Vänder helt: De stoppar inte film med Wenström

Ola Wenström.
Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN
Wenström i studion under handbolls-EM.
Foto: Alexander Larsson Vierth/TT / TT NYHETSBYRÅN

Nent Group stoppade först ATG:s reklamfilmer med Ola Wenström.

Sedan ändrade sig tv-huset helt.

– Vi diskuterade detta internt under kvällen och kom fram till att det var ett felaktigt beslut att stoppa filmerna, säger Roberta Alenius, head of corporate communications på Nent Group, till Resumé.

Programledaren Ola Wenström lämnade Nent Group efter den förra Premier League-säsongen.

Avskedet blev stökigt och Wenström hamnade bland annat i bråk med sina kolleger efter den sista omgången i Premier League.

Ola Wenström stoppades av Nent

Under hösten har Ola Wenström börjat jobba för ATG. Planen är att han ska skriva krönikor om internationell fotboll och jobba med bolagets nya spel Big 9. 

– Jag kommer att bidra med innehåll, journalistiken runt de bästa matcherna både före och efter varje helg, men det är både fascinerande och kul att även vara en del i lanseringen av ett nytt spel, sa Wenström i ett pressmeddelande i början av oktober.

Wenström ska även vara med i ATG:s reklamfilmer Nent Group gav förra veckan beskedet att filmerna inte skulle få visas i deras kanaler, uppger Resumé.

Nent Group ändrar sig

ATG har köpt reklamutrymme hos Nent under flera år och beskedet möttes av kritik från ATG. Hans Lord Skarplöth, vd för företaget, tycker att förklaringen var tvetydig.

– Nent hänvisar till att Ola Wenström förknippas med Viasat redaktionellt. Det känns lite märkligt med tanke på vilka uttalanden Nent och Anders Jensen (vd) gjorde i våras. Då sa mediehuset att det var ett medvetet att satsa på yngre talanger och förnya sig. Att de inte hade något behov av Ola. Nu är budskapet till oss att Ola är ”Mr Viasat”. I mina öron blir det väldigt konstigt, säger han till Resumé.

Nents head of corporate communications Roberta Alenius svarade Resumé i en skriftlig kommentar. Hon menade att beslutet handlade om tydlighet. Eftersom Wenström varit ansiktet utåt för sportsändningar skulle det bli otydligt för tittarna om de såg en sportreporter eller spelreklam.

Under torsdagskvällen ändrade sig Nent Group dock helt efter diskussion där bland annat vd:n Anders Jensen ingick.

– Vi diskuterade detta internt under kvällen och kom fram till att det var ett felaktigt beslut att stoppa filmerna, säger Roberta Alenius, head of corporate communications, till Resumé.

Sportchefen slutade efter turbulensen

Per Nunstedt fick ny roll på Nent.

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.