Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bandyklubbens fina gest – delade ut gratis matlådor

Under sex timmar på julafton delades det ut matlådor.
Foto: vlbk.se
Villa Lidköping ville vara med och bidra, och hittade sitt sätt att hjälpa till under julafton.
Foto: vlbk.se

En idrottsförening kan betyda mer för en stad än enbart det sportsliga. 

Det är Villa Lidköping ett exempel på. 

På julafton bjöd de på 250 matlådor och en liten stund av gemenskap. 

– Vi vill vara med och bidra till det samhället som vi verkar inom, säger Jakob Kaufmann, marknadsansvarig i klubben. 

Julen är en högtid som för med sig blandade känslor för många av både lättare och tyngre karaktär. I bandyföreningen Villa Lidköping tog man i alla fall fasta på att många kämpar såväl ekonomiskt som med utanförskap under juletider. 

Efter lite hjälp från sponsorer och partners fick de ihop en coronasäker tillställning på julafton för de som behövde det allra mest. 

– Det var inte bara personer som har det ekonomiskt tufft som dök upp utan även personer som är ensamma på jul. Då fick man i alla fall träffas på något sätt. Vi fick se till att vara utomhus för att inte samla folk inomhus enligt de rekommendationerna som finns, säger Jakob Kaufmann, marknadsansvarig i klubben. 

Delade ut runt 250 matlådor

Under cirka sex timmar på julafton dela Villa Lidköping och deras samarbetspartners ut alltifrån matlådor till jackor och vantar. 

– Vi gjorde det tillsammans med organisationen Hela Människan som gör jättemycket fantastiskt i samhället och generellt hjälper familjer som har det lite tuffare. Sen hade vi även vår partner Dafgårds som bistod med all mat. Det var runt 250 matlådor vi delade ut på julafton. Sen hade vi en annan partner, Rydéns, som vi fick vinterjackor som vi kunde erbjuda till alla som är bostadslösa i Lidköping. Det är egentligen smågrejer men förhoppningsvis kunde vi göra julen lite bättre för ett gäng personer. 

Deras ursprungliga tanke var att anordna ett julbord, men de fick tänka om på grund av coronapandemin. Men oavsett vad så menar Jakob Kaufmann, marknadsansvarig i Villa Lidköping, att det är viktigt att de som idrottsförening bidrar till samhället. 

– Vi vill vara med och bidra till det samhället som vi verkar inom. Jag skulle vilja påstå att Villa Lidköping är Lidköpings starkaste varumärke och då följer också ett ansvar för våran del. Samhällsnyttan generellt för idrotts-Sverige är enorm. Vi har runt 400 barn och ungdomar som vi sätter i rörelse varje vecka en vanlig säsong. Utöver detta försöker vi göra lite punktinsatser i samhället, säger Jakob Kaufmann och fortsätter: 

– Det är ett så stort engagemang runt idrotten och vår klubb, använder vi den kraften på rätt sätt så mynnar det ut i positiva saker för samhället och i det här fallet Lidköping. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.