Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Så lyckligt lottad, jobbar ju med mina intressen”

Expressen träffade Kenny Bräck i Indianapolis sommaren 2019.
Nu berättar Kenny Bräck om karriärens höjdpunkt, den ödesdigra kraschen och det nya livet i London.Foto: MARK EARTHY/TT / TT NYHETSBYRÅN
”Jag har en tjej som bor i Sverige och besöker mig ofta i England”, säger han.Foto: PATRIK LUNDIN 2014
Kenny Bräck.Foto: PATRIK LUNDIN 2014
Kenny Bräck.Foto: TOM STRATTMAN / AP

Han har tjänat mångmiljoner på sin idrott - och skaffat vänner inom kungafamiljen. 

Den 30 maj 1999 vann han det klassiska loppet Indy 500, och befäste sin roll som en av svensk motors största. 

Nu berättar Kenny Bräck om karriärens höjdpunkt, den ödesdigra kraschen och det nya livet i London. 

– Jag har en tjej som bor i Sverige och besöker mig ofta i England, säger Kenny Bräck, 53. 

Hans team kunde ha vunnit loppet redan 1998 om det inte var så att man räknat fel på bränsleförbrukningen vilket straffade sig när man låg i ledningen.

Kenny Bräck kunde i alla fall trösta sig med att han vann hela Indy Racing League-serien det året med bland annat tre segrar. 

Den kunniga amerikanska publiken och motorjournalister från hela världen fick ta fram kartböckerna för att leta reda på var i hela fridens namn lilla värmländska Glava med runt 200 invånare i Arvika, Sweden låg.

Det fanns en ny stjärna på racerhimlen.

– Vi vann mästerskapet. Indy 500 är ju bara ett av loppen i serien. Men det loppet är ju ikoniskt i hela världen. Det är det loppet alla vill vinna, säger han.

Stallchefen A.J. Foyt, som själv vunnit det klassiska loppet fyra gånger, kunde nog inte fatta vilken tur han haft som skrivit kontrakt med värmlänningen året före. 

Smolket i glädjebägaren var bara den där försmädliga missen i Indy 500 som irriterade. Man ville ha revansch för misslyckandet.

– Förberedelserna inför Indy 500 året därpå var ju monstruösa. Det fick inte gå fel en gång till. 

Hösten 1998 kom den nya bilen inför den kommande serien. 

– Jag tittade på den och sa inför temat: ”Den här bilen ska vi vinna Indy 500 med”.

Hela teamet började drillas inför nästa års serie. Det var inte bara förarna. Alla skulle vara med. Depåstoppen blev till exempel viktiga. Här kunde man kanske inte vinna loppen, men däremot förlora dem. 

Gick på alla fyra

När årets höjdpunkt skulle gå av stapeln på Indianapolis Motor Speedway i Indiana, USA inför 400 000 hänryckta åskådare hade Kenny redan testat bilen åtskilliga gånger.

Nu krävdes finjusteringarna, de där små detaljerna som gör all skillnad i världen. 

– Jag gick och kröp på alla fyra på gräset och utanför banan för att se vad det var för terräng. Om det var slätt eller om det fanns något brunnslock eller gupp. 

– Men det betalade sig i slutändan. Det brukar ju göra det, säger han. 

Och som det betalade sig!

Kenny stod som slutsegare i klassiska Indy 500. 

– Jag hade förberett mig så länge och så gick proppen bara ur. I det här fallet kan jag nog säga att jag aldrig fattade hur stort det här var. I min värld var det ”just another motor race.”

Foto: DARRON CUMMINGS / AP

Han skulle snart bli varse vad det innebar, och än i dag blir han påmind om det.

– Jag har ju ändå kört alla möjliga bilklasser och det allt folk kommer ihåg är Indy 500. Det är ju en seger som ger väldigt stort eko.

Kungen gratulerade

En av de första att gratulera Kenny Bräck efter segern var kung Carl Gustaf. Kungen är en inbiten vän av bilar och motorsport. 

