Anja Pärson. Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSENAnja Pärson. Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN
Anja Pärson. Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN
H&M-bilden som skapat stor debatt. Foto: / AP / TT NYHETSBYRÅNH&M-bilden som skapat stor debatt. Foto: / AP / TT NYHETSBYRÅN
H&M-bilden som skapat stor debatt. Foto: / AP / TT NYHETSBYRÅN
H&M stod för Sveriges OS-kläder i både Rio och Sotji. Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅNH&M stod för Sveriges OS-kläder i både Rio och Sotji. Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
H&M stod för Sveriges OS-kläder i både Rio och Sotji. Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Anja Pärson. Foto: OLLE SPORRONGAnja Pärson. Foto: OLLE SPORRONG
Anja Pärson. Foto: OLLE SPORRONG

Anja om bilden: "Det är sorgligt"

Publicerad

Under OS i Pyeongchang kommer den svenska OS-truppen att bära kläder från H&M.

Efter de senaste dagarnas kritik mot den svenska klädjätten, som bland annat kallats rasistisk, reagerar nu en av Sveriges största idrottsprofiler – Anja Pärson. 

– Det är sorgligt. Jag tänker mest på pojken, och hoppas att han inte far illa, säger Pärson. 

För ett år sedan meddelade SOK (Sveriges olympiska kommitté) att H&M, som försåg den svenska OS-truppen med kläder både i Sotji och Rio, även kommer att göra kläderna åt den svenska OS-truppen i Pyeongchang. 

De senaste dagarna har det dock stormat rejält kring den svenska klädjätten. 

Orsaken är en en huvtröja med texten "Coolaste apan i djungeln". På bilden på webbsidan bärs den av en liten mörkhyad pojke.

Kritiken på sociala medier blev massiv. 

Bilden kallas rasistisk och H&M anklagas för okunskap i många arga inlägg. 

Flera kända artister tar avstånd från bilden och H&M, och nu reagerar även en av Sveriges största idrottsprofiler, Anja Pärson. 

– Det är sorgligt att ingen tänkt till innan ett sånt här stort fel är ett faktum. Jag tänker mest på pojken, jag hoppas först och främst att han inte far illa av situationen, säger Pärson som hade stora OS-framgångar under sin karriär och om en månad kommer att vara expert i Discoverys OS-sändningar. 

Borde SOK bryta med H&M efter det som har hänt?

– Nej, det tycker jag inte. Det var ett oerhört klantigt agerande av H&M med bilden, men jag tycker ändå att man måste se det i ett större sammanhang. Jag tycker att det är jätteroligt att den svenska OS-truppen har ett svenskt klädmärke, att man värnar om svenska företag i så stor utsträckning som man kan. 

"Hur tänkte de?"

Den omdebatterade bilden som fanns i webbshopen i bland annat Storbritannien togs bort under måndagen. H&M har också beslutat att dra in huvtröjan med texten "Coolaste apan i djungeln". 

– Just nu är jag mest undrande över hur den som gjorde texten tänkte, säger Anja Pärson.

H&M har inte velat kommentera hur man tänkt kring publiceringen av den utskällda produktbilden. Men under måndagen gick företaget ut med en offentlig ursäkt:

”Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den. Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader”.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du kan även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag