Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Gör miljardsuccé trots krisen: ”Enormt lyft”

Emil ”HeatoN” Christensen.Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN
Malmö Arena under finalen i CS:GO-turneringen Dreamhack Masters 2019.Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Gruppspelsmatch i League of Legends-VM i Berlin i fjol.Foto: TILO WIEDENSOHLER VIA WWW.IMAGO-IMAG / IMAGO IMAGES/CAMERA 4 WWW.IMAGO-IMAGES.DE
Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN

”E-sport är ingen sport.”

Det ofta omdebatterade datorspelandet har blivit den enda aktiva sporten under den rådande coronakrisen.

Men samtidigt som övriga idrottsvärlden står stilla så slår e-sporten rekord efter rekord.

– Det har aldrig funnits ett bättre tillfälle att ge e-sporten en chans, säger Emil ”HeatoN” Christensen.

Hela sportvärlden har tvingats trycka på pausknappen under coronaepidemin som sprider sig över världen. Nästan. Den ofta omdebatterade digitala sporten, e-sporten, fortsätter att underhålla miljontals människor som en av de få sporter som fortsatt utövas.

Men e-sporten är inte opåverkad. De stora turneringar i spel som League of Legends och Counter-Strike: Global Offensive som vanligtvis spelas inför fullsatta arenor spelas i stället från spelarnas egna hem, inför ekande rum. Och i vissa fall får även de flyttas.

Bland annat skulle Dota 2-turneringen The International hållas i Globen i Stockholm i augusti, men har nu flyttats till 2021. Den spås bli historiens största e-sportturnering – och slå förra årets prissumma på drygt 337 miljoner kronor.

Ett annat exempel på coronans påverkan kom när svenska CS:GO-laget Fnatic vann säsong elva av ESL Pro League i slutet av april. I stället för att lyfta pokalen inför tusentals fans med konfetti regnandes över sig så fick de fira för sig själva, i hemmet.

– Det kändes ju bra, men det blev ju inte världens reaktion liksom. Det var jävligt skönt att vinna, och det var samma sak på Twitter som vanligt med folk som grattade och så efteråt. Men det var ju inte så mycket hype precis när man vann, så det är ju den skillnad som var, berättade Ludvig ”Brollan” Brolin för SportExpressen då.

Stor ökning av e-sporttittare

Att spela online i stället för på plats medför stora skillnader för spelet och spelarna. Men för tittarna som sitter hemma så rullar e-sporten på i vanlig takt med ligaspel och stora tävlingar. 

Självkarantän har lett till en klar ökning av tittande på e-sportevenemang och streamers.

– Vår verksamhet behöver inte stanna upp på samma sätt som flera traditionella idrotter behöver, möjligtvis kan vi behöva ställa om viss fysisk verksamhet till online i linje med de rekommendationer Folkhälsomyndigheten ställt. Vi hoppas fler söker sig till våra medlemsföreningar eller startar nya och genom möjligheterna att vara online, bidrar till fysisk distansering i stället för social distansering, säger Sammi Kaidi, ordförande på Svenska e-sportförbundet.

Mätföretaget Newzoo rapporterar att tittningen på shooterspel, så som CS:GO, har ökat med 40 procent medan tittningen på Battle Royale-spel som Fortnite har ökat med 17 procent.

Twitch: ”Signifikant ökning”

Enligt The Verge, som tagit del av data från Streamelements, så har tittarantalet på streamingjätten Twitch ökat med hela tio procent under epidemin. 

– Vi ser en signifikant ökning i tittade timmar, streamat innehåll och spelade spel på Twitch. Vi är passionerade för vårt community och stolta över att kunna spela en liten roll i att föra samman människor just nu, säger Maksim Milenkovic, innehållsansvarig för Norden på Twitch.

E-sporten har under epidemin till slut också tilldelats en egen sektion på Twitch. Maksim Milenkovic berättar att även just e-sporten på plattformen har sett en ökning i tittande. 

– Vi ser också en rad organisationer och individer som vänder sig mot e-sport som ett digitalt sätt att uppmärksamma sina talanger och sin verksamhet. Det här är dock inte något nytt, då organisationer och kändisar länge har varit en del av vårt community.

HeatoN: ”Ger enormt lyft”

Efter coronavirusets spridning så har dess regionala påverkan också blivit tydlig vad gäller tittandet. I Italien, som drabbats hårt av viruset, så har tittningen ökat med hela 66 procent sedan början av februari när självkarantän inleddes.

Även på Youtubes gamingkanal har tittarantalet ökat med 15 procent.

När andra evenemang ställs in och människor tvingas stanna hemma så flockas de med andra ord kring gamingen. Ingen överraskning, enligt Counter-Strike-legendaren Emil ”HeatoN” Christensen.

– Jag tror absolut dessa tuffa tider ger ett enormt lyft till e-sporten och dess framtida utveckling då fler och fler människor både börjar spela och följer turneringarna och ger sporten en chans, vilket är otroligt kul, säger han.

Han ser också fördelarna med att vara en gamer när det gäller att hantera självkarantän och isoleringen som följer med.

– Personligen har jag inga problem alls att isolera mig med familjen då jag har enormt mycket esport att kolla på och spela själv. Och jag tror många gamers med mig inte alls tycker denna karantän är speciellt jobbig alls, då vi får mer tid för våra älskade spel!

Varför borde fler ge e-sporten en chans anser du?

– Jag tror inte att det är många som har undgått e-sportens frammarsch de senaste åren, och nu i brist på andra sporter att följa och andra sporter att utöva så har det aldrig funnits ett bättre tillfälle att ge e-sporten en chans. Ni kommer inte ångra er, säger Emil Christensen.

Förbundet: Den sport som drabbas minst

Alla siffror tyder också på att såväl antalet utöver som tittare har ökat under epidemin. Enligt Svenska e-sportförbundets ordförande Sammi Kaidi så började trenden däremot redan tidigare.

– Vi upplever att fler kom till insikt att e-sport är en sport innan det blev en pandemi. Pandemin har i stället möjliggjort för e-sporten att ta större plats och synliggjort fördelarna. Det är den sport som drabbas minst.

Tror du gamers haft fördel när det gäller att ställa om till livet i självkarantän?

– E-sportare är i allra högsta grad idrottare som på samma sätt som andra idrotter behöver kondition och styrka för att klara av de påfrestningar som ställs för att e-sporta. Det som skiljer oss åt är att spelplanen eller arenan inte stängs ned, utan fortsätter hålla öppet.

Spelar folk mer nu än innan, och tror du att personer som vanligtvis inte spelar kan börja nu?

– Vi tror att vi kommer se ett uppsving av fler e-sportare under dessa tider. Vi tror också att hälsofördelarna med e-sport kommer vara i större fokus när större delar av samhället väljer en social distansering. För att vara en duktig så krävs det styrka och kondition.

Att e-sporten växer så det knakar är ingen hemlighet. Marknaden spås passera en miljard dollar, motsvarande drygt 9,8 miljarder kronor, i inkomster för första gången i år enligt Business Insider

Den siffran förväntas nästan dubblas till 2022.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.