Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Det är inte pengarna som är det viktigaste”

Börje Salming. Foto: SUVAD MRKONJIC
Björn Borg. Foto: BILDBYRÅN
Pernilla Wiberg. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Martin Dahlin. Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Tomas Brolin. Foto: SVEN LINDWALL
Zlatan Ibrahimovic Foto: A-Z UNDERWEAR
Annika Sörenstam. Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN
1 / 8

Parfymer, gummitofflor, kalsonger och fastigheter.

Svenska superstjärnor som Björn Borg, Annika Sörenstam, Peter Forsberg och Börje Salming har fortsatt att tävla på en annan arena efter sina karriärer.

– De vill vara kvar i rampljuset och inte ligga och lata sig på en strand. Allt handlar inte bara om pengar, säger Niklas Turner Olovzon, 43, varumärkesexperten.

SportExpressen har tittat närmre på stjärnornas framgångsfulla satsningar, och misslyckanden.

Det vimlar av svenska idrottshjältar som hyllats av en hel värld.

Björn Borg, 62, var världens bäste tennisspelare. Börje Salming, 68, och Peter Forsberg, 45, kungar i hockeyrinkarna i NHL.

Annika Sörenstam, 48, krossade alla på golfbanan. Fotbollstrion Zlatan Ibrahimovic, 37, Tomas Brolin, 49, och Martin Dahlin, 51, var superstjärnor i några av världens bästa lag.

Zlatan Ibrahimovic spelar fortfarande. Men stjärnan fyller 38 år i höst och har snart skjutit sitt sista drömmål.

Vid sidan om planen har Ibrahimovic redan börjat bygga upp ett liv efter fotbollskarriären.

Med parfymer, kläder, telefoner och vitamindrycker.

Malmögrabben från Rosengård har gett sig in på samma bana som många andra svenska idrottshjältar har gjort.

Och det finns en förklaring bakom karriärsbytet, enligt Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert och grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab.

– För stjärnor som Peter Forsberg, Börje Salming och Zlatan är det inte bara pengarna som är det viktigaste. Det är tävlingen, att prestera utanför arenan. De vill vinna även om det inte handlar om idrott, säger Niklas Turner Olovzon.

En bild Börje Salming bekräftar:

– För mig var det viktigt att allt skulle vara hundra procent. Jag ville ge allt för att det skulle bli så bra som möjligt när vi startade mitt varumärke 1990, säger han.

Björn Borg lanserade kläder

Men det hela började tidigare än så. Tenniskungen Björn Borg skulle bli en av de första riktigt stora svenska sportprofiler att ge sig in i modebranschen.

Det var kläder, skor och parfymer.

– Det var väntat att Borg skulle börja med kläder och parfym. Han var en sorts pionjär som fick stor uppmärksamhet när hans affärer startade i slutet av 1980-talet, säger Niklas Turner Olovzon.

Just valet av parfym och modekläder var något som gick hand i hand med personen Borg när han var som bäst på tennisbanan.

– Det andades glamour kring Borg, han tjänade stora pengar. Han var modemedveten och flyttade tidigt till lyxens Monte Carlo på Franska rivieran, säger Turner Olovzon.

Borg gick ut hårt med att lansera flera nya produkter. Men Sverige var inte redo för hans stora satsning.

– Det var en skakig resa i början, men sedan tog allt en ny vändning. Borg är numera ett av våra största varumärken, säger Niklas Turner Olovzon.

”Ett klokt och lönsamt beslut”

Märket Björn Borg har blivit populärt - trots att den förre världsettan inte längre har med sitt gamla bolag att göra.

– Andra bolag har köpt rättigheterna till Borg, han får i sin tur en viss procentsats för att låna ut sitt namn, säger Niklas Turner Olovzon. Det var ett klokt beslut och framför allt lönsamt för honom.

Är det tennisspelarens Björn Borgs framgångar på tennisbanan som även gjort honom till en berömd affärsman?

