Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från Årets Eldsjäl

Listan på bästa sporterna – så förlänger du ditt liv

Tennis är den motionsform som förlänger livet mest.

Vill du förlänga ditt liv med uppemot tio år?
Då ska du börja spela tennis.

En stor dansk forskningsrapport lyfter fram tennisen som den överlägset bästa motionsformen för ett längre liv.

Rösta på din favorit inom kategorin Hälsa i Årets Eldsjäl här

 

En rad olika danska forskare har samkört sina undersökningar under senaste 25 åren för att få fram vilken motionsform som är bäst ifall man vill leva längre. Den så kallade Österbroundersökningen har följt 8 577 danskar och deras motionsvanor, och kommit fram till ett häpnadsväckande resultat.

De som regelbundet spelar tennis lever nästan tio år längre i snitt än den som är passiv och som inte motionerar alls. En brittisk studie som presenterades 2017, där 80 000 britter kartlades på liknande sätt, ger stöd åt den danska undersökningen: Racketsporter är bästa motionsformen för ett längre liv.

Resultatet överraskade

Det som har kartlagts och undersökts är utvecklingen av hjärt- och kärlsjukdomar i förhållande till kända och nytillkomna riskfaktorer som bristande motion, övervikt och högt blodtryck.

De danska forskarna skriver i sin rapport att resultatet är "överraskande", och då ska man veta att det är ett ord som väldigt sällan finns i akademiska alster.
De skriver vidare i sin slutsats:

"Vi ser ett tydligt samband mellan idrotter som har mycket social interaktion och en längre livslängd – och det i sig motiverar ytterligare utredning. Att tillhöra en grupp som regelbundet träffas främjar en känsla av stöd, förtroende och gemenskap vilket visat sig bidra till en känsla av välbefinnande och förbättrad hälsa på lång sikt."

Sociala aspekten viktig

Dr James O´Keefe, som var en av de ansvariga för den brittiska studien, har tidigare dragit ungefär samma slutsats:

"Vi vet att den sociala delen av idrottande ger stressminskning, vilket är positivt för hälsan i stort."

Omvänt, om nu racketsporterna är de mest sociala sporterna och dessutom fysiskt ansträngande, så är att träna på gym mer att betrakta som ensamträning. Den danska studien visar också att regelbundna gymbesökare bara lever ett och ett halvt år längre än de som inte motionerar alls.
Här är listan på ökad genomsnittslängd, enligt Österbroundersökningen:
# Tennis, 9,7 år
# Badminton, 6,2 år
# Fotboll, 4,7 år
# Cykling, 3,7 år
# Simning, 3,4 år
# Löpning, 3,2 år
# Gymnastik 3,1 år
# Gym, 1,5 år

Rösta på din favorit inom kategorin Hälsa i Årets Eldsjäl här