Det beräknas finnas över 2,5 miljarder gamers världen över och det är den målgrupp som Ikea nu riktar med sina nya möbler som släpptes i Kina i slutet av januari – och som kommer till Sverige i oktober.
De nya möblerna har tagits fram i ett samarbete med gamingjätten Republic of Gamers (ROG). Möblerna kommer ingå i sex nya produktkategorier: ”Huvudspelare”, ”Utespelare”, ”Matchspel”, ”Gruppspel”, ”Uppspel” och ”Lånespelare”. Produkterna inom ”Uppspel” har tagits fram tillsammans med ROG.
Totalt rör det sig om ett 30-tal nya produkter som rör gaming med allt från skrivbordsstolar och skrivbord till mughållare och tillbehör. Varje produktkategori har en egen gamingstol och skrivbord.
– Behoven för de miljarder gamers som finns jorden runt skiljer sig väldigt mycket, medan det existerande utbudet är ganska tekniskt och ofta uppfattas som maskulint designmässigt, trots att 46 procent av alla gamers är kvinnor, säger Ewa Rychert, global affärsledare för arbetsutrymmen på Ikea, i ett pressmeddelande.
Följ SportExpressen E-sport på Facebook och Twitter!