Tidigare i veckan slog bomben ned. Microsoft tänker köpa det skandalomsusade tv-spelsbolaget Activision Blizzard för drygt 600 miljarder kronor.
Företaget, som står bakom stora titlar som ”World of Warcraft” och ”Call of Duty”, har anklagats för att ha en missgynnande kultur mot kvinnor. Dussintals anställda har tvingats lämna efter att skandalen uppdagats.
Det hela uppges ha föranlett beslutet att sälja bolaget.
Nu rapporterar Bloomberg att Activision Blizzard däremot initialt inte ville sälja till Microsoft, vilket två insatta källor uppger för sajten. I stället ska de bland annat ha kontaktat Meta, det Mark Zuckerberg-ägda bolaget där bland annat Facebook och Instagram ingår.
De ska också ha fört samtal med ett annat – icke namngivet – företag.
Microsoft tog då ett steg tillbaka och var nöjda med att fortsätta det tidigare samarbetet med Activision Blizzard där de sålde dess titlar till Xbox. Till slut återvände Activision däremot till Microsoft för att genomföra jätteaffären.
Det framgår inte av uppgifterna varför det inte blev någon affär med Meta.
Följ SportExpressen E-sport på Facebook och Twitter!