Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

För Barbro rasade allt efter Ronnies död

Ronnie Peterson.

Ronnie Peterson lämnade ett stort tomrum efter sig. Hos Barbro, Nina och hela familjen Peterson. På startlinjen bland världens bästa formel 1-förare. Och som mentor åt unga svenska talanger.

(Artikeln publicerades första gången den 14 september 2008.)


Barbro Peterson hade oerhört svårt att komma över Ronnies död.
Hon var ensam med Nina, två och ett halvt år, och hela hennes tillvaro rasade samman. Troget hade Barbro följt Ronnie på tävlingar världen runt, ända sedan de träffades 1969. Flera gånger fick Barbro frågan om hon inte var rädd när hon såg Ronnie tävla. Lika många gånger upprepade hon vad Ronnie redan sagt: Förarna visste om riskerna, olyckor hände, men det var inget man gick och tänkte på. 

Ändå fanns det gånger när Barbro var rädd. När Ronnie provade Nascar, hästkraftstinna muskelbilar på en ovalbana, i USA hejade de andra förarfruarna vilt från utsiktstornet. Barbro gömde sig och ville helst inte se på.
Ronnie och Barbro hade umgåtts med vänner ur racerkretsen. I England finns de allra flesta F1-teamen och förarna inom ett ganska begränsat område. För Barbro var det naturligt att fortsätta i samma bekantskapskrets och hon stannade kvar i England. I en intervju i Expressen förklarade Barbro att dottern Nina var hennes stora stöd i bearbetningen av sorgen efter Ronnies död - livet skulle gå vidare.
När Barbro syntes på bild med James Hunt tog romansryktena fart. Men det var en annan racerförare som fångade hennes kärlek, nordirländaren John Watson. Watson hade tidigare haft ett förhållande med Jochen Rindts änka Nina, och det var också Watson som fått ta över Ronnies plats i McLaren-stallet 1979. John Watson debuterade i formel 1 1973 och fortsatte att tävla till och med 1985. 1982 var han tvåa i VM-tabellen. John Watson arbetade efter sin karriär som expertkommentator på BBC.


LÄS ÄVEN: Därför vill inte dottern besöka Petersons grav


Barbro och John flyttade ihop i Maidenhead och paret förklarade 1981 att de tänkte gifta sig. Det blev aldrig något giftermål, men Barbro, Nina och John fortsatte att leva tillsammans.
Lördagen den 19 december 1987 hittades Barbro Peterson död i sitt badkar. John Watson hade brutit upp dörren till badrummet och hittat Barbro i badkaret. Barbro dog bara 40 år gammal. Hon är begravd i Örebro, tillsammans med Ronnie. Dödsorsaken fastställdes till drunkning, och precis som vid Ronnies dödsfall så har det spekulerats om hur och varför det skedde.
- Det gjordes en polisutredning och det fastställdes en dödsorsak, efter det finns det ingen anledning att spekulera. Sånt skadar bara de anhöriga, säger Staffan Svenby.
Svenby hade under alla åren en nära kontakt med Barbro i egenskap av den som skötte om Ronnies tillgångar. Nina Peterson hade precis fyllt tolv år när hennes mamma gick bort och hon blev föräldralös. Barbro, John och Nina skulle ha rest till Sverige för att fira jul. Istället kom John ensam med Nina, och hon lämnades kvar hos farmor och farfar i Örebro. När Nina skulle börja i sjunde klass flyttade hon till sin farbror Tommy. Där fanns en jämnårig kusin. Från och med nionde klass gick Nina på Lundsbergs internatskola strax utanför Filipstad. Där gick hon också ett treårigt gymnasieprogram.