– Han hörde av sig redan på den gamla Formel 3000-tiden. Han är väldigt intresserad av racing och vi blev vänner under den här tiden. Det var ju givetvis fantastiskt att ha support av Sveriges kung. 

– Sedermera började ju Carl Philip köra racing. Jag hade ju förmånen att få köra med honom och lära känna honom. Vi umgicks genom sporten.

Du gav väl honom goda råd körtekniskt?

– Nej, det kan jag inte påstå. Vi har kört ihop men han har lärt sig mycket på egen hand. Jag har bara positiva minnen kring det.

Kenny skrev inte bara in sig i motorsportens historieböcker. Det trillade in en del på bankboken också. Indy 500 har alltid haft stora prispengar, inte minst till segraren.

– I dag är det väl tre miljoner dollar. Men jag kommer inte ihåg hur mycket det var när jag vann. Runt 1,5 miljoner dollar, skulle jag tro. Det är ansenlig summa, givetvis. 

Pengar inte viktigast

Enligt Kenny var det en bonus för att ha lärt sig hantverket. 

– Jag brukar säga det till folk som vill prata pengar, att pengar kan aldrig vara en drivkraft. Drivkraften är ditt stora intresse, och i slutändan kan det bli pengar av den. Men du måsta vara bra på hantverket. 

Kenny säger att han fann sin stora passion i livet i tidig ålder. Det har i sin tur gett honom ett intressant och lyckligt liv. 

Vad tror du det är som gjort dig till en sådan duktig förare? Du har ju excellerat i det mest du företagit dig

– Träning. Det är 90 procent hårt jobb och tio procent talang. Det var nog lättare på min tid. Det fanns inte lika många distraktioner då. Jag växte upp i skogen där det fanns mopeder och bilar. 

Foto: PATRIK LUNDIN 2014

Kenny älskade att köra bilar. Han körde på skogsvägar och på isen. Här lärde han sig att balansera en bil och häva en sladd. 

Som 12-åring började Kenny sommarjobba på ett vandrarhem i byn Glava. Där fanns Nils-Arne Johansson som blev Kennys mentor. Han såg Kennys stora intresse.

– Utan honom hade det aldrig blivit någon racing för mig.

Nils-Arne såg den 12-årige Kenny backa en bil med släp och tyckte tydligen att grabben hade talang.

Strax därefter köpte Nils-Arne en gokart till Kenny och de började tävla.

Han förklarade mer ingående vad det innebar att tävla. Och kanske det viktigaste, att jaga sponsorer. Kenny fick lära sig att sätta ihop ett marknadsföringspaket.

– Det kostar ju pengar att tävla och jag hade inga. Nånstans måste de ju komma ifrån. 

Kenny hade skaffat sig en massa erfarenhet. Han hade kört det mesta som gick att köra i Värmland och på alla underlag. Bilens egenskaper och hur den uppförde sig blev en del av honom själv. 

Överlevde kraschen  

Den 12 oktober 2003 körde Kenny Bräck årets sista race i serien. Loppet gick på Texas Motor Speedway i Fort Worth. Det som skulle bli en fin avslutning på säsongen höll i stället på att bli sista dagen i Kennys liv.

Kenny skulle ta sig förbi sydafrikanen Tomas Scheckter, son till racerlegendaren Jody, i jakten på en pallplats när bilarna krokade ihop.

Kennys bil slungades upp mot skyddsräcket i 350 kilometer i timmen innan den krossades mot banan. Bilderna är lika otäcka i dag som när de visades första gången för chockade tv-tittare.

Bilen som var rustad med en särskild sensor registrerade 214 G-krafter. Det kan jämföras med ett stridsflygplan som kommer upp i 8-10 G-krafter innan det lyfter.

Kenny kördes i ilfart till Parkland Memorial Hospital, samma sjukhus som en gång tog emot den skjutne John F Kennedy. 

