Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från Årets Eldsjäl

Ola Rapace, Anna Anka och Victoria Silvstedt - bara några av alla bakom Mustaschkampen

Kändisarna sluter upp i kampen mot prostatacancer.

Det är Sveriges vanligaste cancerform – fler än 10 000 svenska män drabbas årligen.

I Mustaschkampens nya kampanj kan nu vem som helst ta hjälp av en kändis som uppmanar ens pappa, morfar eller partner att testa sig. 

Extern länk: Läs mer om Mustaschkampen och Memmo här 

 

Många lever med prostatacancer som numera är den vanligaste cancersjukdomen i Sverige. Men genom tidig upptäckt den finns goda möjligheter att besegra den.

Normalt sett har Prostatacancerförbundets totalt 27 lokalföreningar uppemot 300 aktiviteter varje november, för att informera om prostatacancer.

– Nästan alla är inställda i år. Alla debatter, alla informationsmöten på gator och torg … Men vi har visat att en välgörenhetsorganisation även kan fungera digitalt. Vi ligger på samma insamlingsnivå som förra året, berättar Torsten Tullberg, kampanjledare för Mustaschkampen.

 

Vem vågar säga nej?

Den digitala satsningen på Memmo har givit fantastisk respons. 79 kända svenskar ställer upp med röstmeddelanden, som man kan beställa för att påminna någon i ens närhet om hur viktigt det är att testa sig. 

Och vem vågar säga till Stefan Sauk, Peter Forsberg eller Anna Anka?

Minst 30 kronor från varje meddelande går oavkortat till forskningen kring prostatacancer.

– Och vissa är så generösa att de skänker hela summan. Som förre boxaren Mikaela Laurén – som dessutom gått ut hårt i egna sociala kanaler och berättat om kampanjen. Sånt blir man lite rörd av, säger Torsten Tullberg.

 

Målet: få fler att testa sig

På söndag är det dessutom Fars Dag, lagom till dess har det släppts en video med skådespelaren Ola Rapace som berättar om hur han förlorade sin farfar i prostatacancer.

Förutom att dra in pengar åt forskningen kring prostatacancer så är själva målet att få fler män att ta ett PSA-prov. 

– Under november kan du be Glenn Hysén eller Börje Salming att säga åt din pappa eller morfar att ta det där testet han skjuter framför sig. I vanliga fall är födelsedagshälsningar vanligast på memmo, men under november hoppas vi att ”testa-dig-uppmaningar” kommer dominera. Att vi tillsammans med så många kända profiler kan vara med och sprida information om prostatacancer känns otroligt värdefullt och ligger oss nära hjärtat, säger Gustav Lundberg Toresson, vd på Memmo.

 

Extern länk: Läs mer om Mustaschkampen och Memmo här 

FAKTA FOLKSPEL

# Folkspel är ett ideellt spelbolag som delar ut hela sitt överskott till svenska föreningar och organisationer. I år dels det ut 232 miljoner kronor, tack vare svenska folkets vilja att stötta föreningslivet genom att köpa produkterna Bingolotto och Sverigelotten. 

# Folkspel arrangerar också Årets Eldsjäl. Det är ett projekt som pågår året runt och som syftar till att lyfta alla ideella eldsjälar i det svenska föreningslivet i fem olika kategorier. Varje månad hyllas också Månadens Föreningshjälte.