Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ericsson om problemet: "Är ett stort handikapp"

Foto: DPPI
Foto: PATRIK LUNDIN

Årets upplaga av Formel 1 har inte blivit som Marcus Ericsson hade förväntat sig.

- Jag hade hoppats och trott att bilen skulle vara bättre. Vi har fjolårsmotorn och det är ett stort handikapp mot de andra. Det är verkligheten, säger han.

För Ericsson blir den här säsongen en mental kamp.

Och sedan måste han sätta kidsen i egna teamet på plats.

Saubers satsning på att behålla samma Ferrarimotor som i fjol har inte blivit så lyckad.

Förhoppningen om att teamet skulle vara med och slåss om poäng i varje race har inte infriats.

14 förare har tagit poäng i årets första fyra lopp.

Det återstår sju nollpoängare i startfältet.

Förre världsmästaren Fernando Alonso, McLaren, Stoffel Vandoorne, McLaren, Lance Stroll, Williams och Jolyon Palmer, Renault har inte lyckats koma topp tio i något race.

Och detsamma gäller trion som kört för Sauber: Marcus Ericsson har tvingats avbryta två lopp och kommit på 15:e plats i Kina och senast i Sotji.

Hans egentliga stallkamrat är unge belgaren Pascal Wehrlein, men han har ersattas av unge italienaren Antonio Giovinazzi i två race.

Detta är Marcus Ericssons främsta konkurrenter. 

26-årige Ericsson jämfös hela tiden mest med de som har exakt samma förutsättningar som han själv och vem som kör en Sauber bäst avgörs av talang och skicklighet. Svensken har tuffa motståndare.

22-årige Pascal Wehrlein har skolats inom Mercedes-stallet och betraktas som ett framtidsnamn i sporten.

I fjol körde han för Manor och kom på tionde plats i GP-tävlingen i Österrike.

23-årige Antonio Giovinazzi har skolats inom Ferrrari-stallet och han kom tolva i sin Formel 1-debut i Australien i år.

- Vi får ingen ny motor förrän nästa år, så nu är det bara att gilla läget och maximera bilen. Och att köra ifrån de här teamkamraterna är ingen lätt match heller. Det är ingen slump att Pascal har varit Mercedesjunior och är deras guldkalv. Han är duktig och Antonio Giovinazzi har gjort det bra för Ferrari. Det här är inga lätta grabbar att handskas med, säger Ericsson och betonar att han är nöjd med det hårda motståndet.

- Det är bra för mig att ha dem i teamet. Ju bättre lagkamrater jag har desto bättre måste jag själv köra.

Marcus Ericsson inför formel 1 i Barcelona

I Australien kom Antonio Giovinazzi tolva, när Marcus tvingades bryta.

I säsongens andra race i Kina kom Ericsson i mål medan Antonio Giovinazzi fick bryta.

I Bahrain var Wehrlein snabbare än Ericsson och senast i Ryssland var det ombytta roller.

I helgen står de båda på starlinjen i Barcelona.

- Jag tycker det fungerar bra för oss, vi har bra respekt för varandra. Sedan vet vi att det är ett viktigt år för oss båda. Det är viktigt för mig att slå en högt rankad ung förare och från Mercedes förväntas det att han ska köra ifrån mig. 

- Det är viktigt för mig att vara mentalt tuff. Jag var frustrerad de första racen eftersom jag hade jättehöga förväntningar. Men det hjälper mig ingenting om jag går runt och är irriterad eller förbannad. Jag kan bara acceptera situationen och visa att jag är värd att sitta i en bättre bil framöver. Nu är jag taggad och fokuserade på att visa vad jag kan göra.

Marcus landade i Barcelona i onsdags och innan dess var han hemma i Sverige en vecka och fyrtränade hårt under ledning av sin personlige tränare Alex Elgh. Inför säsongen byggde han upp sig med flera kilo muskler för att hantera påfrestningarna under loppen ännu bättre.

- Jag tränar mycket kondition för uthålligheten. Och sedan mycket bål, axlar och nacke. Jag känner mig starkare i bilen jämfört med förra året. Bilarna går snabbare i kurvorna nu och är tuffare att köra. Så det är viktigt att vara vältränad. 

Marcus Ericsson gillar formel 1-banan i Barcelona

Enda problemet är bilen.

Kan det bli bättre under säsongen?

- Vi har som sagt fjolårsmotorn och det är ett handikapp. Så det kommer bli tufft. Men vi har ändå en aggressiv utvecklingsplan med uppdateringar för chassi och aerodynamik och hoppas utveckla bilen så vi blir snabbare i kurvorna, då är min förhoppning att vi på vissa banor ska bli mer konkurrenskraftiga, säger Marcus och menar trixigare banor med fler kurvor, som till exempel Monaco och Ungern.

- I Ryssland är det mer raksträckor och där hänger vi inte med. Barcelona är lite knixigare och bättre för oss. Det ska bli intressant att se hur vi står oss i helgen. Vi kan inte riktigt drömma om att komma topp tio på egen fart. Just nu behöver vi hjälp av konkurrenters missöden.

Du gillar att köra just i Barcelona, eller hur?

- Ja, det är den bana jag kört mest på. Det känns som hemmabana, eftersom vi har mycket tester där inför säsongen. Jag har kört otroligt många varv där. Det är en bana jag kan i sömnen. Sedan är Barcelona en av mina favoritstäder och det brukar vara väldigt bra inramning runt racen med många svenskar som kommer ner och jag blir extra taggad av alla svenska flaggor runt banan.

Vad säger du annars om säsongen hittills?

- Det är otroligt kul för Formel 1 att Ferrari verkligen tagit upp kampen med Mercedes. Man måste imponeras av det jobbet Ferrari gjort över vintern. 

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.