Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Dags för årets rallyfest i Sverige: "Är skitkul"

Richard Göransson.Foto: Martin Palm

KARLSTAD. Det sägs att nummer två är den förste förloraren.

Inte om man frågar Richard Göransson.

– Kommer jag i mål som tia så känner jag mig som en ­segrare, säger VM-debutanten.

Fem förare att hålla koll på i dag

Mikko Hirvonen, Citroen

37-årig finländare med imponerande meriter. Tio år efter VM-debuten kan han i sitt CV anteckna VM-tvåa 2008, 2009 och 2011, VM-trea 2006 och 2007 samt 14 vunna VM-rallyn. Två av dem har kommit i Sverige där ­Hirvonen vunnit Svenska rallyt två år i rad och nu är ute efter tredje raka. Inledde säsongen med en fjärdeplats i Monte Carlo och vann sedan genrepet Rally Finnskog före Henning Solberg.

Jari-Matti Latvala, Ford

Landsmannen hotade länge Hirvonen i Svenska rallyt 2011 och kom i mål som trea, 34 sekunder efter segraren. Vann rallyt 2008 och vill gärna göra det igen. 26-åringen var total-VM-tvåa 2010 och har vunnit fem VM-rallyn så här långt. Är trots sin ungdom en rutinerad förare och lär vara på pallen om han är kvar i resultatlistan söndag. Kan luta sig mot traditionen - finländare har vunnit Svenska rallyt åtta av de tio senaste åren.

Sebastian Loeb, Citroen

Fransmannen jagar sin nionde VM-titel - efter att ha tagit åtta titlar i rad - och sin andra i Svenska rallyt där hittills enda segern kom 2004. Den makalöse 37-åringen har 67 vunna VM-rallyn på meritlistan 13 år efter VM-debuten - men har inte Svenska rallyt som favorittävling. Vill ha revansch efter förra årets misslyckande då Loeb kom i mål på en sjätteplats, två och en halv minut efter Hirvonen trots att han inledde rallyt bra.

Henning Solberg, Ford

Storebror Solberg fick en tuff säsongsinledning i Monte Carlo där nästan allt elände inträffade samtidigt. Två drivaxlar gick sönder, bromsarna krånglade, motorn gick ojämnt och för säkerhets skull körde han sönder vänster bakhjul och sabbade fjädringen. VM-nia 2011 och utan poäng i förra årets Svenska rallyt där han rullade och tvingades bryta på lördagens första sträcka. Ändå ett av tre tunga norska hopp i årets rally.

Petter Solberg, Ford

Ett år yngre Petter vill också ha ett ord med i laget men lär köra försiktigt mellan sträckorna i år efter att ha bötfällts och riskerar uteslutning vid ny fortkörning "civilt". Förra året tvingades han låta kartläsaren köra i mål i Svenska rallyt efter att ha blivit av med körkortet och i år har han tvingats söka dispens hos Fia för att få åka hem - eftersom han bor längs en av specialsträckorna. Har inlett 2012 med en succéstart som trea i Monte Carlo.

Fakta: Svenska rallyt

Svenska rallyt drar i gång i dag med ett ­tidskval som kan avgöra mycket och med första spektakulära ­specialsträckan på Färjestads­ travbana.

Tidskvalet: Tidskvalet är nytt för i år i rally-VM. I alla grusrallyn, och dit räknas Svenska rallyt, ska ett tidskval för VM-bilarna avgöra startordningen första tävlingsdagen - och förarna välja själva sin plats i startfältet. Tidskvalet avgörs i Råda nära ­Hagfors på en 3,99 kilometer lång shakedown-sträcka.

Första specialsträckan: I kväll är det så dags för första ­"riktiga" sträckan, SS1 på travbanan inför gissningsvis 10 000 ­åskådare. Första bilen går i väg strax efter 20.00.

Fyra gånger har han vunnit STCC. I fjol gjorde han rally­debut.

Richard Göransson kom till start i grupp N men utan stora förväntningar.

– Bara vi kommer i mål så, sade han till SPORT-Expressen då.

Det gjorde han. Som totaltvåa.

Nu tar "ettåringen" klivet upp i den tuffaste klassen. I en Mini John Cooper Works ska han tillsammans med kartläsaren Anders Fredriksson slåss med de stora grabbarna i rally-VM.

Det är Richard Göransson och stallkompisen Patrik Sandell - imponerande totalelva 2011 - som är svenskhoppen i WRC-klassen i Svenska rallyt. Men räkna inte med någon Göransson på prispallen.

Har bytt bil

Det gör han inte ens själv.

– Sebasian Loeb behöver förstaplatsen för att känna sig som en vinnare, säger 33-åringen.

– Kommer jag i mål som tia räcker det för att känna segerkänslan.

Förra årets Mitsubishi är alltså utbytt mot en Mini och Göransson är entusiastisk över bilen.

"Den är skitkul"

– Den är skitkul! Det är en av de roligaste bilar jag har kört, konstaterar han. Örebro-föraren och teamet har varit i Östersund och testat Minin rejält under två heldagar.

– Jag är rätt nöjd med körningen men sedan ska den omsättas i skarpt läge i tävling också.

Förra året när vi snackade ­inför rallyt tyckte du mest att det skulle bli kul men var lite osäker annars. Hur känns det nu?

– Jag är grymt förväntansfull. Framför allt ser jag fram emot lördagen och den fantastiska folkfest som väntar i Värmland.

2011 var inte bara solsken för Göransson. I säsongsdebuten av STCC körde han av banan i Danmark, fick frakturer på två ryggkotor och var borta från racingen tre månader. Tufft - men historia nu.

– Ja, och det enda viktiga nu är att jag känner att jag är förberedd för Svenska rallyt på allra bästa sätt. Förra året var han en blyg nykomling på första specialsträckan på Färjestads travbana och smög i mål på en 21:a plats.

– I år satsar jag fullt ut från start...

Elias förändring efter flytten till Vancouver

Föräldrarna om svenskens liv som superstjärna • Nya lägenheten • Umgänget i Vancouver • ”Det vill du inte höra när bandaren är på”

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.