Efter studenten flyttade Nina tillbaka till London och England, där hon studerat till inredningsarkitekt. I dag är Nina Peterson 32 år. Hon är ofta i Sverige och har tät kontakt med släkten och sina gamla vänner.
- När jag flyttade hem till Sverige förstod jag hur känd min pappa var. Mina jämnåriga kompisar visste vem han var, har Nina berättat.
I en intervju i lokaltidningen Nerikes Allehanda, publicerad i november 2002, berättar Nina att hon är gift med Calle Kennedy och att hon har en egen firma i inredningsbranschen och sommarhus i Marstrand. Bröllopet mellan Nina och Calle stod i Medevi brunn sommaren 2002. Namnet är ändrat från Peterson till Kennedy. Nina var med när Ronnie Peterson-museet invigdes i Örebro i somras.
Staffan Svenby är gudfar åt Nina och det är också Staffan som förvaltar Ronnies förmögenhet åt henne. Svenby har flera gånger fått förklara för Nina vad som hände på Monza och på Niguardiasjukhuset.
- Sid Watkins bok var ett bra stöd. Jag gav den till Nina och sa: Läs den här så förstår du vad som hände, hur det gick till, och att det jag berättat stämmer, säger Svenby.
Uppgifter till Expressen säger att Ronnie Petersons samlade förmögenhet var 18 miljoner 1978.
- Den summan kan jag dementera, det var väsentligt mindre. Men det där är privat. Nina lever ett bra liv, det är det viktigaste, säger Staffan Svenby.

I dag kan vi avslöja att Barbro Petersons testamente gav dottern Nina Peterson drygt 4,4 miljoner kronor. Testamentet gav också 50 000 kronor till Ronnie Petersons minnesfond. Ronnies prissamling ville Barbro skänka till ett museum.
Ronnie hade försäkringar som tryggade framtiden för hans efterlevande och en förutbestämd plan över hur pengarna skulle förvaltas. De flesta förare hade extra försäkringar. Staffan Svenby bekräftar att det gällde även Ronnie.
- Visst, det hör till vanlig management, säger Staffan Svenby.
- Teamen ställde också krav på att det fanns försäkringar, för att förhindra krav på skadestånd från förarna.
Staffan Svenby själv fortsatte sin affärsverksamhet efter Ronnies död. 1991 sålde han sitt företag för mässor och medieverksamhet till brittiska Blenheim. Svenby följde med och blev en av de första svenska cheferna för ett brittiskt börsnoterat företag. 1996 såldes företaget till United News Media och året därpå slutade Svenby.
I Sverige sitter Staffan i styrelsen för flera bolag. Genom bolagen kontrollerade Staffan Svenby tidigare bland annat motorbanorna Mantorp och Ring Knutstorp. Staffan Svenby fanns också med som medfinansiär när Percy Nilsson byggde upp ishockeylaget Malmö IF.
- Vi var några stycken som tyckte att Malmö behövde ett elitlag i hockey. När vi hade nått det målet hoppade jag av, säger Svenby.
Sedan 1993 är han bosatt i England men efter avhoppet från UNM 1997 är han ofta i Sverige. Staffan Svenby var också under en period vice ordförande i Svenska bilsportförbundet och han var en av männen som bildade STCC AB.
Staffan blir smått generad när jag räknar upp företagen. Vi sitter i en kontorslokal vid banan i Mantorp. Staffan är mitt uppe i förberedelserna inför en stor dragracingtävling, han bjuder på ljummen hamburgare, kaffe och några kakor. Avhoppet från UNM ser han som en nedtrappning, och han tänker ägna mer tid åt motorsport framöver.

Hjälpte unga talanger

Ronnie Peterson var under flera år lika med svensk motorsport på högsta internationella nivå, och han ville hjälpa fram unga talanger. Både Eje Elgh och Stefan "Lövis" gick i Ronnies fotspår, och mycket tack vare Ronnies kontakter i England kunde de skaffa sig fina möjligheter i karriären.
- Jag bodde ofta hemma hos Ronnie i England. Klippte gräsmattan, passade lilla Nina, och sånt, berättar Eje Elgh.
- Det var tack vare Ronnies kontakter med Chevron och Marlboro som jag kunde börja köra formel 3 i England. Så sent som en vecka före loppet på Monza lovade Ronnie att hjälpa Eje ända fram till ett F1-kontrakt.
- Vi tävlade tillsammans i ett standardbilslopp och det gick väldigt bra för mig, minns Eje.
- Efter loppet förklarade Ronnie att han var imponerad, och att vi skulle jobba för ett F1-kontrakt.
När Ronnie gick bort förlorade Eje sin läromästare, mentor och vän. Det blev också svårare att öppna dörrarna till de stora teamen.
- Jag lutade mig kanske lite väl mycket på Ronnie, och när han inte fanns längre förlorade jag fotfästet. Det var svårt, säger Eje.