Läkaren förklarade att det var ett under att Kenny överlevde kraschen. Den som sett tv-bilderna fann ingen anledning att betvivla läkarens påstående. 

 ”En ihopskruvad plåtgubbe”

I princip var varje ben i kroppen brutet. Till SVT sa han nyligen att han i dag är ”en ihopskruvad plåtgubbe”, något som borde få flygplatserna att låta som en bayersk mässingsorkester varje gång han passerar en metalldetektor. 

Hur hämtar man sig efter en sådan där smäll förutom sjukgymnastik?

– Det kom inte som någon överraskning att man kan råka illa ut. Just ovalracing har en hög risk. Och det är klart att det blev en jäkligt lång väg tillbaka. 

Han säger att smällen kom ganska lämpligt, om man nu kan kalla det för det. Han stod på toppen av sin karriär och hade vunnit det mesta. Han hade dragit in rätt mycket pengar och visste att den närmaste tiden var ekonomiskt tryggad. 

– Sånt här kan ju hända första gången du kör. 

– Jag förstod att jag stod inför en jäkla uppförsbacke. Men det såg jag som ännu en utmaning.

Inga mardrömmar?

– Nej, det har jag inte haft. Men man kunde ju fråga sig om man ville tillbaka till den här världen. Alla idrottskarriärer har ju ett slut. Det var mycket tankar kring en comeback. Jag körde ju bara för att vinna. 

Han valde att göra comeback. Sju-åtta månader efter kraschen satt han åter i en sittbrunn för att testa en ny bil. Det kändes pirrigt eftersom han inte visste hur han låg till. Det gick bra. Kennys tester låg i närheten av varvrekorden. Däremot var konditionen usel och dög inte till ett hundratal varv med farter i 350 knyck. 

– Jag kände att jag hade vad som krävdes. Det var bara fysiken som behövde komma på plats. Där tändes hoppet och viljan att jobba sig tillbaka till en comeback.

Foto: BRIAN LAWDERMILK / AP TEXAS MOTOR SPEEDWAY

Träffar David Letterman  

Vilken koll på Indycar-serien har du i dag?

– Jag har lite koll på motorsporten överlag eftersom jag är intresserad men jag är inte superinsatt. Jag har för mycket annat att göra. 

Och svenskarna, Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist?

– Det är kul som fasen. Det är fint att få chansen men sen måste du ju leverera bra resultat också. Konkurrensen mellan förarna är stenhård eftersom bilmaterialet är så lika. Man har ju två motortillverkare som är mycket jämna och en bilmodell som är densamma. På banan blir det ett mycket jämnare race.

I USA är en mästare alltid mästare, oavsett hur lång tid det gått. 

Varje år bjuds alla tidigare segare in till Indy 500. 

– USA är ju speciellt på det sättet att de bygger historia på ett annat sätt än vi gör i Europa. Det är en tradition man håller fast på, säger Kenny.

Han håller fortfarande kontakten med några gamla racingkompisar, men framför allt med de gamla stallcheferna Chip Ganassi, A.J. Foyt och Bobby Rahal.

Tv-legendaren David Letterman som drev stall tillsammans med Rahal träffar Kenny varje gång Indy 500 går av stapeln. 

Testar McLarens superbilar

När SportExpressen når Kenny på en liten knastrig mobillinje har han ägnat de senaste dagarna åt att testa McLarens superbilar i Nardò i södra Italien. 

Han är testchef för det McLarens sportbilar när det gäller dynamisk prestanda. Det gäller att hitta små skavanker på bilarna som måste justeras innan bilarna dyker upp i butikerna något år senare för försäljning.

Om man har råd vill säga.

En allvarlig spekulant får räkna med att punga ut någonstans mellan knappt 2 miljoner kronor för en serieproducerad bil till i runda slängar 20 miljoner för de mest exklusiva i en begränsad upplaga om kanske 50 bilar.