– Den nya generationen tänker inte på tennisspelaren. Varumärket står stadigt själv. Det är inte lika förknippat längre med personen Borg. Många som köper produkterna kanske inte ens vet att han är en gammal tennisstjärna.

Forsberg satsade på gummitoffla

Efter Björn Borg har flera superstjärnor lanserat egna märken och investerat i en rad oväntade produkter.

Puckgeniet Peter ”Foppa” Forsberg, som vann VM, OS och Stanley Cup två gånger, lanserade en gummitoffla i Sverige, den så kallade ”Foppatoffeln”.

Och förra året flyttade Forsberg och hans hustru Nicole till Schweiz då de köpt in sig i ett skoföretag med huvudkontor i Zürich. 

– Jag och Nicole vill satsa på det här skoföretaget som vi köpt in oss i. Sedan får vi se hur det går och hur vi trivs och allting, men meningen är att bo där i några år, sa Peter Forsberg till Aftonbladet i fjol.

Niklas Turner Olovzon är imponerad av Forsbergs nya satsning och driv. 

– Han har utvecklats till en bra affärsman, en investerade med nytänkande. Att ta in en gummitoffla till Sverige och lansera den var en hit. Han har lyckats bra och investerat rätt.

 Hockeyproffset har även investerat i fastigheter som golfbanor.

– Den känns nästan som Peter och hans pappa Kent äger halva Örnsköldsvik, säger Niklas Turner Olovzon.

– Peter är en investerare som lyckats placera sina pengar. Hans namn är ett stort dragplåster.

Salmings val var oväntat

Före ”Foppa” dominerade Börje Salming i NHL och Toronto. Den stenhårde arbetargrabben från gruvstaden Kiruna gjorde 17 säsonger i världens bästa liga.

– Börje var kompromisslös i sitt spel och arbetade stenhårt varje dag. Det har han fört vidare när han satsat på sina egna märken. Han har också haft många smarta personer som hjälpt honom fram på den här resan, säger Niklas Turner Olovzon.

Salming började göra kalsonger och parfym för att sedan sakta men säkert byggt upp ett helt stall med andra produkter.

– Parfym och kalsonger kan man lätt tillverka och marknadsföra utan kvalitetsproblem. När det handlar om hockey- och innebandyutrustning handlar det mer om ett långsiktigt arbete som kräver mer kvalitet, säger Niklas Turner Olovzon.

Börje Salming berättar att han fick frågan om att lansera ett eget kalsongmärke 1990. 

– På den tiden var det så många olika färger som gällde. Vi körde med vitt, svart och grått. Det blev succé direkt. Kalsongerna sålde slut innan innan jul, säger Börje Salming.

Drivkraften Salming hade ute på isen, viljan att vinna har även präglat hans varumärke.

– Jag vill vara närvarande, det är hårt jobb som gäller. Tidigare var jag med och tittade på olika tyger och var på många möten. I dag följer jag mycket på distans, men jag är med på olika invigningar.

När Salming fyllde 65 år sålde han stora delar av sitt varumärke.
– Jag tar det lite lugnare nu när jag blivit pensionär. Sköter det mesta hemma från kontoret. Försäljningen av kläder och skor inomhus till olika idrotter och löparskor går väldigt bra. 

Hur togs din lansering emot av dina konkurrenter på området?
– Många sa att vi inte skulle lyckas och var skeptiska. Men jag har fått beröm från alla
håll under de här åren. Det känns kul.

Hur är det att ha ett eget märke?
– Jag är stolt och det är roligt, säger Börje Salming.

Niklas Turner Olovzon hyllar backlegendarens satsning:

– Salming är involverad i mycket och har legat nära sin produktutveckling. Han har med sin personlighet tillfört ett hårt jobb även utanför rinken. Att han skulle sälja hockeyprylar var mer väntat än kanske parfym och kläder.

Ibrahimovic har satsat på parfym

Zlatan Ibrahimovic är en annan svensk superstjärna som gett sig in en rad stora affärsprojekt - trots att han fortfarande inte lagt sina fotbollsskor på hyllan.