På våren 1980 hade i alla fall Eje en F1-körning inom räckhåll.
- Ett italienskt företag och en promotor från Schweiz hade ordnat fram pengar och jag hade kontakt med teamet Ensign.
Men en olycklig krasch satte stopp för planerna. Eje hade lovat Ronnies gamle kompis Tim Schenken att testa en nybyggd F2-bil. Under testet körde Eje av banan och skadade sig svårt. Hela säsongen 1980 var spolierad och F1-chansen borta.
Efter bland annat tio år som fabriksförare åt Toyota i Japan lade Eje 1990 hjälmen på hyllan. I dag är Eje teamchef i STCC och expertkommentator i TV6. Eje har också fört arvet efter Ronnie vidare till förare som Kenny Bräck, Björn Wirdheim och Alexander Storckenfeldt. Calle Rosenblad är förare i Ejes STCC-team, Calle som under en period var Nina Petersons pojkvän.
Steget efter Eje fanns Stefan "Lill-Lövis" Johansson. "Lövis" nådde ändra fram till ett F1-kontrakt med Spirit Honda 1983. Via Tyrrell och Toleman kom "Lövis" till Ferrari 1984, värvad av den legendariske chefen Enzo Ferrari själv. ”Lövis” gamla kontakter med Ron Dennis - de vann brittiska F3 ihop - gjorde honom också till F1-förare i McLaren. Men tyvärr hade ”Lövis” svårt att göra sig själv rättvis. Både Ferrari och McLaren hade problembilar just de år Stefan fanns där Efter några problemfyllda säsonger med Onyx-stallet flyttade Stefan till USA och Indy-serien 1992, där han tävlade i fem säsonger.
1997 vann Stefan 24-timmarsloppet på Le Mans och flera andra sportvagnslopp. Samtidigt startade han ett racingteam i IndyLight, och planer fanns för ett team i Champ-serien.
”Lövis” är också manager åt Indycar-stjärnan Scott Dixon och han tävlar få och då i olika sportvagnslopp.
- Jag körde F3 i England halva säsongen 1978. Det var främst Eje som hjälpte mig, via de kontakter som Ronnie hade. Utan den hjälpen hade jag inte klarat mig, säger "Lövis".

Vi sitter på Operakällaren i Stockholm och "Lövis" har precis berättat om sina framtidsplaner för sitt team.
- Alla minns Ronnie som en oerhört duktig förare, och han var omtyckt, säger "Lövis" som tävlat för Ken Tyrrell precis som Ronnie gjorde 1977.
"Lövis" är den svenske förare som nått de största framgångarna sedan Ronnie Petersons tid.
Både Eje och Stefan hade hjälp av Ronnies manager Staffan Svenby.
- Ronnie hade hjälpt fram de här killarna och jag ville fullfölja det vi en gång startat, berättar Staffan.
Efter olyckan på Monza fick motorsporten svårare att få stöd. Husvagnstillverkarna Polar hade haft ett kontrakt med Ronnie sedan 1972, men slutade helt efter 1978.
- Svensk motorsport fick sig en knäck efter olyckan och Ronnies död, säger nestorn själv, Picko Troberg.
- Först 20 år efter Monza började vi uppleva lite av draget från gamla tider. Och först då har generationen efter Eje och Stefan slagit igenom ordentligt.
Kenny Bräck - under några år med Eje som mentor - vann Indycar-serien och Indy500 i USA och Rickard Rydell - med Picko Troberg som vägledare - har vunnit BTCC-serien i Storbritannien.
Efter Bräck och Rydell har förare som Richard Göransson, Robert Dahlgren, Alx Danielsson, Peter Sundberg och Stefan Söderberg gjort bra ifrån sig internationellt.
Björn Wirdheim vann i år F3000-mästerskapet och ska testköra för flera F1-stall. Alexander Storckenfeldt var uttagen till Toyotas lärlingsprogram för F1 men petades bort inför 2003.
Marcus Ericsson nämns i dag som vårt kanske allra största F1-hopp. Marcus har Kenny Bräck och Eje Elgh som mentorer och hemstaden är Kumla, bara någon mil från Ronnies Örebro.
Något som liknar Ronnie Petersons karriär kanske vi aldrig får uppleva igen i Sverige. Men en förare i F1 finns inom räckhåll.

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.