De värsta dyrgriparna hamnar i regel hos någon samlare och ses sällan på vägarna även om de byggs för just det ändamålet.

Kenny är stolt över McLaren som han varit testchef för sedan 2015.

– Det är kul det här. Det passar mig som hand i handsken. 

– Vi brukar vinna en massa priser och slå Ferrari och Lamborghini i testen. Det är deras kunder vi slåss om.

Kenny har ett tufft körschema. Han är ofta på resande fot. Ena dagen är han i Italien för att senare hasta till en stor testanläggning utanför Barcelona innan han stiger på planet till Florida för ytterligare finslipning.

När det är dags att utsätta sportbilarna för riktigt tuffa vinterprov, ja, då är det Norrland som gäller. 

Och när bilarna ska testas för att klara höga temperaturer på runt 50 grader åker man till Death Valley i Mojaveöknen i södra Kalifornien.  

Den som har ögonen med sig kan få se bilarna på de allmänna vägarna. 

– Vi vill kolla komforten också. De är ju avsedda för de vanliga vägarna. 

Foto: Johan Eriksson

Kenny säger att det egentligen handlar om tre olika slags bilar under en och samma kaross.

– Den kan vara mycket bekväm, den kan vara sportig för till exempel bergsvägar i Alperna eller så kan du köra den på bana. Men då får man justera den med aktiva dämpare och aerodynamik. Det är ganska komplicerat att testa ut det, men det går att göra i alla fall. 

Lirat med Van Halen och Backstreet Boys

Det var dels skattemässiga skäl som gjorde att Kenny, dåvarande frun Anita och barnen Rocco och Karma valde Europa som ny bostadsadress. Anita hade dessutom möjlighet att få jobb genom en god vän som arbetade inom diamantindustrin i Antwerpen. 

Kenny började engagera sig i några unga racingtalanger och då låg motortokiga England och närheten till London bra till. Där har han nu bott sedan 2009. 

Han tror inte brexit kommer drabba honom på något annat sätt än att det blir en massa pappersarbete. 

Musiken tar en stor plats i Kennys liv. Han har spelat gitarr sedan han var liten grabb och lyssnade på idoler som Chuck Berry. Gammal rock och bluesen ligger honom varmt om hjärtat.

I USA spelade han i band och gav stora konserter, ofta i samband med race.

Gästartister sakandes inte heller. Få husband kanske kan skryta med sådana gäster som Van Halen, Lynyrd Skynyrd och Backstreet Boys.

– När vi spelar i London nu så blir det lite lugnare musik, lite mer Leonard Cohen och Ry Cooder. Men när jag spelar så kommer det amerikanska ljudet ur förstärkaren. Det är det jag kan bäst. 

Hemma i Sverige gjorde han ett bejublat inhopp som gitarrist med Sven-Ingvars i Allsång på Skansen. 2011 deltog han i Mästarnas mästare och slutade fyra. 

Kenny jämför biltestandet med musiken.

– Att få ihop inställningarna i en bil till en körupplevelse är lite som att få ihop musiken till en helhet. Det handlar om en kreativ process. 

Lycklig med barn, jobb och ny kvinna

Vad gör du mer för att koppla av?

– Det blir inte tid till så mycket mer. Jag har ju en tjej som bor i Sverige och besöker mig ofta i England. Hon har en dotter sedan ett tidigare förhållande och jag har mina två barn. 

– Jag jobbar ju med mina intressen. Jag älskar bilar och musik. Och så har jag en partner jag älskar och så mina barn. Jag är ju så jävla lyckligt lottad. Jag behöver inte mer.

Kenny besöker ibland det gamla barndomshemmet i byn Glava i Arvika där han växte upp. 

– Det betyder mycket för mig att få se Värmland, Glava och glasbruket. Det känns som en stadig rot, att det finns där i bakgrunden. Det är en styrka mentalt att känna det. 

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.