I december 2014 inledde Ibrahimovic ett samarbete med Dressmann, vilket ledde till att sportklädmärket A-Z lanserades.

– Deras företagskultur och vinnarmentalitet matchar mig perfekt, att de dessutom är ett företag för folket gjorde valet av partner enkelt för mig, sa Ibrahimovic då.

Men trots massiva marknadsföringsinsatser blev sportkläderna aldrig någon succé. Kostnaderna översteg intäkterna med runt hundra miljoner kronor per år både 2016 och 2017.

Efter två år med förluster köpte Dressman ut Zlatan Ibrahimovic, för att sedan lägga ned klädmärket A-Z sommaren 2018. 

– Zlatans sportvarumärke AZ blev inte den succé som många kanske trott. Kläderna lanserade först på nätet, nu är det bara mest kalsongförsäljning kvar, säger Niklas Turner Olovzon.

Hur har det gått för affärsmannen Zlatan Ibrahimovic?

– Parfymen har gått bra. Det är en stor succé, precis som hans många reklamjobb som är inkomstbringande. 

– Jag tycker ändå att han lyckats mycket bra som affärsman även om det blivit några mindre bra affärer. Zlatan kommer att ta ytterligare ett steg in i affärsvärlden den dagen han slutar spela fotboll.

 

LÄS MER: Zlatan Ibrahimivic misslyckade affärer - förlorade hundratals miljoner

 

Brolin satsade på dammsugare

Tomas Brolin och Martin Dahlin var landslagsspelare och VM-hjältar i USA 1994. De valde också att satsa på egna varumärken efter sina karriärer.

Dahlin satsade på skjortor och Brolin på munstycken till dammsugare. Ett oväntat, men lyckat drag då Brolin köpte in sig i företaget Twinner 1998. 

I en intervju med SportExpressen, 2017, berättade Brolin att han alltid tog med sig sina dammsugarmunstycken, även på semestern. 

– När frugan och jag var i Sydafrika i vintras var inget undantag. Så nu finns det också en dam på ett torg i Hermanus som säljer mina munstycken.

På frågan om det inte hade varit mer glamoröst med ett eget klädmärke, svarade Brolin:

– Jag skiter i om det är glammigt eller inte, jag vill göra business och tjäna pengar. Och du ser väl hur det har gått för en del av dem som satsat på kalsonger och annat.

– Men visst, jag har blivit hånad för att jag valde att satsa på dammsugarmunstycken. Men sen när folk såg att det gick bra så var det inte lika roligt att håna mig längre, sa Brolin.

Niklas Turner Olovzon menar att Brolins närvaro i sociala medier gynnar honom. 

– Tomas Brolin är duktig på sociala medier där han syns mycket. 

Fotbollsvännen Martin Dahlin är inte lika aktiv i sociala medier. Men även han tog sig in på en annan bana efter idrottskarriären. 

– Martin Dahlin gjorde en formidabel succé för 20 år sedan med sina skjortor. Dahlin-skjortan hade en mycket stor omsättning under några år och var en trendfaktor. Han var även modell för sina kläder, säger Niklas Turner Olovzon.

 

LÄS MER: Martin Dahlin berättar om livet i Monaco och nya jobbet som agent

 

I dag är Martin Dahlin fotbollsagent. Skjortorna finns kvar, men affärerna går inte lika bra i dag enligt Turner Olovzon. 

– Hans skjortor finns kvar, men inte i lika stor utsträckning och omsättningen är inte i närheten som den var under glansåren. 

Men förutom klädkollektionen investerar Martin Dahlin pengar i en rad olika aktiebolag. Hösten 2016 gick det att läsa en artikel med rubriken ”Aktieklippet som ger miljonregn för Dahlin”. 

Aktier i företaget Magnolia Bostad hade då gett Martin Dahlin en värdeökning på drygt 80 miljoner kronor sedan börsintroduktionen året innan.  

Och Martin Dahlins totala innehav var värt cirka 116 miljoner kronor.

