Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från Bingolotto

Rekordmycket överskott efter två succéhelger

75 miljoner kronor! Så stort blev överskottet till Sveriges föreningar bara av Uppesittarkvällen och Nyårsbingon.

Årets Uppesittarkväll med Bingolotto blev helt unik med flera nya rekord. Och Nyårsbingon blev också en succé.
– Det känns otroligt skönt att på två kvällar kunna leverera ut 75 miljoner till föreningslivet, säger Johan Lindqvist, försäljningschef på ideella Folkspel.

Säkra din Bingolott till söndagens program

 

Nordiska museets samlingar innehåller mycket – och sedan ett antal år också några utvalda tv-program. Nobelmiddagen, Kalle Anka, Vasaloppet, Melodifestivalen – och Bingolotto.

Museet har köpt in ett antal lotter från uppesittarkvällarna till sina samlingar, och när Bingolotto blev museiföremål för tre år sedan förklarade intendenten Cecilia Wallquist varför i ett pressmeddelande:

– Bingolottos uppesittarkväll är en tradition för många människor och allas upplevelse är lika viktig för vår samtidshistoria. Därför har Nordiska museet valt att uppmärksamma denna tradition.

Nytt rekord

Uppesittarkvällen för ett par veckor sedan blev rekordartad – med ett nytt omsättningsrekord på över 200 miljoner och med över 60 miljoner kronor i överskott till föreningslivet. Drygt en vecka senare blev överskottet från Nyårsbingon 15 miljoner kronor.

– Härliga och ofta väldigt viktiga pengar för alla föreningar och organisationer som har sålt. Vi har haft en uppåtgående trend de senaste tio åren. 2009 sålde vi 1,3 miljoner lotter till Uppesittaren – och nu kom vi alltså upp i över fyra miljoner sålda lotter, säger Johan Lindqvist.

 

Hur har Bingolotto vid jul och nyår kunna bli sådan braksuccé?

– Såklart för att Bingolotto sänds i en stor tv-kanal. Men inte minst för har föreningarna insett vilka möjligheter det finns att med en viktig punktinsats kunna tjäna riktigt bra med pengar. Detta tillsammans med en riktigt bra sändning har format traditionen, svarar Johan Lindqvist.

Många föreningar väljer att bara göra just en eller ett par stora punktinsatser varje år när det handlar om att sälja Bingolotter. Det som de kan dra in på jul och nyår har sedan stor betydelse för verksamheten resten av året.

– Det är upp till varje enskild förening hur man vill sälja våra produkter. Vissa gör alltså punktinsatser då de går all-in. Men det är heller inte fel att gnugga på varje vecka som också många gör. Då blir det en betydande slant när man summerar året.

Säkra din Bingolott till söndagens program


Åldersgräns 18 år. Om du känner att du ligger i riskzonen för att spela för mycket så finns hjälp att få via Stödlinjen 020-81 91 00 och Spelalagom.se