Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

BP hyllas stort efter historiska initiativet

BP.
Foto: Henke Rassmo / Henke Rassmo
Caroline Seger med landslaget.
Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN

BP blir första föreningen i Sverige att erbjuda gratis mensskydd. 

Ett initiativ som hyllas av landslagsspelaren Caroline Seger. 

Som också tycker att det borde vara en självklarhet för alla som menstruerar. 

– Jag förstår inte att det ska vara något man ska behöva betala för egentligen. 

Under onsdagen meddelade BP att de kommer att erbjuda gratis menstruationsskydd till alla sina spelare från flickor 13 år och uppåt. Det som ett led i deras arbete att vara en jämställd och inkluderad förening. Och redan har första leveransen som gör klubben historisk anlänt till klubbens flick och damlag. 

Landslagsspelaren Caroline Seger, till vardags i FC Rosengård, hyllar initiativet. 

– Det är jättepositivt så klart. Det är något man har efterfrågat under alla år egentligen. 

BP:s försvarsspelare Alexsandra Lobanova hoppas att flera klubbar ska följa efter. 

– Det här kanske öppnar upp för andra lag också. Det är så kul att vi är först i Sverige som förening. Jag tycker att det är sjukt bra. Man slipper att köpa mensskydd själv och det finns alltid påfyllning i omklädningsrummet, säger 20-åringen. 

Handlar om prioriteringar 

Samtidigt som Caroline Seger imponeras av BP:s historiska drag så förvånas hon över att gratis mensskydd inte erbjuds i större utsträckning. 

– Jag tycker egentligen att det borde vara så för oss allihopa, alla kvinnor i hela Sverige. Jag förstår inte att det ska vara något man ska behöva betala för egentligen. Det är bara positivt. Jag tror också att det behövs en öppenhet i det så att det inte blir något tabuaktigt utan att det är fullt normalt. Det är så det funkar och kan man dessutom hjälpa till ekonomiskt (med gratis mensskydd) finns det inget negativt med detta överhuvudtaget. 

Stina Jansson är marknadschef i BP och berättar att klubben nu har en prenumeration hos varumärket Syd som gör att de kommer att få leveranser av mensskydd varannan månad. De kommer sedan delas ut av lagens respektive ledare. 

Att kunna ta det här klivet är också en kostnadsfråga, men främst handlar det om hur man prioriterar menar hon. 

”Visa att det är okej att blöda”

– Vi har sedan tidigare budgeterat en resursfördelning som ska vara jämställd i föreningen. Pengar som läggs på herr och pojklag ska också läggas på flick och damlagen. Sen har vi också våra partners, framför allt våra tre huvudpartners som också brinner för samma frågor som vi. Deras ekonomiska stöd gör att det går att få igenom. Det är klart att det alltid är tufft ekonomiskt att vara en ideell förening men vi tror att det vi ger får vi tillbaka, säger Stina Jansson. 

Det är i samarbete med varumärket Syd som BP nu hoppar på deras initiativ Bloody Professional. Ett projekt som ämnar bidra till mer jämställda miljöer, bland annat inom föreningslivet, där mens ska ses som en självklar del att beröra och prata om. 

Alexsandra Lobanova vill arbeta för att få bort stigmatiseringen av mens. Tillsammans med andra inom föreningen hoppas hon kunna visa de yngre spelarna att det är en naturlig del av livet. 

– Vi kommer att lägga upp på våra sociala medier om det här och visa för de yngre att det är okej att blöda. Det är okej att ha mens, det är inget pinsamt med det. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.