När SportExpressen träffade honom i Monaco för två år sedan ville han inte kommentera sina affärer nämnvärt. 

– Det är privat känns det som. Men jag har lärt mig att inte allting är privat när man är en offentlig person, sa han då. 

Sörenstam lanserade golfprodukter

Bland de som har stannat inom sportens värld finns Annika Sörenstam, som har lanserat en rad olika golfprodukter. hennes produktportfölj är stor på den amerikanska marknaden, men har inte slagit igenom lika mycket i Sverige.

– Vi har inte haft samma koll på henne i Sverige eftersom hon haft alla sina framgångar på den amerikanska touren. Den amerikanska marknaden har lyft henne som affärskvinna. Här i Sverige är hon betydligt mer underskattad och kanske inte lika folkkär som många andra stjärnor.

Vad beror det på?

– Sörenstam har varit amerikaniserad i allt det hon gjort och inte slagit igenom på samma sätt i Sverige. I USA finns det en annan uppfattning om henne än den bild som har getts i Sverige. Här har hon uppfattats som introvert och lite tråkig. Den bilden har inte USA av henne, säger Niklas Turner Olovzon.

”Här snackar vi mer om en kort framgång”

Pernilla Wiberg är en annan profil som bytt bana efter den alpina karriären. Hon är för tillfället programledare i Mästarnas mästare. Vid sidan av tv-uppdragen, hon är även är expertkommentator för SVT, har hon släppt både en skiva och sålt smycken. Men tyngden i dag ligger snarare i hennes expertkunskaper, än produkter. 

– Här snackar vi mer om en kort framgång. Hon blev mer och mer expert och föredragshållare. Hon har ett starkt varumärke i personen Pernilla Wiberg, säger Niklas Turner Olovzon.

Hur då?

– Hon är driven, har en hög trovärdighet som också kan väcka känslor. Pernilla Wiberg berör. Hon har alltid haft ett bra självförtroende och det gick kanske inte hem så bra tidigare. Men i dag är hon accepterad på ett annat sätt.

Stjärnorna nya karriärer: Parfym, pizza och gummitofflor

BJÖRN BORG

DÅ: tenniskung, fem raka titlar i Wimbledon och sex segrar i Paris.

NU: Sålt sitt namn Borg till ett bolag som lanserar underkläder, skor och kläder.

 

BÖRJE SALMING

DÅ: Hockeyproffs, 17 år i NHL. Uttagen i all-star-team i Canada Cup 1976.

NU: Säljer hockey - och innebandyutrustning. Men även parfymer.

PETER FORSBERG

DÅ: Stanley Cupmästare, världsmästare och olympisk mästare i ishockey.

NU: Investerar i fastigheter, lanserade gummitofflan i Sverige.

 

ANNIKA SÖRENSTAM

DÅ: Världens bäste spelare på golfbanan. Många stora titlar.

NU: lanserar egna golfprodukter - stor på den amerikanska marknaden.

ZLATAN IBRAHIMOVIC

NU: Magnifik fotbollskarriär som är på väg att ta slut. Säljer parfym, underkläder, investerar i en rad projekt.

 

TOMAS BROLIN

DÅ: Världsspelare i fotboll, proffs i Italien och England.

NU: Säljer munstycken till dammsugare - varit inne i krogsvängen med en rad projekt.

MARTIN DAHLIN

DÅ: Världsspelare i fotboll - VM-hjälte 1994.

NU: Fotbollsagent - som sålt skjortor med stor framgång.


PERNILLA WIBERG

DÅ: Alpin drottning med både VM- och OS-guld.

NU: Expert i SVT, sålt smycken och släppt skiva.

 

GLENN STRÖMBERG

DÅ: Världsspelare i fotboll, proffs i Italien.

NU: Säljer italienska produkter i Sverige, som pasta, oliver och pasta.

 

JESPER BLOMQVIST

DÅ: Fotbollsstjärna som var proffs i Italien och England.

NU: Delägare i en pizzeria på Lidingö utanför Stockholm.

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.