Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Försöker nå elever i utsatta situationer”

Läraren Mathias Nilsson och handledaren Martin Johansson Foto: David Blome
Foto: David Blome
Foto: David Blome

Många gymnasieskolor med e-sport på schemat vill utbilda morgondagens stjärnor.

Men på Gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby så är målet ett annat.

– Vi försöker också nå elever i utsatta situationer, så som hemmasittare och de som har det tufft i skolan, säger handledaren Martin Johansson.

Totalt så finns 41 gymnasieskolor runtom i landet som erbjuder utbildning inom e-sport. En siffra som växer för varje år.

På Gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby så erbjuds en e-sportutbildning som sticker ut från mängden. 

– Vi är väl ganska unika i Ronneby med vårt sätt att se på det. Vi är, såvitt jag vet, de enda som gör detta för att även nå elever i utsatta situationer, så som hemmasittare och elever som har det tufft i skolan. Vi använder e-sporten som ett verktyg för att få dem till skolan, säger Martin Johansson som är handledare för utbildningen. 

I den första årskullen, för tre år sedan, så var fem av eleverna handplockade till utbildningen. De var före detta hemmasittare som precis börjat ta upp studierna igen som får studera tillsammans med övriga elever på kursen.

– En av våra elever, som då läste den här kursen. Han hade inte skrivit ett prov på många år och det första provet han skrev här i skolan var i e-sport, och han hade alla rätt på det provet. Sedan satt han hemma och väntade på att visa det för sin mamma, vilket gjorde dem båda mycket berörda.

”Vi möter alltid motstånd”

Martin Johansson berättar också att de tidigare utsatta eleverna har fått en helt ny social yta att röra sig på med e-sporten som gemensam nämnare. 

Men alla föräldrar är inte positiva till utbildningen.

– Vi möter ju alltid motstånd, e-sporten. Så är det. Men de föräldrar som har haft elever här ser ju en otrolig förändring över tid på deras barns beteende, hur de mår och det sociala. Sen är det ju inte bara att knäppa med fingrarna och så börjar de plugga och går ut med fullständiga betyg. Tyvärr så är det inte så bra, utan det här är ett steg i deras resa framåt.

Mathias Nilsson, som är lärare på utbildningen, berättar om hur det går till i klassrummet.

– Vi kör ganska mycket lagarbete, där vi pratar mycket om kommunikation samt moral och etik. Hur beter man sig på internet mot motståndare och lagkamrater? Sedan är det kunskap om själva spelet och väldigt mycket taktik. 50 procent av själva kursen handlar om fysisk träning också. För det är viktigt när man e-sportar att dels äta rätt, det ingår kost i kursen, och dels fysisk träning för det är viktigt att syresätta hjärnan så man orkar längre.

Vad är det för spel som ingår då?

– Vi är inriktade på Counter-Strike. Men man lär sig tekniker och träningsmetoder för hur man tränar i e-sport som man kan föra över till andra e-sporter. 

Hur ser eleverna själva på utbildningen?

– Många tror ju att det bara är att komma hit och sitta och spela. Men den uppfattningen ändras ganska snabbt då det består är fysiskt träning och mycket teori. Att spela är en del av det så klart, men vi vill att man tränar rätt och tränar effektivt.

Kursen kan väljas som elevernas individuella val och går under namnet Idrott och hälsa specialisering ett och två, som ligger på 100 poäng vardera. Den kan läsa under samtliga tre år på gymnasiet.