Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från Årets Eldsjäl

Innebandyns spännande grepp – inspireras av hockeyn i Kanada

Cecilia Andersson ger instruktioner under ett träningspass.

Barn från fyra olika årskullar kan spela i samma lag. I innebandy fokuserar man på individernas utveckling och behov – oavsett ålder.
Det viktigaste syftet är att få fler att idrotta längre.
– Vi ser att fler fortsätter längre upp i tonåren nu än tidigare, säger Cecilia Andersson på Hallands Innebandyförbund.

Rösta på din favorit inom kategorin Hälsa i Årets Eldsjäl här


2011 presenterades Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU), en metod sprungen ur den kanadensiska ungdomsishockeyn. Halland var ett av de första distrikten som på djupet tog till sig den nya utbildningsstrukturen.
Cecilia Andersson är kanslichef på Hallands Innebandyförbund. Hon är också nationell tränarinstruktör och har praktiserat SIU som ungdomsledare i Warberg och Träslövsläge ända sedan utvecklingsmodellen lanserades för åtta år sedan.
– En av de största fördelarna med SIU är att det skapar bättre förutsättningar för mindre föreningar. De som tidigare hade svårt att få ihop lag i den gamla strikta åldersindelningen kan nu exempelvis ha alltifrån 12-åringar till 15-åringar i samma lag, berättar Cecilia Andersson och fortsätter:
– SIU-modellen gör också att det funkar bra att starta ett lag i lite högre ålder. I början kan man spela mot lite yngre motstånd. Tävlingssystemet är anpassat så att det ska passa fler. Man kan anmäla lag till olika svårighetsgrader för att få motstånd på lagom nivå.

Riktiga åldern inte så viktig

Svensk innebandys utvecklingsmodell har högre syften än bara att utveckla duktiga innebandyspelare. I inledningen till det utförliga dokumentet står bland annat att det är "en modell som främjar individers livslånga intresse för idrottsutövande. Barn och ungdomar som får sin idrottsutbildning inom Svensk Innebandy får möjlighet att känna sig trygga och blir uppmuntrade att fortsätta utvecklas med tävlings- och motionsidrott."
SIU handlar mycket om att se hela individen och att individanpassa träningen inom träningsgrupperna. I det sammanhanget poängteras att barnens så kallade "utvecklingsålder" är mycket viktigare än den kronologiska åldern.

Ska växa som människor

– I en grupp med jämnåriga kan det skilja flera år i såväl fysisk som kognitiv och emotionell utveckling. Det är viktigt att vi ledare är medvetna om det och ser individernas olika behov i gruppen. Bra ledare är en viktig del i att skapa intresse för att fortsätta med idrott. Det är viktigt att varje barn känner att de får vara med utifrån sina förutsättningar och att de känner att de utvecklas. Det behöver inte bara vara att man utvecklas som innebandyspelare utan även att man växer som människa, säger Cecilia Andersson på Hallands Innebandyförbund.
Men hur klarar man som ledare att tillgodose allas behov i en stor träningsgrupp på ett och samma golv?
– Det finns alltid sätt att jobba med olika individer i en stor grupp. Stationsträning är ett jättebra sätt att individanpassa. Du kanske har teknikträning på en tredjedel av planen, fys på en del och något annat på den sista delen. Då kan även barnen få vara med och påverka vad de vill träna på.
Vilka saker är viktiga att tänka på för att förverkliga SIU?
– Det som är viktigast är att man förstår konceptet och tror på det. Och att ha målbilden att försöka skapa ett intresse för idrott som ska hålla livet ut. Men stora omläggningar av åldersindelning och tävlingsstruktur tar tid innan de faller väl ut. Det är egentligen först nu som vi ser resultaten av de förändringar som vi införde i Halland 2012. Vi ser nu att vi har många fler spelare som håller på mycket längre upp i tonåren.

Innebandyn en föregångare

Innebandyn har varit en föregångare i ett förnyat sätt att se på tävling – något som flera andra lagidrotter senare har följt efter.
– När SIU-modellen kom var det många som missuppfattade den och tyckte: "Jaha, nu ska vi inte få tävla längre!". Innebandyn var först ut med att lyfta bort matchresultat och serietabeller för barn under tolv år, helt enligt RF:s rekommendationer i Idrotten vill. Det handlar inte om att man inte ska få tävla, utan om att i lägre åldrar flytta fokus från resultat till andra saker när man spelar match. Det kan till exempel vara att under match träna på olika moment som man har lärt sig på träning, säger Cecilia Andersson och fortsätter:
– Vid sidan av att utbilda ledare och spelare så tror jag det är viktigt att det finns en smakfull tävlingsstruktur, som gör att det händer lite nya grejer vid olika åldrar. Man går först från att spela tre mot tre till att spela fem mot fem. Senare blir det matchresultat, och så småningom kommer liverapportering från matcherna. Successivt kommer det hela tiden saker som lyfter tävlingsverksamheten.
Hur har ni koll på att SIU-modellen verkligen genomsyrar klubbarnas ungdomsverksamhet?
– Vi har krav på ledarlicens. För att få vara ledare i barn- och ungdomslagen måste alla gå en kvällsutbildning på tre timmar. Våra föreningar är väldigt duktiga på att se till att hitta en plats för alla att kunna få uppleva glädje och gemenskap genom att spela innebandy.

Rösta på din favorit inom kategorin Hälsa i Årets Eldsjäl här