Hård kritik mot Anna Nordqvist inför veckans tävling
I dag drar Saudi Ladies International i gång.
Frontfigur är svenska Anna Nordqvist som precis som tävlingen har saudiska oljeföretaget Aramco som största sponsor.
Svenskans medverkan har lett till hård kritik från Amnesty International.
Foto: Stella Pictures
STELLA Pictures / PA
Anna Nordqvist har vunnit tre majors och är ett givet affischnamn när Europatouren denna vecka spelas i King Abdullah Economic City i Saudiarabien.
Tävlingens titelsponsor är det statliga oljebolaget Saudi Aramco, samma företag som har sin logga på Anna Nordqvists keps.
I samband med presskonferensen ställde TT frågor till Anna Nordqvist. Frågorna handlade bland annat om hur hon ser på kritiken mot Saudiarabien.
För samtidigt som tjejerna intar Royal Greens fairways slår människorättsorganisationen Amnesty fast att Saudiarabien har en ”fruktansvärd inställning till mänskliga rättigheter”, och bara dagar innan tävling drog igång uppgav landet att 81 personer avrättats, dömda för terrorbrott.
– Jag väljer att inte kommentera andra frågor, situationer eller kommentarer. Jag jobbar hårt varje dag på att utveckla mig och mitt spel och hoppas på en bra säsong 2022, skriver Nordqvist till TT.
LÄS MER: Anna Nordqvist utsedd till årets golfare
Amensty: “Borde ställa sig frågor”
Följdfrågor kom att handla om Aramcos investeringar i damgolfen, skillnader mellan dam- och herrgolf, golfens framtid och därmed också mellan raderna också begrepp som sportswashing.
På de flesta av frågorna duckade Nordqvist.
TT har pratat med Maja Åberg, sakkunnig på Amnesty, kring att Aramco marknadsför sina golftävlingar med Anna Nordqvist som frontfigur, och vad svenskans ställningstagande sänder för signaler.
Aramco har pumpat in pengar i damernas Europatour, vilket bland annat syns via veckans prissumma på nästan tio miljoner kronor.
– Det är ironiskt att Aramco väljer en damtour med tanke på hur diskriminerade kvinnor är i landet. Anna borde ställa sig många frågor kring hur hon som kvinna kan vara ambassadör för dem. Jag hoppas att hon vet vad hon ger sig in i, säger Åberg till TT.
– Det är en PR-satsning för att få folk att prata om sport och turism. Det är extra cyniskt när det handlar om damtävlingar med tanke på hur kvinnor lever under manligt förmyndarskap i Saudiarabien. Tiden när man kunde säga att politik och idrott inte hör ihop är förbi. Man har ett ansvar och det är svårt att svära sig fri från det.
HAR DU NYHETSTIPS? KONTAKTA MIG HÄR
Följ Golfbloggen på Twitter: @mhardenberger
Facebook: Golfjournalist Martin Hardenberger
Instagram: Hardenberger