Matilda Rapaport.Matilda Rapaport.
Matilda Rapaport.
Foto: / MATTIAS FREDRIKSSONFoto: / MATTIAS FREDRIKSSON
 Foto: / MATTIAS FREDRIKSSON

Tv-spelsjätten sörjer Matilda Rapaport

Publicerad

Matilda Rapaport har tragiskt avlidit efter en lavinolycka i Chile.

Olyckan inträffade medan hon spelade in en reklamfilm för tv-spelsbolaget Ubisoft – och nu uttalar sig bolagsjätten.

"Våra hjärtan och tankar går till hennes man och hela hennes övriga familj under denna svåra tid", skriver Ubisoft i ett mejl till SportExpressen.

Det var i torsdags förra veckan som den otäcka olyckan ägde rum. Matilda Rapaport, 30, var på plats på skidorten Farellones i Chile för att spela in en reklamfilm, när en lavin plötsligt utlöstes.

Friåkaren lyckades inte åka ifrån lavinen, och hamnade under snömassorna. Efter att Rapaport hittades fördes hon till sjukhus, där hon efter två dagar lades i koma.

Hennes liv gick inte att rädda, och under måndagseftermiddagen kom beskedet att Matilda Rapaport hade gått bort.

Nu uttalar sig tv-spelsbolaget Ubisoft, som arrangerade inspelningen, för första gången det inträffade.

"Vi är djupt sorgsna över nyheten om Matilda Rapaports död. Under en filmproduktion i Chile under torsdagen den 14:e juli fångades hon in av en lavin. Trots sjukvården och behandlingen dagarna efter, så var det inte möjligt att rädda hennes liv", Ubisoft i ett mejl till SportExpressen.

Därför var Rapaport i Chile

Ubisoft höll på att spela in en reklamfilm som skulle släppas i samband med deras nästa spel, Steep, när olyckan var framme. Steep är ett actionsportspel som släpps i december, där man kan åka utför berg och ta sig an olika utmaningar med snowboard, skidor eller fallskräm.

"Matildas mod, passion och vilja att dela sporten hon älskade med världen var en inspiration för andra idrottare, och för oss alla. Den här tragiska incidenten har berört oss på djupet", skriver tv-spelsjätten.

Tankarna med hennes familj

Ubisoft fortsätter med att uttrycka kondoleanser.

"Våra hjärtan och tankar går till hennes man och hela hennes övriga familj under denna svåra tid."

Efter Matilda Rapaports familjs önskan vill Ubisoft inte lämna några fler detaljer om olyckan i dagsläget.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag