Samhällsmatchen är namnet för Hammarby Fotbolls CSR-projekt med syfte att ge tillbaka till samhället via olika insatser. En av aktiviteterna är sommarjobbsmässan och i februari i år arrangerade man den för andra gången. Målet är att förmedla jobb till ungdomar i åldrarna 16-21.
Abel Abraham som är ansvarig för projektet menar att de lärde sig mycket på den första sommarjobbsmässan ifjol som ledde till framgång i år:
– Det kanske låter lite klysigt men vi lärde oss mycket på den. Vi kände att det var ett bra koncept men att om vi tvistade till vissa delar så skulle utfallet bli ännu bättre.
Åtgärder som gjordes var bland annat att de flyttade mässan från april till i februari. Det då många företag påbörjar sina rekryteringsprocesser för sommarjobb redan i början av året.
”Ambitionen var jättehög”
– På första mässan hade vi 287 besökare, jag var jättenöjd med det också, men nu gick vi till att tredubbla det antalet deltagare. Det var väldigt givande och glädjande. Vi hade gjort vår läxa, konstaterar Abel Abraham.
Sommarjobbsmässa hann precis genomföras innan coronaviruset bredde ut sig i Sverige. Abel Abraham tror att de hade kunnat få ut fler än 34 ungdomar i sommarjobb om det inte vore för just viruset.
– Ambitionen var jättehög och jag är övertygad om att vi hade uppnått den om det inte vore för coronapandemin. En del av de företagen som var med under mässan kommer från de mest drabbade branscherna som till exempel restaurang och reseföretag. Utifrån de förutsättningarna vi ställdes inför är jag jättestolt över att vi lyckats slussa ut 34 personer till arbete och förhoppningsvis leder det till något mer också.