Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Budskapet till föräldrarna: ”Det här tolererar vi inte”

Fotbollen ska tillbaka till barnen tycker Gothia Cup.
Gothia Cup hoppas att föräldrar kan ta åt sig av filmen.

Under måndagen invigs världens största ungdomsturnering i fotboll. 

Gothia Cup lockar 35 000 spelare och många föräldrar. 

Nu uppmanas de att ta ett steg tillbaka och låta barnen spela i fred. 

– Vi vill ge tillbaka ungdomsfotbollen till barnen, säger Dennis Andersson, generalsekretare för Gothia Cup.

För 44:e året i rad spelas Gothia Cup. Mellan den 14-20 juli kommer 4200 matcher att spelas med lag från hela världen. Inför turneringen har Gothia Cup släppt en informationsfilm som ska uppmana föräldrarna att låta barnen spela utan att själva bli för engagerade. 

– Kampanjen ”Celebrate the Game” har vi ju haft i många år som bland annat handlar om de här frågorna om positivt klimat kring planerna. Och så tyckte vi att det här har blivit så framgångsrikt under Gothia Cup så låt oss ta ett steg utanför Gothia till den svenska ungdomsfotbollen och prata om ungefär samma saker, säger Dennis Andersson, Gothia Cups generalsekreterare. 

Generalsekreteraren: ”Några ska känna sig träffade”

I filmen ser man föräldrar som skriker på sina barn och andra som säger ifrån. Och Dennis Andersson hoppas att den ska förebygga problemet.  

– Det är ju egentligen att några ska känna sig träffade. De allra flesta känner ju igen sig direkt och de allra flesta är fantastiskt supportande föräldrar så det här vänder sig till dem som kanske inte alltid är det. Vi brukar kalla det för överengagerade föräldrar. Och jag tror att man genom filmen kan få en liten påminnelse och känna igen sig själv om man tillhör den kategorin, säger han. 

Har det här varit ett problem på Gothia Cup?

– Nej, det är inget problem som vi identifierat. Men visst finns det på Gothia Cup. Självklart, vi kan inte vara befriade från det. Men det här vänder sig även utanför Gothia Cup. Vi har som sagt jobbat med det här i många år och vi vill egentligen bara visa och tala om att det finns en annan väg att gå. Ge föräldrarna en påminnelse. Det är inga elaka människor men de engagerar sig lite för starkt ibland, så det blir inte längre till barnens bästa. Det vill vi råda bot på. Vi vill ge tillbaka ungdomsfotbollen till barnen. 

LÄS MER: Gothia Cups intäkter: 450 000 000 kronor. 

”Vi måste våga säga ifrån helt enkelt”

Dennis Andersson säger också att om man som förälder ser någon annan som går över gränsen så ska man agera.

– Vi tänker att de ”goda” föräldrarna är i en sån förkrossande majoritet så vi tycker att låt oss gå samman och vara lite tydligare, även som ledare och säga att det här går för långt, det här tolererar vi inte. Det finns så många goda förebilder i stället som vi kan efterlikna och ta efter. Vi måste våga säga ifrån helt enkelt. 

Kampanjen ”Celebrate the Game” är en inarbetad kampanj och den nya filmen är bara en del som tydligt visar Gothia Cups budskap. 

– Det finns ett test som föräldrar kan göra i en app: ”Hur är jag som fotbollsförälder?”, på planen har vi värdar som träffar lagen och pratar med dem innan match. Vi har affischeringar med budskap som fått en enorm spridning i världen faktiskt, säger Dennis Andersson. 

LÄS MER: Milton, 8, hyllas efter videon på Instagram. 

Har bara fått positiv respons

Filmen och kampanjen har fått bra respons säger Dennis Andersson och än så länge har han inte upplevt att någon reagerat negativt. 

– Jag har nog aldrig fått så mycket sms och mejl från just föräldrar och ungdomsledare som säger att ”Det här var väldigt bra, tack så hjärtligt för att ni engagerar er i frågan.”

Är det en negativ trend när det kommer till överengagerade föräldrar?

– Nu har vi ju en internationell turnering så vi hör mycket från ledare från andra länder och det verkar vara samma utveckling som i Sverige. Det börjar bli för mycket och man börjar reagera på det här och det talar för att det är hög tid att göra något åt det, säger Dennis Andersson.

LÄS MER: Sponsor drog sig ur efter HBTQ-inititaiv.