Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spelet ratas helt – i nya jätteaffären

Svenske CS:GO-spelaren JW i Fnatic.Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN

BMW har slagit sig samman med fem av världens största e-sportorganisationer.

Men gemensamt för samtliga är att deras CS:GO-lag utesluts från affären helt.

– En sån här affär hade varit omöjligt för ett år sedan, säger G2 Esports vd Carlos Rodriguez till The Esports Observer.

BMW har ingått en enorm deal med fem av de största organisationerna inom e-sporten från de olika regionerna, skriver The Esports Observer. Lagen som det tyska bilföretaget har gått samman med är Cloud9 (USA), Fnatic (Europa), G2 Esports (Europa), T1 (Sydkorea) och Funplus Phoenix (Kina).

Sponsorskapet innebär bland annat att lagen får bilar med sina logotyper och specialdesignad grafik på som de ska färdas till och från matcher i. BMW kommer dessutom synas på lagens matchtröjor.

CS:GO-lagen sponsras inte

Summorna kring affären är däremot fortfarande okända. Sponsorskapet gäller däremot inte lagens shooter-spel som Counter-Strike: Global Offensive. BMW har bekräftat att det rör samtliga organisationer i affären.

CS:GO har länge uppmärksammats för att ha svårt med sponsorskap på grund av spelets realism vad gäller saker som blod och vapnen samt att spelet centreras kring terrorister och anti-terrorister. 

T1-vd:n Joe Marsh berättar att spelen som omfattas av sponsorskapet är Dota 2, Hearthstone, Super Smash Bros och flaggskeppet League of Legends. 

Baseras på lagens rivalitet

Det som sticker ut med det stora sponsorskapet är att fem lag som till vardags är rivaler går samman. Det kommer också utnyttjas genom att skapa content som baseras på lagens rivalitet.

– Att stänga en affär som den här hade varit omöjligt för oss för bara ett år sedan. Det här är en av de första gångerna som man ser e-sportlag världen över gå samman under ett partnerskap, så vi skapar roligt och underhållande content runt vår rivalitet, säger G2-vd:n Carlos ”ocelote” Rodriguez till The Esports Observer.

Det som förenar de fem organisationerna är att samtliga har framgångsrika lag i världens största e-sport, League of Legends.

https://twitter.com/BMW/status/1250680389531848705

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.