv känsla i gruppen. Tidigare när vi var i Judoförbundets lokal som är i en källare, före pandemin, hade vi övningar två och två. 

Här tränas de på fallteknik.
Foto: Kristoffer Olsson / Judoförbundet
Det handlar om att falla ”rätt”.
Foto: Kristoffer Olsson /Judoförbundet

Under pandemin fick de ställa om rejält. Till en början fick träningarna ske digitalt. 

– Jag tycker att det är imponerande av oss allihopa att vi stått hemma i vardagsrummet och gjort de här övningarna som Julia visat upp på zoom. På sommaren tränade vi i Vasaparken. Man går ett steg vidare i träningen när vi tränar utomhus. Vi kastar oss inte omkull på asfalten men i alla fall i gräset. Det blir mer realistiskt.

Vill inte bli sittande hemma 

Numera kan de genomföra fysiska träffar tack vare de stora lokalerna som Kampsportsstadion erbjuder. 

– Det är inte bara unga fotbollskillar som tränar thaiboxningen där nu utan även pensionärer som tränar fallteknik, säger Christina Ponton von Gerber och skrattar. 

Ensamheten och stillasittande har varit en utmaning för många under coronapandemin men Christina har hållit i gång så gott hon har kunnat. 

– Jag är 79 år och väldigt angelägen om att inte bli sittande hemma. Det var en risk under pandemin, då vågade man inte gå på gymmet som vanligt, då frågade vi en av gympaledare som var mammaledig om hon inte kunde ha utegympa med oss. 

Hon passar också på att skicka med en uppmaning i att det gäller att se till att träningen sker kontinuerligt. 

– Jag skulle också vilja säga att det inte räcker med att gå en kurs på tio gånger. Det här är en färskvara, vi tränar balans, styrka, koordination och fallteknik. Vi får öva på att ramla baklänges från sittande eller huksittande och sen går vi vidare och ramlar åt sidan. Framåt har vi inte kommit till ännu. 

Tv: Åsarna producerar världsstjärnor i längdspåren

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.