Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så blir den helt nya ”CS:GO-dödaren”

”Sånt kan göra att e-sport aldrig blir accepterat”
Henry ”HenryG” Greer har testat spelet.Foto: Faceit/Youtube

Hajpen har varit enorm kring ”Project A” – Riots kommande spel.

Nu har första omdömet kommit från en som testat spelet, nämligen CS:GO-profilen Henry ”HenryG” Greer.

”Det är det bästa jag har spelat sedan CS:GO”, skriver han på Twitter. 

Riot är mitt i en jätteoffensiv. Speltillverkaren bakom ”League of Legends” har nyligen släppt sitt eget digitala kortspel ”Legends of Runeterra” samt auto-chess-spelet ”Teamfight Tactics”.

I höstas så släppte de även bomben att en egen first person-shooter är under utveckling, som har arbetsnamnet ”Project A”. Spelet sågs direkt som ett stort hot mot Counter-Strike: Global Offensive, som länge har varit den dominerande e-sporten – och spelet – inom genren.

Nu har den välkända CS:GO-kommentatorn Henry ”HenryG” Greer fått testa spelet under en dag på Riots kontor och har gjort en lång utläggning om spelet på Twitter. Han kallar det bland annat det bästa spelet sedan just Counter-Strike.

 ”Spelet och vapenmekaniken är väldigt smidig och tillfredsställande. När jag spelade så upplevde vi ganska välbalanserade och varierade hitscan-vapen som hade sina egna unika spraymönster och bästa spelmetoder för din situation eller position”, skriver han bland annat.

Kan spela som olika klasser

HenryG berättar att det finns ett ekonomiskt system i ”Project A” likt det i CS:GO där det är taktiskt att spara in pengar i vissa rundor för att ha mer pengar i framtiden. 

En stor oro bland fansen har varit magielementet i spelet, som de befarar har för stor inverkan på spelet jämfört med vapnen. HenryG kommer däremot med lugnande besked, och jämför de magiska egenskaperna med granater i CS:GO – som ett komplement till vapnen som är spelets stora fokus.

Spelet har olika klasser likt i Overwatch, men de har tillgång till samma vapen via köp inför rundorna. Vissa vapen är starka nog för att få en frag med ett head shot.

HenryG hyllar också kartorna i spelet, som han menar inspireras av CS:GO med flera vägar till de olika målen och kvävningspunkter som är starka för det försvarande laget.

”Det här är en väldigt spännande titel som görs av de rätta personerna och har potentialen att bli en av giganterna inom FPS-spel.”

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.