Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Anja om bilden: "Det är sorgligt"

Anja Pärson. Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN
H&M-bilden som skapat stor debatt. Foto: / AP / TT NYHETSBYRÅN
H&M stod för Sveriges OS-kläder i både Rio och Sotji. Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Anja Pärson. Foto: OLLE SPORRONG

Under OS i Pyeongchang kommer den svenska OS-truppen att bära kläder från H&M.

Efter de senaste dagarnas kritik mot den svenska klädjätten, som bland annat kallats rasistisk, reagerar nu en av Sveriges största idrottsprofiler – Anja Pärson. 

– Det är sorgligt. Jag tänker mest på pojken, och hoppas att han inte far illa, säger Pärson. 

För ett år sedan meddelade SOK (Sveriges olympiska kommitté) att H&M, som försåg den svenska OS-truppen med kläder både i Sotji och Rio, även kommer att göra kläderna åt den svenska OS-truppen i Pyeongchang. 

De senaste dagarna har det dock stormat rejält kring den svenska klädjätten. 

Orsaken är en en huvtröja med texten "Coolaste apan i djungeln". På bilden på webbsidan bärs den av en liten mörkhyad pojke.

Kritiken på sociala medier blev massiv. 

Bilden kallas rasistisk och H&M anklagas för okunskap i många arga inlägg. 

Flera kända artister tar avstånd från bilden och H&M, och nu reagerar även en av Sveriges största idrottsprofiler, Anja Pärson. 

– Det är sorgligt att ingen tänkt till innan ett sånt här stort fel är ett faktum. Jag tänker mest på pojken, jag hoppas först och främst att han inte far illa av situationen, säger Pärson som hade stora OS-framgångar under sin karriär och om en månad kommer att vara expert i Discoverys OS-sändningar. 

Borde SOK bryta med H&M efter det som har hänt?

– Nej, det tycker jag inte. Det var ett oerhört klantigt agerande av H&M med bilden, men jag tycker ändå att man måste se det i ett större sammanhang. Jag tycker att det är jätteroligt att den svenska OS-truppen har ett svenskt klädmärke, att man värnar om svenska företag i så stor utsträckning som man kan. 

"Hur tänkte de?"

Den omdebatterade bilden som fanns i webbshopen i bland annat Storbritannien togs bort under måndagen. H&M har också beslutat att dra in huvtröjan med texten "Coolaste apan i djungeln". 

– Just nu är jag mest undrande över hur den som gjorde texten tänkte, säger Anja Pärson.

H&M har inte velat kommentera hur man tänkt kring publiceringen av den utskällda produktbilden. Men under måndagen gick företaget ut med en offentlig ursäkt:

”Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den. Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader”.

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!