Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från Årets Eldsjäl

Anders Hansen: ”Vi har ingen aning om hur hjärnan kommer reagera”

Anders Hansen är ständigt aktuell med sin forskning kring hjärnan och dess utveckling. Foto: Stefan Tell

Tre-fyra timmars mobilanvändande – varje dag. Den digitala världen har hackat sig djupt in i nutidsmänniskan.
– Vi befinner oss i en ganska konstig tid. Vi är inte hur anpassningsbara som helst, säger psykiatrikern Anders Hansen, aktuell med nya boken Skärmhjärnan.

Rösta på din favorit inom kategorin Hälsa i Årets Eldsjäl här

 

När tågtrafiken växte fram under 1800-talets första hälft var det många som misstrodde transportmedlet. En del läkare påstod på fullt allvar att man kunde få bestående hjärnskador av att färdas snabbare än 30 kilometer i timmen. I Sverige fanns en högljudd grupp av riksdagsmän som protesterade mot nymodigheten – de var framförallt livrädda för att eldvagnarna skulle sätta skogarna och stugorna längs banan i brand.
Långt senare, i början av 1980-talet, uppstod en annan typ av moralpanik i Sverige. Videobandspelaren hade börjat hitta till de svenska hushållen, och det konstaterades att vissa filmer som vem som helst kunde hyra innehöll våldsamma scener.

Allt har ändrats på tio år

Med dessa två historiska händelser som utgångspunkt tillsammans med hela mänskligheten historia har psykiatrikern Anders Hansen tagit sin an 2010-talets stora vattendelare: skärmtiden och den ständigt uppkopplade tillvaron.
– Vi befinner oss mitt i den snabbaste omställningen hittills för den mänskliga hjärnan. Att vi på bara tio år har kunnat förändra vårt beteende från grunden är anmärkningsvärt. Och även om hjärnan visserligen är väldigt anpassningsbar, vet vi inte hur den på sikt kommer att påverkas av smarta telefoner, sociala medier, appar och det ständiga flöde som många människor utsätter sig för, säger han, och fortsätter:
– Vi behöver förstå att vi befinner oss i en konstig värld utifrån vad vi är skapta till och utvecklade för. Under 99 procent av tiden här på jorden har människan varit jägare och samlare.
 

 

Kan forskningen säga något om hur vi påverkas av all skärmtid?
– Några saker vet vi redan, exempelvis att sömnen och koncentrationen kan drabbas, och att skärmarna driver stress. Men hur detta på lång sikt kommer att påverka våra hjärnor är det alldeles för tidigt att uttala sig om. Den digitala världen utnyttjar en sårbarhet hos alla människor. Det behövs en medvetenhet om och en förståelse för att det här inte är något som kommer att lösa sig självt.

Dopamin frigörs hela tiden

Han pratar gärna om dopamin, ett ämne som frigörs i hjärnan och som har en viktig roll för hjärnans belöningssystem.
– Förr frigjordes dopamin när man exempelvis närmade sig dagens måltid och den tillagades över en öppen eld. Nu, med appar och sociala medier och likes och allt möjligt, så fullkomligt badar hjärnan i dopamin. Och vi har ingen aning om hur det kommer att påverka oss.

Fysisk träning bra komplement

För att motverka de negativa konsekvenserna av alltför mycket skärmtid vill Anders Hansen dra en parallell till sin förra bok, som hette Hjärnstark och där han påvisade hur vi faktiskt blir smartare av fysisk aktivitet och träning.
– Fysisk aktivitet minskar stress och stärker vår koncentration – förutom att det har en massa positiva fysiska effekter på kroppen. I en kartläggning som Sahlgrenska sjukhuset har gjort visar det sig att dagens 14-åringar rör sig 24 till 30 procent mindre än vad 14-åringarna gjorde vid millennieskiftet. Och orsaken var framförallt att den fysiska aktiviteten har ersatts av skärmtid, säger Anders Hansen.


Rösta på din favorit inom kategorin Hälsa i Årets Eldsjäl här

 

Anders Hansens råd till mer sund skärmtid:

# Inse att funktionerna sociala medier är mycket bra på att skapa beroende.

# Att slå på flygplansläge på mobilen tre timmar per dag kan vara en karaktärsdanande övning.

# Lämna mobilen utanför sovrummet och skaffa en vanlig väckarklocka.

# När du ser en film eller äter middag, stäng av mobilen eller lägg den i ett annat rum.